Франк Кванте, директор на Fraport България, даде интервю за предаването „Авиошоу“ по Bulgaria ON AIR, в което разказва за възможностите пред българската авиоиндустрия, конкуренцията на местния пазар, летния туристически сезон и инициативите за леката авиация.
Г-н Кванте, ще има ли нови вътрешни полети от Варна и Бургас, след като забелязваме известна активност в тази посока от нова местна авиокомпания?
Новите неща в областта на авиокомпаниите – голямата новина на 2021 г. е лятната база на Wizzair, което за нас има голямо значение. Екипът ми отдавна работеше по този въпрос.
Имаме три самолета, които целогодишно са базирани във Варна.
За Бургас винаги е било цел да имаме целогодишна база за честа връзка с този град. Още не сме успели, но и лятната база е стъпка в тази посока и тя е много важна. Имаме като цяло 17 дестинации, които са покрити.
Седем са новите дестинации, които не са съществували преди, и това е голямо постижение не само за летището. Много сме щастливи от сътрудничеството си с Wizzair, но то е важно и за хората, които искат да пътуват до Бургас и от Бургас по света.
Другата тема, която за нас е много важна е LOT – полската авиокомпания, която лети често до Бургас и това позволява на хората от този град да пътуват до Шанхай, Токио и където и да е по света, ако трафикът се върне повече към нормалното. Това е чудесно и за моряците, и за хората, които пътуват на почивка – да имат възможност да летят с голям международен превозвач в цялата му мрежа.
Локалните въпроси – за мен бе учудващо, че нямаме полети между Бургас и София. Това първо.
Мисля, че можем да осигурим предимство, защото зависи от бързината на обработка на летището. Много е важно хората да не губят по час и половина в чакане в Бургас и в София. Процесът трябва да бъде много плавен: качват се на самолета, правят връзка в София и после лесно напускат летището.
Първият ни полет, за който писаха медиите, на Gullivair – със сигурност, това е търговско решение и ние силно се интересуваме от отварянето на тези маршрути.
Какво ще стане? Ситуацията по време на Covid и след това показва, че по-малките самолети ще играят по-голяма роля. Сигурно това трябва да очакваме.
Това предоставя и на България възможността за различни летища. Много се вълнувам от това.
Когато правим брейнсторм с авиокомпаниите, дори говорим за Варна-Бургас – 12 минути, но защо не? Това е много удобно. Особено когато се използва Бургас за връзка с Истанбул или Бургас-Тел Авив, или каквито други дестинации има.
Това са нещата, които опитваме да лансираме в момента.
„Софкънект“ пое концесията на летището в София. Как виждате конкуренцията с тях на местния пазар?
Посетих „Софкънект“ и се видях с господин Жак Ферон и неговия екип. Първото, което бих искал да кажа, е, че имам чувството, че там поема наистина много опитен екип. Съчетание на френски директор, за търговски директор - германец с много голям международен опит, и главен технически и главен оперативен директор, както и български финансов директор.
Поздравявам колегите и им желая всичко най-хубаво.
Определено бихме искали да оперираме това летище, имам предвид Fraport и нашият акционер в България. Но решението е в резултат на търг, което не би трябвало да се влияе от нещо и да се управлява по международни правила, правилата на ЕС. Победителят е „Софкънект“ и ние им желаем всичко най-хубаво за операциите. Мисля, че е полезно за цяла България.
Не бива да мислим само за себе си. За България е голяма крачка. Както казах, България е класическа авиационна страна.
Мисля, че има възможност с ориентиран към бъдещето и воден от инвестициите екип да вдигнем цялата авиация в България.
В първите ми разговори забелязах много желание за сътрудничество, същото, както и от наша страна. И доста бързо започнах да мисля за важните стъпки за българските летища, които бихме могли успешно да развиваме, така че да станем по-атрактивни за другите авиокомпании, така че пътниците да са обслужвани по-добре, да можем да привлечем по-добре инвеститори близо до летището.
Защото тук става въпрос за мобилност.
Как гледате на субсидиите?
Разбира се, това е силно политическа тема. Не обсъждам тези неща публично. Това е решение, в което не участваме пряко или изобщо не участваме.
Имаме като помощ програмата „60:40“, за което сме много благодарни на българската държава. Доколкото знам, тя беше удължена и за юни. Получихме си и нашето удължаване, което е много различно.
Затова темата ме интересува, но няма да коментирам тези неща.
Какво стана с отмяната на руските чартъри? За целия сезон ли е? Или само за част от него?
Това е много гореща тема в момента. Очакваме много скоро да има решение.
Стискаме палци решението да бъде позитивно и пътуването да стане възможно.
Аз съм малко оптимистично настроен. Нека да се надяваме на най-доброто. Разбира се, аз искам да се пътува.
Ако има причини заради Covid, мисля че има вече стандарти и е време, с ваксинациите и всичко останало, отварянето да включва Русия. Мисля, че от българска страна включват Русия. Това е добра стъпка на българското правителство.
Надявам се тази политика да не бъде срещу хората. Вярвам, че за връзките между хората и солидарността туризмът и пътуванията помагат много.
Нека да кажем всички, че е добре, когато българите пътуват до Русия и посещават хората там, срещат се с хората и прекарват там почивките си, правят бизнес, правят културен обмен. Същото е и руските граждани, които искат да пътуват до България. За мен това е мобилността.
Оптимист съм, да се надяваме на най-доброто.
Практически имаме отмяна за един месец?
Имаме полети, както знаете, от S7 и „Аерофлот“. Сега има преговори между политиците от двете страни за решение за лятото. Така че въпросът е отворен.
Какви инициативи имате за леката авиация?
За мен лека авиация е всичко, което не е класически търговски полети. Това включва много неща.
Разбира се, искаме да сме привлекателни за държавата. Доволни сме, когато можем да сътрудничим с политиците. Не се ограничаваме само до летището, но и до наземните услуги и всичко останало.
Друга тема са частните оператори на самолети.
Вече водим разговори по тази тема и мисля, че с преминаването към пътуване с по-малки самолети е много важно нашите летища да останат отворени за нови инициативи. Защото е важно да се развиват търговските инициативи.
Второто нещо е какво е толкова специалното на авиацията - тя привлича повече хора, защото и в 21 век пътуването във въздуха продължава да е нещо специално и ние искаме да направим нещо специално за всички тези хора.
Надявам се, че не само в България, но и за всичките ни останали клиенти ще направим впечатление с нещо запомнящо се. Вярвам, че всеки от тях ще посети Варна и Бургас нееднократно. За нас те са най-хубавите летища и хората ще идват повече от веднъж.
Вярвам, че това може да стане и с леката авиация и хората да са доволни, че са посетили Варна или Бургас и могат да се похвалят с преживяването си при нас.
Цялото интервю може да гледате тук:


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert