Няма български фирми с традиции, които да са изчезнали от пазара заради новите еврорегламенти
Българските фирми се подготвят за екоизискванията от няколко години. По тази причина изпълнението на новите еврорегламенти, което е свързано с допълнителни инвестиции, не е довело до фалити на компании, коментира Гергана Андреева. Фирмите постепенно заменят забранените суровини с разрешените натурални. Появиха се и много малки фирми, които работят бутикови серии. По-голяма част от малките компании, за които е по-трудно да пренастройват инвестициите си, избегнаха сътресенията, защото изготвят определени нишови продукти - серии за бебета, бременни или продукти за коса, за профилактика при козметични и медицински проблеми, като акне, себорея, изпотяване, розацея, дерматити и др. Съответно и пазарите, които са си осигурили, са за нишови продукти.
Глътка въздух за компаниите е било и диверсификацията на пазарите след свиването на традиционните - Русия и някои европейски държави. Отвориха се пазари в Близкия и Далечен Изток, отбелязва експертът, като изтъква, че на тези нови пазари едно от основните изисквания към вносните продукти е да бъдат произведени от фирми със сертификат за добри производствени практики, а изделията да са натурални, съдържащи розово и лавандулово масло, невен, безсмъртниче, исоп, здравец. Потребителите от тези пазари са взискателни и търсят естествените аромати - това означава, че когато се използва крем от рози, то предпочитанията са той да мирише на цветето, а не на изкуствена парфюмна композиция, обяснява експертът.
По данни на Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика", базирани на националната статистика от изследване на 67 предприятия от подсектор "Производство на парфюми и тоалетни продукти", девет са на загуба за 2016 г.: С печалба над 1 млн. лв. за 2016 г. са седем дружества.
С въвеждането на новите регламенти потребителят не е усетил чувствително повишаване на цените на българските козметични изделия, защото от последните години нашата продукция плавно премина от ниския към средния ценови сегмент, коментира Гергана Андреева и дава пример с български дневен крем против бръчки, който съдържа розово масло и е на средна цена 15 - 20 лева и нагоре. По думите на експерта това се приема от пазара, защото потребителят вече осъзнава, че няма как едно нещо да е качествено и в същото време да е евтино.
През последните години броят на фирмите в сектора е относително постоянен
През последните години броят на фирмите, които работят в България в козметичния сектор, е относително постоянен. Единствено няколко микро фирми са сред нововъзникналите през първата половина на тази година и те се занимават с актуалното производство натурална и hand made козметика. Тези фирми работят на ишлеме във вече съществуващи производствени мощности, коментира Андреева.
Ароматната статистика
През 2016 г., по данни, представени от Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" и базирани на националната статистика, производителите са продали на вътрешния пазар 56 хил. литра парфюми на стойност 3,1 млн. лв. и 86 хил. литра тоалетни води на стойност 4,2 млн. лева, като продажбите продължават да растат. Единствените по-актуални данни на статистиката от месечно извадково изследване, в което се наблюдават тези две изделия, показва, че през 2017 г. предприятията са продали на вътрешния пазар 2 хил. тона шампоани на стойност 6,5 млн. лв. и 9,6 млн. броя пасти за зъби на стойност 6,6 млн. лв. При шампоаните има намаление спрямо 2016 г. със 140 тона, но при пастите за зъби има увеличение на продадените в България количества - с 1,6 млн. броя. През 2017 г. има намаление на произведените количества шампоани от наблюдаваните предприятия в сравнение с 2016 г. с 405 тона (или с 8,9 на сто) Намаление има и на произведените количества пасти за зъби с почти 1,8 млн. броя или с 2,1 на сто.
През 2017 г. продължава тенденцията на намаление на внесените количества парфюмерийни и козметични продукти в България. Делът във вноса на страната през 2017 г. е 0,81 на сто при 0,99 на сто през 2016 г. Внесените през 2017 г. количества парфюмерийни и козметични продукти са с 2,4 хил. тона или със 7,6 на сто по-малко в сравнение с 2016 г., но спрямо 2012 г. те продължават да са повече - с 4,8 хил. тона или 19,8 на сто.
В продуктовата структура на вноса през 2017 г. продължава да е най-голям делът на препарати за поддържане на косата – 27,8 на сто. Стойностният обем на внесените през 2017 г. парфюмерийни и козметични продукти е 246 млн.евро. В сравнение с 2016 г. има намаление с 13,9 млн. евро или с 5,3 на сто. Спрямо 2012 г. обаче има увеличение със 76,3 млн. евро или 45 на сто.
Внесените парфюми и тоалетни води през 2017 г. са 2,2 хил. тона на стойност 44 млн. евро. Спрямо 2016 г. има намаление с 527 тона или с 19,7 на сто, но спрямо 2012 г. внесените количества са повече със 729 хил. тона или с 51,2 на сто. Стойностният обем също намалява в сравнение с 2016 г. - намалението е със 7.3 млн. евро или с 14,2 на сто. Спрямо 2012 г. има увеличение - с 20,3 млн. евро или с 85,5 на сто. Средните цени на внесените парфюми и тоалетни води нарастват - с 6,8 на сто спрямо 2016 г. и с 22,7 на сто спрямо 2012 г.
Какво изнасяме?
През 2017 г. има увеличение на изнесените от България количества парфюмерийни и козметични продукти. Изнесени са 38,3 хил. тона, което представлява 0,7 на сто дял от общия износ на страната за 2017 г. За 2016 г. този дял е 0,84 на сто. Прирастът спрямо 2016 г. е с 2,1 хил. тона или 5,9 на сто. В сравнение с 2012 г. прирастът е само с 34 тона или с 0,1 на сто. В продуктовата структура на изнесените през 2017 г. количества най-голям дял имат "препаратите за поддържане хигиената на устната кухина или зъбите" – 26,3 на сто от износа в групата. Делът на препаратите за поддържане на косата е 24,7 на сто, а на препаратите за бръснене, дезодоранти за тяло, препарати за баня – 23,6 на сто.
Изнесените през 2017 г. парфюмерийни и козметични продукти са на стойност от 188,1 млн. евро, като в сравнение с 2016 г. има намаление с 14,2 млн. евро или със 7 на сто, а спрямо 2012 г. - увеличение с 64,4 млн. евро или 52 на сто. В структурата на износа в стойностно изражение през 2017 г. най-голям е делът на група "препарати за бръснене, дезодоранти и други" – 28,3 на сто.
Резултатите от месечното изследване на НСИ показват, че през 2017 г. предприятията, включени в извадката, са произвели 129,8 тона етерични масла, което в сравнение с 2016 г. е увеличение с 10,3 тона или с 8,6 на сто. При розовото масло произведените количества са с 697 кг или с 30.7 на сто повече спрямо 2016 г., а при лавандуловото масло - с 31,5 тона или с 35,8 на сто
/БТА/


"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
преди 7 години Парфюми тестери https://testeri-bg.com на ниски цени,промоции и големи намалрния.Постоянни оферти за оригинални парфюми тестери.Маркови парфюми без опаковка с гарантирано качество.Огомен избор и постоянни разпродажби на нови парфюми в нашия онлайн магазин.Козметика с доказано качество на изключителни цени. Най-добрия сайт парфюмерия в България! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Спокойно, природата не търпи вакуум ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар