IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Германия отхвърля предложенията за новите правила за дълга в ЕС

Липсват ни ясни и наистина надеждни, прозрачни и обвързващи правила, казва министърът на финансите Кристиан Линднер

08:30 | 27.04.23 г. 1
Автор - снимка
Създател
Снимка: Alessia Pierdomenico/Bloomberg
Снимка: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Предложенията за реформа на европейските правила за дълга, представени от Европейската комисия, не са достатъчни според германското правителство. 

„Това, което беше представено, все още не отговаря на нашите очаквания", заяви министърът на финансите Кристиан Линднер. Все още са необходими значителни корекции, за да се стигне до наистина надеждни, прозрачни и обвързващи правила, пояснява той. „Но поне в предложението на Комисията има отправни точки, заради които по-нататъшното обсъждане изглежда целесъобразно. Сега това трябва да бъде проучено в рамките на преговорите и надградено", каза германският финансов министър, цитиран от DPA. 

В предложенията си за реформа на т.нар. пакт за стабилност и растеж базираният в Брюксел орган предложи в сряда на силно задлъжнелите европейски държави да бъде предоставена по-голяма гъвкавост при намаляването на техните дългове и дефицити. Вместо единни изисквания за всички страни органът залага на индивидуални начини за всяка страна да намали дълговете и дефицитите в дългосрочен план. 

„Живеем в свят, който е много по-различен от този преди 30 години. Различни предизвикателства, различни приоритети", заяви заместник-председателят на Комисията Валдис Домбровскис в Брюксел при представянето на предложението. Новите правила ще трябва да отразяват тези промени.

ЕС е изправен пред огромна нужда от реформи и инвестиции за зелена и цифрова трансформация. Правилата за дълга налагат горна граница на държавите от ЕС. Според предложението предишните цели за ограничаване на дълга до максимум 60% от икономическото производство и за поддържане на бюджетния дефицит под 3% ще останат в сила. Въпреки това вече няма да има единни цели, особено за постигането на целта от 60 процента. Индивидуалните планове трябва да дадат на страните с прекомерен дълг повече време и гъвкавост. Подобен подход ще бъде подкрепен и от България, разкри за първи път в интервю за Investor.bg вицепремиерът Атанас Пеканов

Мониторингът на изпълнението също ще бъде опростен. Нарушенията трябва да се наказват по-лесно. Поради кризата с коронавируса и последиците от руското нападение срещу Украйна прилагането на предишните правила беше спряно до 2024 г. Досега държавите обикновено трябва да погасяват пет процента от дълга над границата от 60 процента годишно. За силно задлъжнели държави като Италия или Гърция това би било пагубно за растежа. Още преди пандемията правилата често се пренебрегваха - също и от Германия.

Дълъг дебат

Според предложението силно задлъжнелите държави ще разполагат с повече време, за да постигнат целта за дефицита и да намалят дълга си. Докато дефицитът е над три процента от брутния вътрешен продукт (БВП), според законопроекта „коригиращият план на нетните разходи" на страните трябва да се коригира с поне 0,5 процента от БВП всяка година. Според говорител на ЕК става въпрос за структурното салдо, с изключение на временните мерки. Такива могат да бъдат например помощта за пандемията или разходите за опазване на климата. Балансът е разликата между разходната и приходната част на бюджета. Линднер разкритикува липсата на ясни и единни правила за намаляване на дълга: „Липсват ни цифрови насоки, липсват ни ограничителни линии“. Предложението все още не постига това, което би трябвало - надеждно намаляване на дефицита, надеждно намаляване на съотношенията на държавния дълг, казва той. Министърът на финансите на Германия Кристиян Линднер. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group Министърът на финансите на Германия Кристиян Линднер. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

По време на продължилите месеци дебати по новите правила Германия настояваше за строги минимални изисквания. Според Министерството на финансите държавите с високи съотношения на дълга трябва да ги намаляват с поне един процентен пункт годишно. За страните със средни съотношения на дълга това трябва да бъде половин процентен пункт. Позициите по отношение на правилата за дълга се различават значително в отделните държави от ЕС.

Сега държавите и Парламентът на ЕС трябва да преговарят по предложените реформи. Според Линднер на неофициалната среща на финансовите министри на ЕС в Швеция в края на седмицата ще има първи обмен на идеи по предложенията за реформи, но той все още не очаква пробив.

А някои германски депутати вече разкритикуваха факта, че ЕК иска в бъдеще да се договаря двустранно с държавите за намаляване на дълга и че националните парламенти не играят никаква роля в предложенията. От гледна точка на говорителя по икономическата политика на Групата на християндемократите от ЕНП Маркус Фербер в предложението за реформа Комисията е „изгубила от поглед финансовата стабилност". Евродепутатът от Зелените Расмус Андресен разкритикува пък коментарите на Линднер. Неговата критика „не се покрива с действително конструктивната преговорна линия на Германия". Това, от което се нуждаела страната, било отворено федерално правителство, а не конфронтационен курс, който щял да раздели още повече ЕС.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:38 | 27.04.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Данъци и бюджет виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 2
evlogi
преди 1 година
Според мен би трябвало да има диференциране на видовете дълг.Разходи, насочени към инвестиции, би трябвало да се допускат .Вредните дефицити са най-вече тези,свързани с текуща консумация.Примерно ако сега България вземе 10 млрд лв, за да ги вложи в решаване на проблемът с трагичното състояние на ВиК инфраструктурата, това е дълг с бъдеща възвръщаемост, не е като дълг, взет за да се повишат заплатите на държавните служители...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още