IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Лобистките групи в ЕС се опитват да променят правилата на играта заради коронавируса

Някои искания за облекчаване на регулации са основателни, но други правят циничен опит да избегнат по-строгите правила, срещу които са лобирали и преди кризата

08:36 | 06.05.20 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Във вторник 35 изпълнителни директори на големи европейски компании се ангажираха публично с инициатива, организирана от френския евродепутат Паскал Канфин, която обещава инвестиционни пакети след кризата, за да даде приоритет на целите за климата и биоразнообразието. Някои от същите тези компании, включително производителят на автомобили Renault и енергийният гигант ENGIE, на 10 април поискаха зелените правила да бъдат забавени.

Автомобилният лобист Ерик-Марк Хуитема коментира пред изданието, че е поискал да се спрат продължаващите консултации. Членовете на неговата организация, Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), „в момента се борят за оцеляване. Нямаме време да попълваме въпросници“, посочва той.

Хуитема, заедно с още трима представители на автомобилните производители, писаха през март до Фон дер Лайен с искане за среща, за да обсъдят нуждата им от „приспособяване“ към сроковете на „съществуващото и бъдещото“ законодателство на ЕС. Това пък се интерпретира от зелените активисти като атака срещу силно санкциониращите граници на излъчвания въглероден диоксид, които влизат в сила през тази година.

Автомобилната индустрия изчислява щетите от коронавируса върху производството на 1,5 млн. превозни средства досега. IATA пък изчислява изгубените приходи на авиокомпаниите на 89 млрд. долара. Вътрешни документи на IATA, с които Greenpeace разполага, показват, че организацията се надява на редица отсрочки и отстъпки, включително от летищните такси и таксите за контрол на въздушното движение. Лобито също активно се занимава с регулирането на правата на пътниците, задълженията във връзка с изменението на климата и данъците.

Авиокомпаниите "използват позицията си, за да се опитат да прокарат това, което са искали от години", казва Патрик Гибълс, директор на Gibbels Public Relations, консултантска компания със седалище в Брюксел, която лобира от името на агенции за искове на пасажери. Според него превозвачите настояват ЕК да отмени „досадните пътнически права за сега“. „Всички знаем, че след като това се случи, е много трудно да се върнеш назад“, посочва той.

Не всички лобисти обаче подкрепят подобни позиции. Лоренцо Торти, мениджърът на Flint Global, базирана в Брюксел консултантска компания, че сега не е моментът за индустрията - „освен ако това наистина не е необходимо“, да иска отлагане на регламентите. „Това може да изглежда безчувствено в момента и Комисията е наясно, че несъществените неща се отлагат“, казва той.

Някои облекчения са в сила

Брюксел облекчи изискванията към здравната индустрия, като забави въвеждането на новите правила за медицинските изделия. „Всички наши системи са под огромен натиск, особено индустрията за производство медицински изделия, и е време да поставим  на пауза прилагането ... докато нещата се върнат в нормалното им състояние“, казва вицепрезидентът на Парламента Майър Макгинес.

„Сега трябва да гарантираме, че всички, които могат да произвеждат респиратори, маски, тестове и други медицински изделия, го правят и да се съсредоточим върху справянето с настоящата криза“, допълва германският консервативен евродепутат Петер Лизе, говорител по въпросите на здравеопазването на Европейската народна партия.

Последна актуализация: 00:28 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още