ЕЦБ може да взема решения само в рамките на тази неясна архитектура; и докато някои решения са по-лоши от други, всъщност няма добри. Правителствата, от друга страна, биха могли да прояснят нещата - и трябва. Именно те в момента прехвърлят дълбоко политически въпроси около държавния дълг на ЕЦБ. Те трябва да решат коя държава има стабилни държавни финанси чрез колективна преценка.
Когато правителствата на държавите членки решат, че дадена страна поддържа стабилна фискална политика, ЕЦБ може да следва мандата си без да навлиза във фискалната територия. Ако те сметнат, че съответната страна не прилага такава фискална политика, ясно кой е взел това решение и защо, и кой носи отговорност за последствията.
В този случай спредовете могат да бъдат адресирани само чрез програмата за преки монетарни транзакции, която беше стартирана по време на дълговата криза от 2012 г. Това включва изкупуване от ЕЦБ на държавния дълг на дадена държава на вторичните пазари - стига тази страна да се е съгласила на спасителен пакет от Европейския механизъм за стабилност и на строги изисквания за реформи.
Адресирането на въпроса със спредовете е в личен интерес на правителствата: колкото по-високи са спредовете, толкова по-трудно ще бъде да се съчетае целта за намаляване на дълговите съотношения с поддържането на високи нива на инвестиции. Нарастващите лихвени плащания оставят по-малко пари за публични инвестиции. Увеличаването на разходите за финансиране намалява броя на печелившите частни инвестиции.
Следователно правителствата не би трябвало да имат интерес да поддържат високи спредове, освен като дисциплиниращи средства, насочени към специфично лошо поведение - функция, която те все още биха могли да изпълняват, ако използването на инструмента срещу фрагментиране зависи от стабилните държавни финанси.
Критерий, който правителствата биха могли да използват за оценка на фискалната политика, е първичният баланс - разликата държавните приходите и разходи преди лихвите. По дефиниция първичното салдо не се влияе от монетарната политика. По този начин една държава може например да получи одобрение за фискалната си политика от другите страни, ако има първичен баланс, който е вероятно да доведе до намаляване на дълга й.
Правителствата охотно подчертаха гъвкавостта на Пакта за стабилност и растеж като предимство. Гъвкавостта трябва да гарантира, че държавите не са стегнати с прекалено рестриктивен корсет от фискални правила, неподходящи за техните обстоятелства. Това звучи добре на теория. Но на практика стратегическата неяснота от страна на фискалните власти означава, че ЕЦБ е изправена пред политически решения - такива, които тя не трябваше да взема, ако правителствата бяха изиграли своята роля.


Отбелязваме 116 години от рождението на Никола Вапцаров
Букурещ избира кмет
Курортите вече са пълни за 8 декември
Свличане на скали затвори прохода "Троян-Кърнаре"
Аксаково загуби и последния си мач за 2025 година
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Наталия Киселова: Улицата не може да замени парламентарната трибуна
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена
Трафикът на кокаин в Европа се увеличава
Вулканът Килауеа изригна с фонтан от лава с височина около 370 метра ВИДЕО
преди 3 години Точно към планова икономика се отива.ЕЦБ навлиза в политическа територия, щом ще решава на кого, при какви цени да изкупува облигации. Отделно ЕЦБ не трябва да изкупува облигации пряко от правителствата.Централните банки карат стопанските субекти да живеят в постоянна инфлация - едно постоянно невидимо печатане на пари. Никой не говори за строги бюджетни ограничения, за строга парична политика, за затягане на коланите, за остеритет (austerity policy). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години А че има и едни сметчици за плащане , останали от предишни опити за мътене на водата . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Говорете в минало време . То беше тласкане и бутане към ръба . Но ЕЦБ е вече на ръба . Това е проблемът за всички политици , че няма на къде да бутат . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Добра статия, но не се отчита че ЕС има пазарна икономика, а не планова. При пазарната икономика, за да съществува като такава, трябва да има и фалити. Ако няма фалити със времето тази икономика става зависима от дотации, печатане, хеликоптерни пари и т.н. непазарни методи. ЕЦБ отдавна трябваше да е започнало да повишава лихвата, защото имам почти галопираща инфлаия в ЕС, а лихвата още е на минус. Вярно, ще има фалити, но това е пазарна икономика, трябва да има фалити, иначе става планова икономика с дотации. отговор Сигнализирай за неуместен коментар