Всички санкции, наложени на Русия за действията ѝ срещу Украйна от САЩ и съюзниците им, могат да засегнат най-големите европейски производители на автомобили, включително Renault Group, Volkswagen Group и Stellantis. И трите компании развиват значителна по големина дейност в Русия, пише Automotive News Europe.
Фреската компания Renault Group е с най-голяма експозиция в Русия с контролния си дял в руския автопроизводител „АвтоВАЗ“ - производителя на Lada. В допълнение към големия завод на „АвтоВАЗ“ в Толиати Renault разполага и с фабрика за сглобяване на превозни средства близо до Москва. Русия е вторият по големина пазар на групата след Франция.
Готвените от САЩ и Европейския съюз (ЕС) нови санкции срещу Москва могат да помрачат дейността на европейските автомобилни концерни в Русия. Подобна ситуация беше създадена и през 2018 г., когато американските санкции срещу Иран принудиха PSA Group, Renault и други компании да изоставят своите операции в страната.
Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео заяви в края на миналата седмица, че автомобилният производител следи "внимателно" ситуацията в Украйна.
„Имаме голям интерес към руския пазар“, посочи той пред инвеститори по време на представяне на финансовите резултати на Renault за 2021 г., като отбеляза, че продажбите на Lada достигат „90 процента“ от общите продажби на групата в Русия, а снабдяването на части е ясно локализирано, поради което може да се избегне проблеми в рамките на веригите на доставка за компоненти, внасяни в Русия.
Финансовият директор на Renault Клотилде Делбос сподели, че дългът и финансирането на „АвтоВАЗ“ са на местно ниво, не зависят от подкрепа на Renault и са "напълно самодостатъчни".
Във вторник Николас Мор, главен изпълнителен директор на „АвтоВАЗ“, заяви, че автомобилният производител се стреми да осигури алтернативни доставки на чипове, в случай че санкциите на САЩ ограничат доставките за Москва.
Въпреки че Renault е най-силно изложен на сътресенията между Русия и Украйна, други европейски автопроизводители също разполагат с местни фабрики и отчитат значителни приходи от продажби от руския пазар.
И Volkswagen, и Stellantis работят с фабрики в Калуга, Западна Русия. Градът, който се намира на 180 км южно от Москва, се превърна в център на руската автомобилна индустрия. Доставчиците на компоненти също развиват производствена дейност в района, като сред тях изпъкват имената на Continental, Magna International и Visteon.
Заводът на Volkswagen в Калуга произвежда SU модела Tiguan, малкия автомобил Polo, както и компактния седан Skoda Rapid. Освен това разработва двигатели и сглобява премиум моделите на Audi Q7 и Q8. Общото производство в завода през 2021 г. достига 118 хил. автомобила, а капацитетът при двигателите е 150 хил. броя годишно.
Автомобилният производител също така има споразумение за сглобяване на превозни средства с GAZ, което се отнася за модели на VW и Skoda в завода на подизпълнителя в Нижни Новгород.
Volkswagen инвестира над 1 млрд. евро в съоръжението в Калуга, което е открито през 2007 г. Общата инвестиция на групата в Русия възлиза на повече от 2 млрд. евро.
Неговият основен конкурент в Европа Stellantis управлява фабрика в града чрез съвместно предприятие с японската Mitsubishi Motors. Само миналия месец Stellantis обяви, че ще започне да изнася за Европа микробуси, произведени в местната фабрика.
Съоръжението започва производството на микробуси през 2017 г. за PSA Group, която се сля миналия януари с Fiat Chrysler Automobiles, за да сформират Stellantis. В момента фабриката сглобява микробуси за Peugeot, Citroen и Opel.
Mercedes-Benz инвестира повече от 250 милиона евро, за да построи завод северозападно от Москва. Фабриката, в която работят повече от 1000 работници, отвори врати през април 2019 г.
Американската Ford Motor, която се превърна в първия международен автомобилен производител, който обособи операции за сглобяване на превозни средства в Русия, като отвори фабрика в Санкт Петербург през 2002 г., напусна руския пазар на леки автомобили през 2019 г. Ford също така затвори своите два завода за превозни средства и завод за сглобяване на двигатели. Концернът продължава да сглобява микробуси с руския си партньор Sollers в Елабуга.
Руският автомобилен пазар нарасна с 4,3% през 2021 г. до 1,66 милиона превозни средства, според търговската група AEB. Пет от 10-те най-продавани коли са продукти на Renault Group, включително Lada Vesta, която е на първо място със 113 698 продажби.
По отношение на пазарния дял лидер е алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi (включително „АвтоВАЗ“) с 38%, следван от Hyundai-Kia с около 19 процента. Трети е Volkswagen с 9,5 процента.


Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Умеров: Постигнахме реален напредък по време на разговорите в Берлин
Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
Ford ще понесе 19,5 милиарда долара загуби заради стратегията за електромобили
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
84-годишен от Флорида простреля сина си в лицето
Погром в Триъгълника на властта: Неизвестни "заклаха" прасето-касичка
Класически рецепти за Игнажден на 20 декември
Европа започва да се учи как да сваля дронове
Защо полетът на бомбардировача B-2 Spirit струва толкова скъпо?
преди 3 години Взеха да се усещат, че работата може съвсем да загрубее. отговор Сигнализирай за неуместен коментар