Първата американска комерсиална услуга за возене без водачи бе одобрена. Waymo, подразделението на Alphabet Inc., е получила разрешение в края на януари от Министерството на транспорта в Аризона да работи като транспортна мрежова компания, предава Bloomberg, като се позовава на Райън Хардинг, говорител на агенцията.
Waymo бе създадена от дъщерната компания за автономни коли Google Driverless Car и разработва технологии за автономни превозни средства. Чрез приложение клиентите вече ще могат да поръчват пътуване с автономен автомобил. Флотилията на Waymo се състои от автономни миниванове „Pacifica“ на Chrysler.
„Докато продължаваме да тестваме нашия автомобилен парк в град Финикс и околностите, предприемаме всички необходими стъпки, за да стартираме комерсиалната си услуга по-късно през тази година", каза Waymo в имейл до Bloomberg. Компанията възнамерява да пусне услугата си във Финикс до края на годината.
През миналата година Waymo стартира първа тестова фаза в Аризона, където клиентите биха могли да резервират нормални пътувания чрез приложение. От ноември там за първи път в индустрията се тестват безплатно и автомобили без водачи – за първи път в индустрията.
Колко ще струва услугата засега не е ясно. При всички случаи обаче услуга с автоматизирани коли генерално би следвало да е по-изгодна за предлагане и да достигне до повече хора. Ето защо може да се предполага, че цените ще са сходни с тези на пътуванията с шофьор, а може и да са по-ниски.
Waymo планира да разшири още повече автономния бизнес. „Ние работим с градовете, за да отговорим на потребностите на обществото от мобилност", казва Рут Порат, главен финансов директор на Alphabet. Тези планове включват също частни автономни превозни средства и услуги за доставка.
По-рано през тази година Waymo обяви, че ще закупи "хиляди" допълнителни микробуси Chrysler Pacific и ще разшири своя парк от 600 съществуващи автомобила. Fiat Chrysler Automobiles (FCA), от друга страна, се въздържа от разработването на собствени решения за автономно шофиране.
С разрешението в Аризона Wаymo се изправя в нова конкурентна битка с Uber. Досега Uber все още действа като платформа, която посредничи между шофьори и пътници. В средносрочен план обаче Uber и неговият конкурент Lyft също залагат на създаването на свой собствен флот роботизирани таксита. Те се опитват да наваксат в технологичен аспект. Днес самоуправляващите се автомобили вече се тестват в много региони. Особено в големите градове тази технология може да доведе до много промени.
Някои компании тестват първоначални версии на такситата без водачи, например в селища за пенсионери с ограничение на скоростта. Така например стартъпът от Флорида Voyage тества услугите си в селището "The Villages". Там автономни автомобили карат жителите до голф игрищата или до театъра. Засега в колите все още има и шофьор, който може да се намеси при спешни случаи. В средносрочен план Voyage също иска да тества колите без човек на борда.
Перфектните пътища и ясните размери, а както критиците отбелязват, и бавната скорост на жителите, правят тези специални квартали идеални тестови писти. Но те са далеч от ежедневния трафик на други места с дупки и бързо движещи се шофьори.


Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями