Столична община планира да започне реализацията на зеления ринг на София с изграждането на велоалея от ВТУ „Тодор Каблешков“ до гара „Пионер“, за която вече е приет Подробен устройствен план. Отсечката е част от велотрасе с по-голям обхват, проучено и разработено като подробна устройствена схема от екипа на Софияплан още през 2016 г.
Зеленият ринг ще свързва кварталите „Слатина“ и „Изгрев“ по трасето на бившата жп линия при гара „Пионер. Целта е да се създаде линеен парк по протежението на старите жп трасета, съществуващите и бъдещи вело- и паркови алеи около центъра на София. Така ще се оформи 32 км зелена магистрала, която обвързва централните и периферните квартали, големите паркове и градини, както и множество обекти на културата и спорта, пише в концепцията за проекта.
Тя ще се използва за алтернативен вид транспорт, разходка, отдих и туризъм, както и като място за културни, спортни и образователни мероприятия.
Успоредно с осъществяването на зеления ринг общинското предприятие Софияплан работи и за реализацията на рингов трамвай, който да създаде една от най-важните концентрични транспортни връзки в града.
Инициативата за създаването на "Зеления ринг" е на архитектите Светослав Александров и Християна Василева. Те работят в сътрудничество с екипа на Софияплан, който подпомага развитието на концепцията.
Първата фаза от процеса на работа включва цялостен анализ на трасето на бъдещия линеен парк по отношение на собствеността, застрояването, демографията, пешеходната достъпност, връзките с велотрасета, дървесните масиви и други. Информацията от изследването ще бъде обобщена в онлайн карта, която да послужи на Столична община при реализацията на концепцията. Картата ще се допълва и надгражда с информация и в следващите етапи на проучванията.
По време на втората фаза ще се навлезе в детайлно изследване на отделните отсечки, оформящи трасето на “Зеления ринг”. Екипът ще анализира нуждите на населението, живеещо в близост до отделните зони, устройствената им обезпеченост, техническите трудности при изпълнението на концепцията.
Следващият етап е изработването на подробна концепция за развитието на линейния парк. Тя трябва да включва план-програма, която да предлага етапност в изграждането на отделните отсечки от зелената магистрала. Концепцията ще бъде създадена по задание, разработено от екипа на Софияплан.
В повечето големи градове съществуват пространства, които са загубили своето първоначално предназначение, не се използват пълноценно и са неприветливи за гражданите. През последните години има множество примери за успешна регенерация на подобни зони, които променят градската среда и повишават качеството на живот. Сред добрите модели са The Promenade Plantée в Париж, Hatachana в Тел Авив, Scali Milano в Милано, High Line Park в Ню Йорк и много други.
Проектът на Подробния устройствен план за първата част от Зеления ринг на София беше представен преди една година от кмета на София Йорданка Фандъкова и главния архитект Здравко Здравков. Той се отнасяше за имот от 60 декара собственост на НКЖИ. Предвижда се там да се изгради нов линеен парк, велоалея и пешеходна зона, а Фандъкова изрази надежда, че изцяло зеленото пространство ще се превърне в алтернатива за придвижването на софиянци.
Миналата седмица беше направено публично представяне на концепцията за зеления ринг и първата отсечка от него в район "Слатина". Коментари по предложената концепция ще се събират до 14 юли.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
преди 4 години Идеята е да се вземе тази апетитна хапка от БДЖ и да се даде на Артекс и други "златни" компании да построят нов бетон. Трасето минава през кв. Изток няма начин да остане незастроено, а гара Пионер пък е между 3 парка. От сега надушвам цени от 2000 евра/м2. Ще има и повече за луксозно строителство от затворен тип. Колоездачи и пешеходци ... за какво са ни? Те не пълнят пликове и чекмеджета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар