- Г-н Ангелов, за първото полугодие на 2023 г. ITF Group отчита 61% ръст на приходите и 100% ръст на печалбата. Как постигнахте този резултат?
- В последните 2 години успяхме да постигнем значителен ръст на ефективността на компанията. Това стана, като развихме нашата финтех платформа, оптимизирахме оперативните ни процеси, повишихме качеството на обслужването и се фокусирахме върху подобряване на риск политиките и на клиентската ни база. Развихме и продуктите на брандовете SmileCredit и GetCash, като увеличихме максималния им размер до 5000 лева, удължихме срока на изплащане до две години и ги направихме по-гъвкави спрямо възможностите и очакванията на клиентите. Всичко това ни помогна да постигнем ръст на бизнеса и да заемем по-голям пазарен дял.
Успехът на тази стратегия се доказва от резултатите на ITF. През 2022 г. отбелязахме ръст на приходите от 75% до над 10,6 милиона лева, а печалбата ни нарасна над пет пъти в сравнение с 2021 г. Тази тенденция се запази и през първите 6 месеца на 2023 г. - отчетохме впечатляваш ръст на приходите на компанията от 61% в сравнение със същия период на 2022 г., което доведе до ръст на печалбата от 100% до 1,2 милиона лева.
Снимка: ITF Group
Светослав Ангелов е мажоритарен акционер и изпълнителен директор на финтех компанията ITF Group, специализирана в небанково потребителско кредитиране. Той притежава бакалавърска степен „Международен бизнес и финанси“ от European Business School в Лондон и Executive MBA от University of Sheffield. Участвал е в управлението на компании като „Рубин“ АД, „Сръбска Фабрика Стакло“ АД и „Република Холдинг“ АД. Инвестира и в дружества в сферата на недвижимите имоти, в технологии и развойна дейност и в изкуство.
През февруари 2015 г. Светослав Ангелов придобива дял в „АЙ ТИ ЕФ Груп“ АД и влиза в управлението на компанията. Впоследствие увеличава своя дял, става едноличен собственик на капитала, а след листването на компанията на БФБ вече е мажоритарен акционер.
- Какви финтех решения използвате и как те са интегрирани в дейността ви? Само на технологии ли разчитате или и на човешкия фактор?
- Като финтех компания, ние разчитаме основно на технологични решения за ръст на бизнеса ни. Затова разработихме нашата 360-градусова платформа, която обхваща цялото пътуване на клиента с ITF – от попълването на заявката, през разглеждането и одобрението ѝ до превода на средствата по сметка на клиента. Платформата има приложение и в следпродажбеното обслужване и дори в контакта с клиенти, които вече са изплатили кредита си, като ни помага да им предложим следващ заем, съобразен с техните предишни нужди и поведение.
Благодарение на тази разработка успяваме да постигнем много високо ниво на автоматизация на обслужването и да скалираме бизнеса. Към момента над 60% от клиентите ни се обслужват напълно автоматично и получават превод на средства по банковата си сметка буквално в реално време. Тези бързина и удобство, заедно с отговорния подход към хората, са сред най-важните конкурентни предимства на ITF и благодарение на тях компанията ни е сред топ 10 в сегмента на онлайн кредитирането в България.
Разбира се, технологиите не биха били ефективни, ако зад тях не стоят хора. Именно затова екипът ни е много важна част от развитието на компанията. Ние разчитаме на нашите колеги, както за постоянното усъвършенстване на финтех платформата ни, така и за обслужване на клиентите и за изграждане на връзка между тях и компанията.
- Как бързината и удобството се съчетават със сигурността? Достатъчно защитени ли са клиентите?
- Бързината и удобството в никакъв случай не са за сметка на сигурността. Основен приоритет при разработването на финтех платформата ни беше да гарантираме високо ниво на безопасност за нашите клиенти. Затова развихме и интегрирахме ефективни методи за идентификация и допълнителни контроли за верификация. Те ни помагат да постигнем високо ниво на сигурност както за клиентите, така и за нас като кредитираща компания.
- Какво е нивото на необслужваните кредити за вашата компания?
- Средното ниво на необслужваните кредити за нашата компания е около 10%, което е много добър показател за сектора, в който оперираме.
- Как се справяте с конкуренцията на традиционните банки, които също отпускат потребителски кредити по модела на небанковите дружества – бързо и без обезпечение?
- Ние не гледаме на банките като на наш основен конкурент по две причини. Първата е, че като цяло клиентите ни са с различен профил и нужди. Втората е, че за нас основен фокус е доброто клиентско изживяване. Затова предлагаме максимални бързина и удобство с кратка форма за кандидатстване, бързо одобрение и превод на парите почти в реално време за голяма част от клиентите ни.
- Планирате през следващите години печалбата ви да нарасне над 5 пъти спрямо 2022 г. Как ще постигнете този ръст?
Ние работим за постигането на амбициозната цел през следващите няколко години приходите на компанията да нараснат 3 пъти, а печалбата ни над 5 пъти спрямо 2022 г. Ръстът на компанията ще бъде движен от допълнително повишаване на ефективността ни с усъвършенстване на финтех платформата, от инвестиции в авангардни технологии и дигитална инфраструктура и от надграждане на клиентски ориентирания подход чрез развитие на продуктите и услугите и още по-висока степен на автоматизация на обработка на заявките. Целта е над 80% от молбите за кредит да бъдат обработвани автоматично и това да се случва 24/7.
Все по-широкото използване на технологични решения ще ни помогне да обслужваме много по-голям брой клиенти за много по-кратко време и да повишим степента на клиентска удовлетвореност. Това неминуемо ще доведе до ръст на отпуснатите кредити, на приходите и на печалбата. С други думи – ще постигнем скалиране на бизнеса чрез технологии.
- Кои ще са водещите тенденции във финтех сектора през следващите 2-3 години?
- Според мен основната посока на развитие на сектора ще бъде предоставяне на все по-добро клиентско изживяване. Това означава, че процесите ще бъдат много по-бързи и хората ще преминават с лекота през тях. Комуникацията между клиент и компания ще бъде почти интуитивна и използването на финтех услуги ще се превърне в ежедневна рутина, каквато е карането на кола или използването на смартфон, например.
Когато говорим за услугите и продуктите е много важно да споменем и все по-дълбоката им персонализация. Компаниите ще таргетират по-прецизно аудиториите си, което ще е от полза и за тях и за клиентите. От една страна, доброто насочване на посланията ще повиши ефективността, а от друга хората ще получават точните оферти спрямо техните нужди.
Разбира се, важна част от бъдещето на финтех сектора ще бъде и сигурността. Когато клиентите знаят, че компаниите са отговорни и се грижат за тяхната сигурност, значително ще се повиши и доверието към участниците на пазара. Не можем да пренебрегнем и все по-широкото навлизане на решения, базирани на изкуствен интелект. В момента това е „голямата тема“.
В следващите 2-3 години нашият сектор ще трябва и да започне да прилага и да отговаря на ESG стандартите, които ще бъдат задължителни за компаниите. Ние вече правим първи стъпки в тази посока. По отношение на корпоративния елемент, с листването ни на ВЕАМ пазара и като публична компания прилагаме много по-сериозни критерии по отношение на начина ни на функциониране, на прозрачността и на отчетността. Що се отнася до социалния елемент от нашата работа, ние работим и като съветника на клиентите и не само им помагаме да получат средства за покриване на определени потребности, но и повишаваме културата им на ползване на кредитни продукти. Като финтех компания, ние се стремим да сме до максимална степен paper free компания, не принтираме обемни договори, а целият процес на размяна на документи и на тяхното подписване става електронно и така покриваме екологичния елемент от стандартите.
- Какво място заема AI при финансовите услуги и от него ли ще зависи успеха на бизнеса?
- Тепърва предстои да видим как навлизането на изкуствения интелект ще повлияе на финансовия сектор. Той крие огромен потенциал за подобряване на ефективността на компаниите и на клиентското изживяване, но тук трябва да имаме предвид два основни фактора. Първият е доколко технологията ще е добра и удобна за ползване. Вторият е хората и как те ще възприемат тези решения. Тук говорим както за служителите на компаниите, които ще ги предлагат, така и за клиентите, които ще ги използват.
Пример за повишаване на ефективността и подобряване на изживяването е замяната на чат ботовете с решения, базирани на AI. Хората ще получават незабавен и точен отговор на запитванията си при комуникацията подобна на тази с човек. Така не само, че ще се спести чакане на телефона или получаване на стандартизирани отговори, но и ще се намалят оперативните разходи.
Ние вече работим по решения, базирани на AI и постепенно ги интегрираме в нашите процеси. Една от посоките е анализът на големи бази данни, което ни помага да предоставим по-добро и персонализирано изживяване на клиентите. Използваме изкуствения интелект и при управлението на риска, където ни помага да изработим по-прецизна оценка на клиента. Разчитаме на такива решения и при маркетинговите ни активности като прилагаме самообучаващи се модели, които ни помагат да таргетираме посланията си по-прецизно и да оптимизираме разходите за привличане на клиенти.
- Очаквате ли ръст на интереса на инвеститорите към финтех компании?
- В последните няколко години финтех компаниите променят правилата в сектора на финансовите услуги. Те предложиха иновативни решения, персонализиран подход, опростени процеси и много добро клиентско изживяване. Като двигател на промяната, бизнесът на финтех компаниите претърпя бурно развитие - някои станаха световни лидери и изземат пазарен дял от традиционните банки, а други се трансформираха в иновативни банкови институции. Заради този ръст на бизнеса финтех компаниите станаха интересни за инвеститорите.
България не изостава от световната тенденция и е сред страните, в които секторът е много добре развит и оборотите и печалбите на компаниите растат всяка година. Това ги прави все по-привлекателни за инвестиционната общност. Много е важно и, че в страната вече има участници на пазара, които станаха публични, представят се добре на фондовата борса и се отнасят отговорно към своите инвеститори.
Ние сме добър пример за финтех компания с успешна инвестиционна история, която градим от 2019 г. Тогава емитирахме емисия облигации в размер на 5 млн. лева с матуритет 7 години, които се търгуват на БФБ. Към момента около 30% от главницата заедно с дължимите лихви вече са погасени. Логична следваща стъпка беше успешното ни листване на ВЕАМ сегмента на БФБ през декември 2022 г. В първия ден на предлагането емисията беше презаписана близо 1,7 пъти, а във втория – почти 1,6 пъти, което е ясен знак, че ITF е спечелила доверието на инвеститорите и те ни възприемат като стабилна компания с добри перспективи за растеж.


Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса