Разрешение за строеж вече ще се издава при задължително условие да има приложена улична регулация. Това реши на второ четене парламентът с поправки в Закона за устройство на територията (ЗУТ).
Друг поправка предвижда, че ателиетата ще имат статут на жилища и ще трябва да отговарят на условията за такива.
„Задължително условие за издаване на разрешение за строеж е да има приложена улична регулация. Това предложение на Столична община, разработено от екипа на главния архитект на София арх. Здравков, беше прието с промени в Закона за устройство на територията. Тази промяна е ключова за София и особено при строителството в новите квартали, като въвежда повече отговорност и координация“, коментира на страницата си във Facebook кметът на София Йорданка Фандъкова.
Според нея с промяната се спира възможността в улиците да остават частни имоти и да се стига до прецеденти, като затваряне на улици или частни улици. „Такива случаи не са изключение заради реалната липса на общинска собственост върху уличната мрежа в квартали като „Витоша ВЕЦ Симеоново“, „Манастирски ливади“, „Малинова долина“, „Кръстова вада“ и др.“, пише Фандъкова.
Новото законово изискване гарантира и възможността след това улиците да бъдат изграждани, допълва столичният кмет.
„Втората съществена промяна, която е постигната след предложения на Столична община, е изискването при въвеждане в експлоатация на сградите с височина над 10 м да бъдат изпълнени благоустройствени дейности и настилки по ред и в обем, определен от общинските съвети. Тези две промени дават гаранции, че ново строителство ще има само там и тогава, когато може да се осигури нормален достъп до бъдещата сграда“, отбелязва Фандъкова.
„Това не са лесни промени, защото с тях се въвеждат повече изисквания към инвеститорите, но те дават повече ред и сигурност както за тях, така и за гражданите", продължава тя.
„Получихме подкрепа и за затваряне на възможността да се строят сгради с ателиета, заобикаляйки по-високите изисквания за отстояния, които важат за жилищни сгради. С новите текстове изискванията за ателиета се изравняват с тези за жилища“, пише Фандъкова.
Другата приета промяна в ЗУТ забранява възможността в зони за ниско и вилно застрояване да се заобикаля ограничението за максимална височина. Новият текст в закона дава възможност на общините да премахват по облекчен ред мобилни съоръжения от паркове, градини и площадни пространства.
Преди дни от Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП) призоваха в интервю за Bloomberg TV Bulgaria за спиране на „порочната практика“ с постоянни кръпки в ЗУТ, който е променян над 90 пъти от началото на века. „Нека се приеме нов закон, с който да се регулират отношенията между граждани, предприемачи, собственици на имоти, проектанти, строители и администрация“, настояват предприемачите.
„Един закон трябва да бъде прост и ясен, да регламентира отношенията между участниците в процеса, а не да създава комфорт на администрацията“, заяви Георги Шопов, председател на Управителния съвет на НАСП и управител на „Тобо Груп“.
„Приветстваме желанието на Столична община да промени ЗУТ, но нашите забележки са, че пак се работи на парче. Промените, които са с цел защита на обществения интерес, всъщност водят до обратния ефект. Големите проблеми в бранша са презастрояването, отчуждаването на улиците и липсата на инфраструктура“, допълни той.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна