IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как коронавирусът промени авиоиндустрията

Очертава се тежка битка за пътници с ценови войни и оголване на маршрути

13:25 | 10.01.21 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Кредиторите на фалиралата Thai Airways International Pcl трябва да обмислят план за рехабилитация през февруари. AirAsia X Bhd., малайзийският превозвач на дълги разстояния, и тайландската Nok Airlines Pcl също подготвят такива планове, които ще се разглеждат в следващите месеци.

Американските авиокомпании ще получат федерална помощ в размер на 15 млрд. долара в подкрепа на заетите до 31 март. През 2020 г. те получиха 25 млрд. долара.

Разклащане на авиокомпаните

Въпреки оказаната помощ, десетки авиокомпании фалираха или подадоха молби за защита от кредитори от началото на пандемията. Тези, които са на „животоподдържане“, вероятно ще бъдат погълнати от по-силни играчи. В Германия Deutsche Lufthansa AG се стреми към сливане с ваканционния превозвач Condor, като добавя маршрути до слънчеви места като Занзибар и Корфу.

Condor – някогашно подразделение на Lufthansa, което през 2019 г. оцеля след фалита на тогавашната му компания-майка Thomas Cook, е примамлива цел. Засега обаче германската авиокомпания е възпрепятствана заради условията на спасителния пакет, който получи от държавата.

В Индия Tata Sons Ltd. изкупи дела на закъсалия си партньор AirAsia Group Bhd. в местно съвместно предприятие. Държавната Air India е друга потенциална цел, вероятно чрез Vistara, предприятието на Tata със Singapore Airlines Ltd.

Космически пътувания

След години на работа първите „обикновени“ космически авантюристи са готови да полетят през 2021 г. с милиардера Ричард Брансън, който открива търговски суборбитални разходки във Virgin Galactic Holdings Inc. Компанията вече е казала на инвеститорите, че Брансън ще излети от Ню Мексико през първото тримесечие и след това започват услуги с група от около 600 ранни клиенти, които са платили до 250 000 долара на билет.

Предприятието на Брансън може да види конкуренция от страна на Джеф Безос, който разработва ракетата New Shepard на Blue Origin LLC за суборбитални пътувания. През октомври компанията извърши своя седми тестов полет от Ван Хорн, Тексас. Планирани са още поне два такива полета преди да започнат да летят и хора.

Третият екип, Space Exploration Technologies Corp. на Илон Мъск, ще лети с частен екипаж от четирима души за Axiom Space Inc. в края на годината. Групата ще има 10-дневен престой на борда на Международната космическа станция като част от усилията на НАСА да стимулира търговските предприятия в ниска земна орбита.

Търсене на самолети

Интересът към по-малките самолети започва да се засилва, но търсенето на големи самолети катастрофира. Продажбите бяха потиснати и преди пандемията, а излишъкът от използвани модели ще намали търсенето с години. На фона на свитите полети на дълги разстояния Airbus и Boeing видяха как най-големите техни самолети се „пенсионират“ предсрочно, а авиокомпаниите се отказаха от поръчките.

Няма много насърчителни признаци. Boeing се бори да задържи поръчките за най-големия самолет на пазара, моделът 777-9, който изостава с две години от графика. Анализаторите виждат още съкращения на производствените темпове за по-продавания Boeing 787 и Airbus A350. Производството на по-малко популярния A330 може да намалее до един месец, според агенцията Partners Sash Tusa.

По-слаби връзки

Големите авиокомпании навлязоха на пазара на все по-малки дестинации, когато бумът на въздушните пътувания достигна своя зенит през 2019 г. Сега те се отказват от нерентабилните маршрути, за да спрат загубите. По-малкото полети, по-малките самолети и намалените връзки с големите градове поглъщат икономиките на някои зависими от туризма места. Това оттегляне обаче може да се задържи за дълго.

Последна актуализация: 09:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 4
ing5rov
преди 3 години
тъй ше е до момента в който всеки бизнес си зададе въпроса " А кой аджеба и защо ни натресе тая идиотия ... ?! "
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още