Новата 2015 г. започна с публикуването на проект на Закон за Фискален съвет и корективни механизми, който може да се разгледа като опит за връщане на доверието във водената фискална политика в страната. На теория целта на създаването на независими фискални съвети и въвеждането на автоматични корективни механизми е да се гарантира спазването на фискални правила, които са залегнали в законодателството на дадена страна.
На практика фискални съвети има в редица страни, като например Централното бюро за планиране в Холандия, Икономическия съвет в Дания и Фискалния консултативен съвет в Ирландия. Някои страни като Швейцария нямат фискален съвет, но имат автоматични корективни механизми, които се задействат при нарушаване на някое от фискалните правила в страната. Трети страни като Германия имат едновременно фискални съвети и автоматични корективни механизми.
За да се гарантира добрата работа на фискалните съвети, трябва да са налице три изисквания: независимост, безпристрастност, влияние. С други думи - нищо по-различно от необходимото за създаване на независима регулаторна институция, каквито в България има много и които са независими и безпристрастни само на хартия.
Работата на фискалните съвети в краткосрочен план зависи в голяма степен от отношението на изпълнителната власт към тях. Правителството може да подкрепи репутацията на фискалния съвет като се позовава и взима предвид негови оценки, становища и препоръки. Същевременно фискалният съвет може да бъде маргинализиран като правителството отхвърли неговите оценки с дежурни мотиви като „единствено възможен бюджет”, например. В дългосрочен план репутацията на фискалния съвет и неговото влияние зависи единствено от неговата работа.
В проекта на закона съществуват и текстове, които пораждат въпроси и най-малкото трябва да бъдат обсъдени. Така например в чл. 6, ал. 1, т. 1 е записано, че една от функциите на фискалния съвет е да „наблюдава спазването на числовите фискални правила”. Добре, но в Закона за публичните финанси съществуват и нечислови фискални правила, като например тези в чл. 25 и 27, според които „целта за бюджетното салдо” по консолидираната фискална програма на касова и начислена основа „е постигане или поддържане на нулево или положително салдо”. Казано с други думи управляващите трябва да поддържат балансиран бюджет или да трупат излишъци, а по изключение може да има и дефицити, но не повече от 2% от БВП на касова основа и 3% от БВП на начислена основа.
Друго ограничение на фискалния съвет се налага с ал. 1, т. 7, според която съветът „при установяване на значително отклонение на макроикономическите прогнози от отчетните данни в рамките на период от поне четири последователни години, препоръчва на министъра на финансите предприемането на мерки за коригиране на отклонението”. Тук са необходими отговори поне на следните въпроси: какво означава „значително” и защо трябва да се чака четири години, за да се предложат такива мерки? Достатъчна предпоставка за предложение за промяна в модела на макроикономическите прогнози би следвала да бъде година, в която има сериозно разминаване между прогнозата и изпълнението, ако няма „извънредни обстоятелства”. Такова разминаване би означавало, че инструментариумът на Министерството на финансите не отговаря на реалностите или не се използва по предназначение.
С т. 7 се налага още едно ограничение – фискалният съвет да „следи за прилагането на корективните механизми по чл. 23, ал. 3”. Добре, но корективни механизми се предвиждат още в чл. 25, ал. 3; чл. 26, ал. 3; чл. 27, ал. 2, 3 и 6; чл. 29, ал. 2 от Закона за публичните финанси. По този начин управляващите позволяват на фискалния съвет да ги критикува единствено за средносрочната бюджетна цел, но не и за годишното (не)изпълнение на бюджета или за неговите коригиращите механизми.
Текстовете за автоматичните корективни механизми също будят притеснение, тъй като според проектозакона „автоматичните корективни механизми [...] обхващат изготвянето, приемането и прилагането на корективен план”. От този текст излиза, че вносителите на закона не разбират значението на думата „автоматичен”. Автоматичен корективен механизъм има в Швейцария и той не е обвързан с „изготвянето, приемането и прилагането на корективен план”, а се задейства автоматично (оттам и името) при определени условия.
Механизмът в Швейцария работи по следния начин:
Фискалното правило в Швейцария се нарича „спирачка на дълга” и ограничава бюджетните разходи за дадена фискална година до прогнозните структурни приходи, които са изчистени от циклични елементи;
В края на годината всяко разминаване на приходите и разходите – излишък или дефицит, се записва във фиктивна сметка, наречена „компенсираща”;
Ако компенсиращата сметка е с отрицателна стойност в края на фискалната година, законодателството задължава управляващите да намалят бюджетните разходи под прогнозните структурни приходи с цел компенсиращата сметка да бъде балансирана в следващите няколко години;
Ако дефицитът по компенсиращата сметка надвиши 6% от бюджетните разходи за изминалата фискална година, той трябва да бъде изцяло компенсиран в следващите три години.
Това означава „автоматично”: ако е налице едно събитие като, например, превишаване на разходите над приходите, автоматично се случва друго събитие – следващите няколко години управляващите намаляват бюджетните разходи, за да компенсират появилия се дефицит.
Наличието на фискален съвет и въвеждането на автоматични корективни механизми е стъпка в посока на стабилизиране на доверието в публичните финанси на България, което е доста разклатено след седем години на дефицити, намален кредитен рейтинг и големи непредвидени плащания през 2014 г. С леки поправки проектозаконът може да положи основите за водене на по-разумна фискална политика. В крайна сметка обаче отношението на управляващите към фискалния съвет и към автоматичните корективни механизми ще е ключово, за да могат и двете институции да получат доверието на обществото.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
преди 10 години Ако се спазда ДЕЙСТВАЩОТО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО, дори само него, затворите да са пълни с министри, премиери, президенти и вся остальная политическа ***. Ама не би! Сал един Цвъко се разхожда из целия свят и ни представлява като единствения министър с ефективна присъда, която той лично не признава. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Възприемам фиска като ИЗВЪНБЮДЖЕТНА сметка, която дава възможност на правителството да извършва какви ли не безобразия!Едно от тях е да разплаща ДЕПОЗИТИТЕ НА фалирали банки, а другото е да ползва неправомерно парите на вложеният в него МФ Козлодуй за някакво измислена ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ изразяваща се в смяна на улично осветление или пък за предстоящото САНИРАНЕ НА СГРАДИ!!Голяма част от средствата на фиска, които по закон трябва да са в пасива на Управление емисионно на БНБ, странно защо се намират на нисколихвен ДЕПОЗИТ в частни банки. Често пъти срока на депозита се нарушава и последствията от това е липсата на доходност. От това печелят банките.ФИСКА МОЖЕ ДА СЕ ПОЛЗВА ЗА ГАРАНТИРАНЕ НА ПРЕДСТОЯЩИ ДЪЛГОВИ ПЛАЩАНИЯ, ИЛИ ПРИ ПРИЕТА ОТ ПАРЛАМЕНТА ЗАКОНОВА ПРОМЯНА В БЮДЖЕТА. Не е необходимо да се пишат нови закони и създават нови структури!НЕОБХОДИМО Е ДА СЕ СПАЗВА ДЕЙСТВАЩОТО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО, А НЕ ЗАКОНА ДА СЕ ПРЕВРЪЩА ВЪВ ВРАТА В ПОЛЕТО, КОЯТО ВСЕКИ МОЖЕ ДА ЗАОБИКОЛИ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар