Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Петър Бънков: Източна Европа ще тласне континента към технологично наваксване

Ние правим GDPR от десетилетие – преди GDPR да съществува на практика, твърди изпълнителният директор на Experian България

Петър Бънков: Източна Европа ще тласне континента към технологично наваксване

Петър Бънков. Снимка: Experian 

Πeтъp Бънĸoв e изпълнителен директор на Experian зa Бългapия (GDС Ореrаtіоnѕ & Ѕеrvісе Dеlіvеrу Маnаgеr) нa Ехреrіаn зa Бългapия. В тази poля  той ръководи  чeтиpитe нaпpaвлeния нa Ехреrіаn в Бългapия - пpoдyĸтoвa paзpaбoтĸa, aнaлизи, финaнcи и инжeнepнa пoддpъжĸa.

Зaд гъpбa cи Бънĸoв имa нaд 23 гoдини oпит в pъĸoвoдeнeтo нa cиcтeми зa пpeдocтaвянe нa ycлyги и oтчитaнeтo нa пpиxoди и paзxoди зa мeждyнapoдни ІТ ĸoмпaнии и yпpaвлeниe нa нaд 400 дyши пo цял cвят. 10 гoдини oт пpoфecиoнaлнaтa cи ĸapиepa e peaлизиpaл в Місrоѕоft. Heгoвo дeлo e paзpaбoтĸaтa нa ycпeшния мoдeл зa oбcлyжвaнe нa ĸлиeнти и бизнeca зa цялocтнa пoддpъжĸa, ĸoйтo пpeдocтaвя ycлyги зa 12 дъpжaви в Югoизтoчнa Eвpoпa. Cлeд тoвa pъĸoвoди бизнeca зa пoддpъжĸa нa ĸoмпaниятa в 24 дъpжaви в Цeнтpaлнa и Изтoчнa Eвpoпa.

Πpeди дa ce пpиcъeдини ĸъм Ехреrіаn, чиито акции се търгуват на борсата в Лондон, Бънĸoв e бил гeнepaлeн мeниджъp зa Ѕuthеrlаnd Бългapия, ĸъдeтo e yпpaвлявaл oпepaциитe пo бизнec пpoцecитe нa ЕМЕА ĸлиeнти ĸaтo Dеll, Сіѕсо, МсАfее и Аllіаnz. 

С него разговаряме за равносметката му от едната година начело на компанията, за новооткрития офис на компанията в София и за бъдещите планове на Experian зa Бългapия. 

Г-н Бънков, много от IT компаниите в България се оплакват от затегнатия пазар на труда. Забелязвате ли тази битка на талантите да се отразява и в ценово отношение, тоест кандидат-служителите да имат по-високи изисквания?

Да, ние следим движенията на пазара и правим бенчмарк изследвания на пазара. Ние сме един от не само добрите работодатели по отношение на заплащанията, но първата ни и основна цел е развитието на хората. Знаете, че за т. нар. милениъли (също и поколение Y - демографска група на родените в началото на 1980-те години до средата на 1990-те години, б. ред.) от особена важност е възможността да могат да се развиват и напредват в кариерата си.  Това е нашият основен фокус. Разбира се, на пазара винаги ще има движения в двете посоки, но за нас е важно дългосрочно да успеем да привлечем и запазим служителите тук. Това е и една от причините за новата ни сграда. Ние имаме няколко проекта, които са насочени към т. нар. „меки умения“. Това е едно от основните неща, заложени при развитието на нашите служители – не само технически. Но и уменията за лидерство, за комуникация, за презентации, за водене на Agile сесия. Използваме всички най-модерни инструменти за работа в екипи.

Experian има четири центъра за разработки в глобален план. При това българският е най-голям от всички. Какво го отличава от останалите?

Едно от основните неща, които отличават нашият център от другите, базирани в Коста Рика, Малайзия и Чили, , е голямото разнообразие на продукти, които се развиват тук при нас– продукти и услуги към вътрешни и външни клиенти. Имаме около 420 програмисти в София. Всъщност една голяма част от продуктите на Expеrian се създават точно тук, в тази сграда.

Друга разлика е, че имаме голям отдел за анализ на данни. Това са хората, които създават алгоритмите, които помагат от Big Data да се извадят важните неща за бизнеса или за крайния потребител.

Третата разлика е големият финансов център, в който около 200 човека поддържат в голяма степен финансово фирмата ни.

Четвъртият ни голям екип е екипът за поддръжка и услуги за Великобритания и Европа, базиран тук.

Тоест, тези четири големи екипа представляват многообразието на различни профили, които имаме – нещо, което не е толкова добре развито в другите четири центъра за развойна дейност на организацията ни.

На фона на толкова голямото значение, което компанията има за финансовия живот на клиентите и потребителите, какво мислите за набиращото скорост движение за защита на потребителските данни, както и за съществуващото и предстоящо законодателство в тази сфера?

Всъщност това е нещо, което е в наша услуга, тъй като нашият бизнес е базиран на анализа на данни. Ако ние не се грижим за това данните да останат сигурни и достъпни само за дадени потребители, то не бихме имали бизнес. Ние правим GPDR от десетилетия, преди да го има де факто. Сигурността при нас е основата на бизнеса ни. Всяка подобна регулация ни помага да бъдем още по-конкуретоспособни спрямо други фирми, и сигурни за нашите клиенти. В глобален план, поглеждайки отвъд Европа и GPDR, може би е добре най-добрите практики да бъдат синхронизирани, тъй като обществото ни става все по-глобално – с интернет и социалните мрежи. Аз съм голям поддръжник на опазването на личните данни.

Да поговорим за новия офис. Как изглежда отвътре процесът, какви са инвестициите и колко време отне самият процес по прелокирането?

Процесът отне всъщност около две години, докато много хора си мислят, че може да е доста по-лесен и бърз за осъществяване. Аз се присъединих преди година към организацията, в една напреднала фаза. Вложението е в размер на около 4,5 млн. долара, една част от които отиват и за ремонт и обзавеждане, но има и вложения за подобрение на условията за служителите.

В проекта на мениджърско ниво участваха повече от 15 човека, като част от тях работиха по тежкия процес за сертификация за „Лидер в енергийния и екологичния дизайн“,. Това са неща, които са не само важни за нас като мениджъри, но и са важни за нас като хора. Ние работим с млади и образовани хора, които желаят след тях да оставят добра среда. Не само да изконсумират каквото е възможно като ресурси, но и да има възвръщаемост и начин на работа, който не нарушава околната среда.

Experian бе отличена и като Top employer от Top Employers’ Institute – единствената българска IT компания с това отличие за 2019та.

Това отличие е всъщност външната оценка за случващото се вкомпанията. Около една трета от служителите биват наети след препоръка от нашите служители. По-важната част е делът – той е огромен Това е възможно само ако самите служители са убедени, че това е добро място за работа.

Опитваме се да бъдем иновативни във всяка една част в HR областта и наемането на хора. Едно от първите неща, които ми направиха огромно впечатление, преди да започна работа тук, е, че ми беше изпратен огромен каталог с описания на нещата, които ще е случат с мен през първия ден и първата седмица. Това бе подготвено преди аз да започна работа. Всички тези процеси са внедрени и работещи и този одит само показа какво вече правим тук. Това е изключително добро признание и показва, че не само се стремим да сме един от най-добрите работодатели в IT общността, но и имаме външни доказателства за това.

Да погледнем и към бъдещето. Какви са плановете за бъдещи инвестиции и за разширяване на екипа, които безспорно ще зависят и от темпа на разширяване на дейността?

Бизнесът като цяло се развива добре. Доказателство за това е и темпът на растеж на цената на акциите. За България конкретно имаме фокус към продуктивността на нашите хора. Целта е служителите по-ефективно да вършат работата си.

Да дадем пример от индустриалната ера – ако един служител тогава е произвеждал един детайл за един час, то за осем часа ще произведе осем детайла. Ако искаме да произведе десет детайла, ще трябва да работи 10 часа.

Но ние сме в 21-и век, където мисловните процеси са много по-важни от това един човек да работи една и съща задача. Целта ни е да вдигнем ефективността на хората – не да работят повече, а да постигат повече. При нас това е вече факт с помощта на програмата Empower, която е Six Sigma и Agile базирана. Повишаването на производителността означава да се повишават резултатите с правилен начин на работа. Да вземем финансовия отдел, където понякога има повтаряеми действия.. Нашата цел е с цифров помощник това да бъде автоматизирано, а нашият служител да прави нещо много по-интересно от копирането на цифри в клетките. 

Страх ли ни е днес от комбайните? Навремето 70% от хората са се занимавали с изхранването на племето. Днес този дял е 2-3 на сто. Не, не ни е страх.  Комбайните са инструмент, който ни е освободил, за да можем да се занимаваме с по-креативна дейност. Така и днес изкуственият интелект ще е инструментът, който ще ни освободи от досадната дейност, за да се занимаваме с творчески процеси.

От кой бранш или сектор ще дойде големият бъдещ двигател за вашия бизнес?

При всички положения работим засилено във всички сектори, в които копманията се развива. Във финансовия сектор, както и с крайни потребители – в Америка и Англия. Този начин на диверсифициране на нашите клиенти ни дава стабилност за растежа. Не сме сложили яйцата в една кошница и ако се случи забавяне в даден сегмент, това няма да се отрази фатално, защото ще бъде прехвърлено в други сегменти. Ние работим с големи бази данни, с алгоритми, с крайни клиенти – в САЩ и Англия.

Тъй като вашият бизнес е до голяма степен свързан с данните и анализа им, предполагам, че IoT ще доведе до истински бум и за вас?

Така или иначе има милиарди устройства, които събират информация. Вече обаче не е важно да се събира тази информация, а как я обработваме, как да я пазим и да извадим значение за бизнесите от тази информация. Повечето магазини имат броячи над вратите си. Това е проява на IoT – тези броячи отброяват много точно хората, които влизат в магазините. Как това може да е полезна информация? Например ако анализът покаже, че в сряда в магазина влизат най-много хора. По този начин можем да предвидим по-голямо зареждане със стока специално за този ден. Това е начин да превърнеш брояча, който тика, в полезна информация за бизнеса и хората. Тя ще е полезна и за двете страни, защото в срядата потребителят може да бъде сигурен, че стоката ще е налична в магазина и няма да се разкарва напразно до там.

Този пример можем да пренесем във всяка една друга сфера -  това е бъдещето, в което значението на информацията ще ни облагодетелства по един или друг начин.

И един малко по-философски въпрос. Защо според Вас Европа не успява да достигне големите си технологични конкуренти САЩ и Китай в технологиите? Много са редки примерите за еднорози от Стария континент, изоставаме ли технологично и иновационно?

Тук въпросът има две страни. Европа остава много стабилна като място за работа и развитие. Може да нямаме еднорози, но имаме много стабилни икономики, които вървят в правилна посока. Втората част от отговора ми е, че този процес се променя. И то за добро.

Да вземем за пример България. Стартъп системата набира доста висока скорост. И когато казваме „Европа“, обичайно мислим за западноевропейските страни, но Източна Европа ще обърне според мен този тренд. В България също има фирми, които са в напреднала фаза на развитие и инвестиции. Ако погледнем и към Румъния, Полша, дори Сърбия, където напоследък също има доста интересни технологични стартъпи, съм убеден, че наистина Източна Европа ще обърне този тренд.

Преди броени дни навършихте една година начело на българския офис на Experian. Може ли да направите една равносметка на това време?

За едната година, откакто съм тук, аз успях да се насладя на една много динамична среда. Развитието на нашата организация минава през много активен и динамичен период, в който се случиха няколко неща в рамките само на последните месеци. От една страна, бяхме номирирани за Top employer от Top Employers’ Institute, От друга страна, минахме психологическата бариера от 1000 служители, и от трета страна се справихме с една доста трудна логистична задача – да се преместим от два офиса, които бяхме разделени – с до един офис в тази прекрасна зелена сграда отговаряща на стандартите за екосъобразност,

Това може да изглежда като три неща, случили се сравнително лесно, но всъщност са сложни и като изпитание на духа и на моята издържливост. Това бе активна и изключително интересна година.

Как всичко това се отрази във финансово отношение, как за България изглеждат нещата във финансов аспект?

Нашият офис за България се състои от две дружества. Едното е Global Delivery Center, а другата част е т. нар. локален бизнес. Като цяло компанията отчита за 2017 г. приходи в размер на 52 млн. лева, а за 2018 г. предварителните данни показват приходи в размер на 68 млн. лева. Тоест, това е ръст от около 30 на сто. Измерен в пари, растежът е голям, по-важното е обаче е, че броят на служителите е нараснал. Но и качеството на служителите расте непрекъснато.

По статията работи: автор Бойчо Попов

Последни новини

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (8)

1
 
4
 
8
khao до: ABBA
преди 1 месец
Няма профилна снимка
басииии, да има едно нещо от Русия тук и дето произвежда нещо извън сектора на полезните изкопаеми и ти да не го знаеш, хахахахаха.
Няма да ти го кажа, че ще вземе да ви стане основна опорка :)
2
 
3
 
7
khao до: redcretin
преди 1 месец
Няма профилна снимка
повечето хора в тази компания са такива (въпреки че този не го познавам, станал е шеф след моето време), 1.5 години бях там и за разлика от другите места където съм работил, тук никога няма да се върна.
1
 
2
 
6
redcretin до: ПИЧ
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Голямо ***, натъпкано с лафове. Да можеше и да ги навърже правилно само... бая се смях на ГДПР-то :)
3
 
5
 
5
ABBA до: khao
преди 1 месец
"руснаците са доста по зле в това отношение, щом настояваш да ги сравня с другите "

Aко бе така, веднага щеше да го изплюеш. И къде ги намери тия руски меринджеи да те командват?

Нормалните анлосакси са бедни. Получат ли пари и власт - тогава стой та гледай какво е англосакс.
Това със смирените бедни важи за много народи, но разбира се не за всички.
3
 
5
 
4
khao до: ABBA
преди 1 месец
Няма профилна снимка
не, не са всички такива. Говоря конкретно за тази фирма... руснаците са доста по зле в това отношение, щом настояваш да ги сравня с другите

Още от Имената на бизнеса
Вихрен Славчев: Киберсигурността е отговорност и на компании, и на потребители