Проектите за строеж трябва да се одобряват в идейна фаза, а след като планът влезе в сила, той следва да има силата на граждански договор и инвеститорите да са спокойни, че проектът им ще се реализира.Това каза главният архитект на София Здравко Здравков при откриването на Годишната конференция „Инвестиции и строителство на жилищни сгради“, организирана от Градът Медиа Груп.
Арх. Здравков посочи, че в двете години като главен архитект на София се стреми към създаването на ясни правила, които да важат за всички. „Започнахме процес на промяна на правилата чрез поправките в Закона за устройството и застрояването на Столичната община (ЗУЗСО). В София се появи понятието високи сгради на два калкана заради дупките в нормативната уредба. С инициираните от нас промени опитваме да променим това“, каза Здравков.
Той допълни, че са положени огромни усилия и за увеличаване на електронните услуги, така че да се намали досега на гражданите с администрацията. „По този начин у тях ще изчезне усещането за корупционни практики и съмнението, че някой ги притиска или мотае“, коментира главният архитект.
Той заяви, че миналата година в Направление „Архитектура и градоустройство“ (НАГ) към Столична община са постъпили 62 хил. заявления, което прави по 250 заявления на ден. „Това е огромен обем от работа, инвестиционният процес в София е изключително активен и трябва чрез промяна на нормативната уредба да намалим хартиената фабрика“, изтъкна арх. Здравков.
По отношение на новата наредба за градския дизайн главният архитект посочи, че тя е изключително амбициозна и до момента такава не е правена в България. „Имаме желание да си подредим къщата. Градът е динамичен организъм, който генерира нови и нови проблеми, така че трябва да създадем система от стандарти със задължителни изисквания към собствениците на имоти“, каза Здравков.
Главният архитект посочи, че се полагат усилия и за намаляване на рекламите, които са нахлули твърде агресивно в столицата, чрез новата Наредба за рекламата и преместваемите обекти. Той допълни, че в момента през 50 м има рекламни билбордове, което е огромен визуален шум. Предвидената забрана за брандиране на фасади среща голям отпор от страна на бизнеса.
„Идеята ни е чрез Наредбата за рекламата и преместваемите обекти да създадем ясни правила по подобие на регламента в Париж, който е в сила от 1990 г. и определя точни изисквания по отношение на рекламите в историческия център и пешеходните зони в града“, каза Здравков.
„Създаването на регламенти е трудна работа, защото отнемаме нечии права, но иначе се създава усещане за полузаконност. Наличието на ясни правила е добро и за бизнеса и се радвам, че получихме подкрепа от страна на Камарата на строителите и Националната асоциация на строителните предприемачи“, обобщи главният архитект.


Нов рекорд: Вижте кое е кучето с най-дълъг език в света
Подпалиха колите на жена в София (СНИМКИ/ВИДЕО)
Година затвор за варненски насилник, пребивал майка си и баба си за пари
Какво време ни очаква в петък?
Общината иска пари от Европа, за да осигури доброволците във Варна
Празни супертанкери се надпеварват за суров петрол
Складирането на петрол в Китай замъглява перспективите на търсенето
Новият модел на DeepSeek може отново да разтърси света през 2026 г.
Дезинформацията подкопа COP30 и възможностите за рационален икономически дебат
Най-лошата година за саудитските акции от 10 г. насам стресна трейдърите
Войната срещу автомобила: 20 непознати факта
Volkswagen Group се отърва от легендарно дизайнерско студио
Пет култови кросоувъра от началото на века, които си заслужават
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
Левски разби "тигрите" от Бистрица и е на 1/4-финал за Купата
Дигиталният свят изкушава! Родители, общувайте с децата си
Unfold the Moment: Глобална премиера на нов безкомпромисен сгъваем смартфон - Huawei Mate X7, и FreeClip 2 с ново ниво на комфорт и елегантност
Почина баскетболният треньор Иван Евстатиев
Гуинет Полтроу и синът ѝ заедно на събитие, Моузес е одрал кожата на баща си