Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Как Volkswagen откупи тъмното си минало в Бразилия

Концернът ще плати обезщетение от 5,5 млн. евро за сътрудничеството си с военната диктатура между 1964 г. и 1985 г.

Как Volkswagen откупи тъмното си минало в Бразилия

Volkswagen се сблъска с тъмното си минало в Бразилия. Снимка: Dado Galdieri/Bloomberg  

Преди точно три години професорът от Билефелд Кристофeр Копер представи доклад, в който имаше всичко: на 116 страници историкът показа как Volkswagen е работил с държавната репресия в Бразилия по време на военната диктатура от 1964 до 1985 година. Служителите са били шпионирани, разрешени са били политически арести в помещенията на завода - и всичко това със знанието на висшия мениджмънт във Волфсбург. Копер проведе разследването от името на VW. Но след публикацията не се случи нищо.

Но сега Volkswagen е изправен пред миналото си - групата ще плати обезщетение в размер на 5,5 милиона евро. Компанията възнамерявала да помогне за изясняване на нарушенията на човешките права по това време. „Съжаляваме за нарушенията“, казва Хилтруд Вернер, член на управителния съвет на Volkswagen AG, отговорен за почтеността и закона. Важно според него било Volkswagen AG да се справи отговорно с тази негативна глава в историята на Бразилия и да насърчава прозрачността, пише в свой материал германският икономически всекидневник Handelsblatt. 

Още по темата

VW do Brasil, дъщерната компания на германския концерн, от една страна ще дарява на университети и проекти, които изследват или отбелязват зверствата на диктатурата: например за подпомагане на идентифицирането на жертвите, които са погребани в масови гробове. Или ще подпомага нови изследвания за определяне на корпоративното съучастие в нарушенията на човешките права по време на военно управление. Разглежда се и възможността за участие в изграждането на паметник на борбата за справедливост в бившия щаб на военните в Сао Пауло.

Компанията също така ще дари около половината от общата сума за Асоциацията на работниците на Volkswagen “Хенрих Плаг”. Това са бивши служители, които успяха да докажат, че са претърпели нарушения на правата на човека по време на диктатурата. Има около 60 засегнати лица или техни правоприемници.

VW е първата чуждестранна компания, изправена пред миналото си в Бразилия

Няма доказателства, че ръководството на VW do Brasil е подкрепило поемането на властта от военните, пише Копер в доклада си. Но от 1969 г. нататък започва системното сътрудничество между военните и Volkswagen. Охраната в заводите на VW си сътрудничи тясно с политическата полиция на режима повече от десет години.

При това охраната е наблюдавала опозиционните дейности на своите служители и по този начин е улеснила ареста на най-малко седем служители. Подотдел по охраната в заводите на VW в Сао Паоло е бил превърнат в тайна служба, чиято цел била да шпионира служителите и работниците. Сътрудници на VW са били задържани на територията на фирмата от политическата полиция, а по този начин VW do Brasil  е предавала жертвите на мъчения. "Това се случи по времето, когато използването на изтезания от политическата полиция вече беше известно на бразилската и германската общественост", казва Копер.

Бивши служители на VW в Бразилия и правозащитници още през 2015 г. обвиняват концерна, че по време на военната диктатура е позволил гонения и изтезания на хора с критични позиции спрямо режима в страната.

Между другото, той е позволил редица служители на фирмата да бъдат арестувани и изтезавани в едно старо заводско хале. Служители на VW са водили и "черни списъци" на критично настроени работници.

Доброволното сътрудничество на охраната на VW с полицейските власти на военния режим продължава до голямата стачка през 1979 година. Охраната в Сао Пауло е действала като тайна служба, която е шпионирала собствените си служители. Според собствените си изявления сега Volkswagen е първата чуждестранна компания, която се изправя по прозрачен начин срещу миналото си от времената на военната диктатура в Бразилия.

Но това се случи едва след голямо протакане. Волфсбург вероятно е искал да договори обезщетение още преди три години. Но дъщерната компания в Бразилия се е опасявала да не отвори "бездънна яма". Тогава дискусията за обезщетението се проведе първоначално при закрити врати. Междувременно прокуратурата в Сао Пауло потвърди изследването на Копер, а настоящото споразумение Volkswagen избягва правен спор.

Концернът VW развива дейността си в Бразилия от началото на 50-те години. През първите десет години на военната диктатура обемът на продукцията му се разраства неимоверно. Легендарната "костенурка" на Фолксваген се е ползвала с изключителна популярност сред бразилците.

В Бразилия решението на Volkswagen вероятно ще бъде интерпретирано като политически сигнал - и ще предизвика раздвижване: десният популистки президент Жаир Болсонаро прославя военната диктатура и публично се възхищава на нейните мъчители.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (13)

   1| 2    
0
 
0
 
13
khao до: Oбичам България
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
но понеже съм любопотен сега проверих.... имало е още от Асирийски времена... демек преди новата ера, шкембе войводи !!!

пак излъга както лъже шефа ти, мутрата!
0
 
0
 
12
khao до: Oбичам България
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
за това ли е темата ?... а знаеш ли че в моето село има пръч на 50 години... едва ли си знаел някога...
2
 
2
 
11
преди 3 седмици
Няма профилна снимка
А ти забрави ли, че първия концлагер в Европа е правен в Гърция за българи? Едва ли си знаел някога.
0
 
2
 
10
преди 3 седмици
Малииии...5.5 млн евро.Направо им са се разтреперали кецовете от таз крупна сума.Все едно аз да платя 3 лв глоба....
3
 
3
 
9
khao до: фиг.1
преди 3 седмици
Няма профилна снимка
германия е била морален съдник... кога? Ти верно живееш в няква паралелна вселена...
получаваш лайк от Герхард шрьодер !

Още от Анализи
Проблемите около батериите могат да спънат възхода на електромобилите