IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Християнската радикализация създава криза в европейската култура

Популистите задълбочават процеса на дехристиянизация, като свеждат вярата и духовността до демонстрация на културни символи

08:08 | 16.10.19 г. 45
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Салвини парадира с християнската си принадлежност. <em>Снимка: gettyimages</em></p>

Салвини парадира с християнската си принадлежност. Снимка: gettyimages

Спасяването на християнската идентичност на Европа се превърна в боен вик за десните популисти от целия континент. Матео Салвини, лидерът на италианската Лига, публично призова Богородица. Унгарският националистически премиер Виктор Орбан казва, че същността на неговата "нелиберална демокрация" е противопоставянето на двойните атаки срещу "християнската свобода", пише Бен Хол, редактор за Европа на Financial Times.

„Първата атака идва отвътре, по-точно от либералите: изоставянето на европейската християнска култура“, каза Орбан през юли. „Има и атака отвън, която е въплътена в миграцията, като резултатът от това - ако не и целта й - е унищожаването на Европа, която познавахме.“

Секуларизацията на Европа е безспорна. Трябва само да погледнете спадането на посещаемостта в църквите. Но както отбелязва Оливие Роа в своя навременна книга, това е процес, който е отнел векове (макар, забележително, само 20 години в Ирландия) и има множество причини, включително поведението на католическата църква - не на последно място прикриването на свещениците педофили.

Популистките политици, които обвиняват либералния елит за унищожаването на християнската идентичност или за отричането на европейските християнски корени, всъщност задълбочават процеса, като свеждат вярата и духовността до демонстрация на културни символи, пише той. Когато миналата година дясното регионално правителство в Бавария задължи правителствените сгради да показват кръстове, за да демонстрират „социалната и културна идентичност на региона“, то си спечели порицанието на архиепископа на Мюнхен, който каза, че „ако кръстът се възприема само като културен символ, то тогава той не е разбран”.

Десните националисти може да възхваляват християнските корени, но те не възприемат възгледите на Църквата относно сексуалния морал, защото знаят, че има малък обществен апетит за това, пише Роа. Той отбелязва, че десните популисти в Европа са разделени по отношение на ролята на религията. Например, френската крайнодясна лидерка Марин Льо Пен е отявлено светска. Единственото, за което те са на едно мнение, е заплахата от исляма, въпреки че набожните мюсюлмани често имат сходни възгледи за семейните ценности като набожните католици.

Роа е един от водещите експерти по религия във Франция и в частност исляма. Интелектуалният му спор с друг учен, Жил Кепел, за произхода на джихадисткото насилие във френското общество се сведе до публична размяна на ругатни през 2016 г. Роa влизe в още един спор заради критиката си относно присвояването на християнските символи от популистите за политически цели. Но книгата му се опитва да бъде повече от обикновен контра удар. Той твърди, че християнската радикализация по въпроси като абортите, еднополовите бракове и секуларизацията е създала „нищо друго освен криза в европейската култура“.

По-голямата част от книгата обхваща историята на секуларизацията в Европа след Договора от Вестфалия от 1648 г., който слага край на религиозните войни и възвестява началото на суверенната държава като арбитър на морала. Роа се фокусира върху католическата църква, защото, за разлика от протестантството, тя никога не се е поддавала на политическа власт. Той преминава през Просвещението; католическата реакция на модернизма; антиклерикализма и отделянето на църквата от държавата (най-вече със закона от 1905 г. във Франция); глобализацията на религиозните движения (на които аржентинският папа Франциск е символ); и възходът на исляма, съчетан с опитите да бъде овладян.

Междувременно упадъкът на религиозните обичаи, или „дехристиянизацията“, в Европа има ескалиращ ефект - тя никога не обръща посоката си. Понякога е била ускорявана от Църквата. В продължение на няколко години през 60-те тя премина от приемането на светското общество около нея (Ватикан II) до „война срещу новите ценности на модерността” със строг нов сексуален морал, който съществува до днес.

Европейската култура е в криза заради хомогенизиращите ефекти на глобализацията, заключава Роа. Обществото е все повече разделено от конфликта относно ценностите. Социалният договор престана да функционира, тъй като обществото е разделено между антагонистични групи, които превръщат моралните въпроси неподлежащи на преговори в своя отправна точка.

Решението на Роа не е толкова убедително: „Да се ​​преразгледа въпросът за ценностите, да се възстановят конкретните културни аспекти на нормите и да се влеят те отново в обществото.“ Европа е „единственият субект, в който все още е възможно да се вложи някакъв дух“. Точно как може да се случи това е друг въпрос.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:45 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

35
rate up comment 13 rate down comment 1
ДХДО
преди 4 години
Досега няма случай някой учен да е хващал оръжието и да е тръгвал да разстрелва или взривява невинни вярващи в името на Науката.===Ами концепцията за Висша (арийска) раса е била формулирана в научна теория, в държава, която едва ли може да бъде определена като изоставаща в научен и технологичен план (особено към онзи исторически момент). Всички сме наясно за какви цели беше употребена тази научна теория ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 3 rate down comment 10
Бидонойл
преди 4 години
Да приравняваш наука и религия - това може да го измисли само някой много примитивен ум, но дори и да беше вярно, науката пак има едно неоспоримо предимство пред религията. Досега няма случай някой учен да е хващал оръжието и да е тръгвал да разстрелва или взривява невинни вярващи в името на Науката.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 13 rate down comment 0
ДХДО
преди 4 години
Атеизмът също е вяра, но не успя да стане религия,===Според мен тука грешиш. Съвсем пълноценна религия си стана Атеизма, със съответната формална институционализация, най-вече в лицето на съвременната наука. Има си еквивалента на библейския Рай (абсолютното Познание), предлага ни се модел за Праведния Път (за индивида и обществото) техническия и технологичен Прогрес, налице са си и догми, за оспорването на които ще бъдеш анатемосан, като това , че Духът и Интелекта не могат да предшестват Материята, че произлизат именно от Материята, а не обратно, че Вселената е познаваема по рационален път (с инструментариума на човешката наука) и пр. По-интересния въпрос е от кого и с каква цел беше наложена (или се налага), тази конкретна система от вярвания ? Моите подозрения са, че основната мишена беше Морала и концепцията в традиционните религии, че Морала е абсолютна категория, че той съществува преди и независимо от видимия свят, който ни заобикаля. Респективно, че вътрешния кодекс за поведение на човека, може (и е достатъчно!) да бъде заменен от писано от хората законодателство и право-прилагащи институции.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 14 rate down comment 1
dr.5rov
преди 4 години
Ето ти линк и за будизма.https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%83%D0%B4%D0%B8%D0%B7%D1%8A%D0%BCВиждаш, че го определят като религиозно-филосовска система. И много правилно го определят като смес от двете неща. За нас, европейците религия и философия са две различни неща. То не е нито едното от двете в чист вид. Може да се каже, че е и философия и вяра едновременно. Обикновенните хора - будистите обаче го възприемат като религиозна система от вярвания, а не като философски разсъждения. Между впрочем някои философски системи в античността също са придобивали черти на религиозни системи. Първото, коието ми хрумва например е питагорейството.Но не за това беше статията и ние много се отклонихме. Аз приемам, че християнството е онова, което ни е направило нас европейците такива, каквито сме. И да се отричаме от него просто така, защото някой иска това е, как да го кажа, ... ами грях.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 9 rate down comment 1
dr.5rov
преди 4 години
Ето ти линк към Уикипедия за Роджър Бейкън https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D0%B4%D0%B6%D1%8A%D1%80_%D0%91%D0%B5%D0%B9%D0%BA%D1%8A%D0%BDАз не твърдя, че от него е започнало всичко. Както, предполагам знаеш, една птичка пролет не прави. Той просто е един от първите. Трябва обаче да разбереш, че всички те са били искренно вярващи християни. Някои са били преследвани и наказвани от официалните църковни власти - от властите, не от религията. И днес е така не само по църковните въпроси, а и по всички въпроси. Ако някой клати наложените догми, то тези, които ги защитават обикновенно го нападат по някакъв начин. Колкото и да е странно - оправдавам ги. Това е тяхното задължение - да опазват това на което са се посветили. Така системата (обществото) запазва стабилност, не залита насам натам. Така е и в историята и в политиката и къде ли не, дори в твоята върховна вяра - науката. Там новите идеи пробиват след ожесточена съпротива. Някои не пробиват и към тях се връщат след много години под напора на новите фактите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 6 rate down comment 1
Mavi Goz
преди 4 години
Ето още за отношението на Айнщайн към Бог:http://webstage.bg/li-ri-chni-otkloneniya/4120-naukata-bez-religiyata-e-osakatena-religiyata-bez-naukata-e-slyapa-albert-aynshtayn-za-vyarata-si-v-bog.html
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 11 rate down comment 2
Mavi Goz
преди 4 години
Ние, разбира се, знаем за твоето нерукотворно образование и гениалност, затова немеем пред твоите и на останалите смартита доводи, с които смело громите религията, но ето какво е писал по въпроса един човек - верно, не толкова образован и смарт като тебе, мрънкяча е бидона, но все пак - име некакво в науката - другарят Айнщайн: Човек, който е религиозно просветен, струва ми се, е този, който се е освободил от оковите на егоистичните си желания и е зает с мисли, чувства и стремежи, към които се привързва заради тяхната свръхличностна стойност. [..] Съответно религиозният човек е искрен в смисъл, че не се съмнява в значението на тези свръхличностни обекти и цели, които нито изискват, нито имат рационална основа. [..] В този смисъл религията е вековният стремеж на човечеството да достигне ясно и пълно осъзнаване на тези ценности и цели и постоянно да разширява и укрепва техния ефект. Ако някой схваща религията и науката в съответствие с тези дефиниции, конфликтът между тях е невъзможен. За науката може само се установи какво е, но не и това, което трябва да бъде".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 6 rate down comment 5
khao
преди 4 години
Някъде след 1200 година един английски монах Роджър Бейкън е казал, че след като Бог е създал света---Ето сега ти го изопачи .... годините когато е живял, единственото място където може да намериш книга е било в манастир, а той самия е бил привърженик на Аристотел и доразвива неговите идеи, който не е христянин.Религията и църквата само спират науката и е забавят ... за това на средновековието му се викат Тъмните векове !Кажи ми и църквата колко народ изгори на кладата заради науката ... от църквата/религията нищо добро не е дошло, мой !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 5 rate down comment 3
khao
преди 4 години
Тази вяра още не е станала религия, защото така да се каже не е канонизирана, т.е. официализирана.----Току що ми каза че вярата става религия след одобрение от конкретен човек ! Тоест говорим за измама от най-чист вид! Будизма не е религия ! той е философско учение ... Науката се променя, да! но какво лошо има в това и защо това да е пречка ?Няма нищо лошо в това докато търсиш ИСТИНАТА каквото реално ни казват и повечето религии, а истината е баш в науката!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 7 rate down comment 6
Бидонойл
преди 4 години
Моралът е възникнал много преди религията. Дори животните, които живеят в стадо имат някакви елементарни норми за приемливо и неприемливо поведение, а първобитните хора - също стадни животни - са развили тези норми в по-сложна система от правила, които да са в интерес на обществото. Религията просто е заимствала някои от тези правила, превръщайки ги в догми.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още