IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Акциите на луксозните компании в Европа вече са скъпи за инвеститорите

Секторът се представя по-добре от по-широкия пазар от началото на тази година

15:01 | 05.02.23 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Бляскавите луксозни компании в Европа, които са най-добре представящите се компании на фондовия пазар в региона през 2023 г., може да постигнат още ръстове, стимулирани от разходите на китайците, но според някои анализатори секторът вече започва да изглежда скъп, пише Ройтерс.

Компании като френския гигант в луксозните стоки LVMH, собственик на Louis Vuitton, се възползват от устойчивостта на богатите си клиенти към кризата с издръжката за живот.

От началото на 2023 г. решението на Китай да позволи по-нормална дейност и отмяната на строгите ограничения заради COVID-19 дават нов тласък на сектора.

Индекс на европейските компании за търговия с луксозни стоки постига ръст от около 18% от началото на тази година, като се представя по-добре от по-широкия паневропейски индекс Stoxx 600, който е нагоре с 6,2% в същия период.

Но фактът, че компаниите за луксозни стоки не са толкова евтини, колкото бяха преди, е „тревога, изисква внимание“, коментира Каспър Елмгрийн, ръководител на отдела за ценни книжа на Amundi, най-голямата компания за управление на активи в Европа.

„Те са много по-справедливо оценени днес. Но когато едни компании се доближат до съвършена оценка, винаги има по-висок риск от разочарование“, допълва той.

Съотношението между цена и приходи в луксозния индекс MSCI Europe е около 26, докато при по-широкия Stoxx е близо до 13, сочат данни на Refinitiv.

Европейските луксозни компании в исторически план се търгуват с голям бонус спрямо по-широкия пазар, но разликата се разширява още повече в последните години и достига 82%, почти два пъти повече спрямо средното 20-годишно равнище, показват данни на Refintiv Datastream.

Apple за очите в Европа

LVMH, най-скъпата компания в Европа по пазарна капитализация, има съотношение между цена и приходи от около 30, а конкурентът Hermes има оценка от почти 60, сочат данните на Refinitiv. Apple, най-скъпата компания в света, се радва на съотношение между цена и приходи от около 23.

Йелена Соколова, старши пазарен анализатор в Morningstar, казва, че повторното отваряне на Китай е ключовият въпрос за европейските луксозни акции тази година и вече е включен поне на 50% в цената им.

„Вече не смятаме този сектор за подценен…, миналата година имаше някои добри възможности, но те са справедливо оценени сега или са малко надценени в момента“, допълва Соклова.

В доклад на анализатори от UBS, публикуван през януари, беше посочено, че 2023 г. е „годината на китайския потребител на европейски луксозни стоки“, а Richemont, Hermes и италианската луксозна компания Moncler бяха откроени като „най-балансирани, висококачествени играчи след повторното отваряне на Китай“.

Притесненията от рецесия, очакван спад на печалбите и главозамайващата инфлация означават, че потенциалното завръщане към акции на луксозни компании може да е благодат през очертаващата се трудна година за борсовите анализатори.

Способността да повишават цената на продуктите без да губят клиенти се оказва ключова сила на луксозните брандове в Европа и тя остава във фокуса на вниманието на инвеститорите в акции, въпреки че инфлацията на Стария континент се забави през декември.

Книжата на луксозните компании имат още потенциал за растеж, тъй като китайските клиенти се завръщат в магазините, а компаниите упражняват ценовата си сила. Но с вече относително солените оценки инвеститорите се питат колко още могат да растат цените.

Най-новият доклад на LVMH показа ръст с 9% на органичните приходи от продажби през четвъртото тримесечие, след като купувачи в Европа и САЩ са харчили щедро в сезона на празниците, помагайки отчасти за компенсиране на нарушенията заради COVID-19 в Китай.

„Компании като LVMH имат висококачествен бизнес, те трупат печалби в дълги периоди и носят голяма възвръщаемост на акционерите си“, казва Марк Денъм, ръководител на европейските фондови пазари във френската компания за управление на активи Carmignac.

„Вярно е, че рейтингите на тези компании растат дотолкова, че стават малко асиметрични, но трупането на печалби в дългосрочен план е доминиращият фактор“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:01 | 05.02.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още