Споделената мобилност непрекъснато увеличава своите мащаби, докато потребителите търсят алтернативи на традиционния транспорт. Нов доклад на Научната консултантска група (SAG) към Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) разглежда социалните въздействия на споделената мобилност. Чрез преглед на съществуващите проучвания и рамки за оценка, докладът предоставя ясни препоръки как да се открият социалните въздействия на споделената мобилност и как това може да бъде постигнато чрез сътрудничеството на различните публични и частни участници в системата.
Докладът се фокусира върху начина, по който се откриват социалните ползи при по-новите форми на споделена мобилност, като споделеното пътуване, електрическите тротинетки и споделянето на автомобили. Тези иновации са само допълнителна част от екосистемата на мобилността. Тяхната роля и тяхното въздействие трябва да бъдат разбрани заедно със съществуващите възможности за мобилност, като автобусен и железопътен транспорт или т.нар. активно пътуване.
Голяма част от споделянето става неформално, чрез семейни или социални групи и често е вече организирано чрез чат платформи.
Понякога новите услуги ще действат като допълнение, а понякога като конкуренти опции на съществуващите модели на придвижване.
АСЕА
Налице е и огромно разнообразие от иновации в рамките на споделената мобилност, които се разработват. Някои от тях са за споделяне на активи като автомобили, велосипеди или тротинетки, което може да стане чрез частни компании, местни власти или от потребител на потребител. Другият вид споделяне е свързано с споделяне в движение, като например услуги, отговарящи на търсенето, обединени превози или споделяне на транспорт от различни участници за ограничаване на разходите.
При обсъждането на социалните въздействия на споделената мобилност е важно да се признае, че това не е едно нещо – а много неща – и целта, целевите пазари, бариерите и случаите на използване потенциално могат да са доста различни. Споделената мобилност предоставя допълнителни опции в транспортния микс за районите, в които се развива.
Има четири основни начина, по които споделената мобилност може да въздейства върху хората: тя може да осигури по-голяма пространствена достъпност за хора, които са на разумно пешеходно разстояние от системата; споделената мобилност може да се използва 24 часа в денонощието, през цялата седмица, като по този начин предлага по-широка времева достъпност от съществуващите услуги за обществен транспорт; споделянето на активи може да помогне за редуцирането на разходите за пътувания чрез по-ефективно използване – услугите за споделени превози, например, предлагат по-ниски цени; освен времето за пътуване (пространствената достъпност) и спестяването на разходи може да предложи и други аспекти на качеството на пътуването, върху които споделената мобилност акцентира, като социални ползи от координиране на пътувания с колеги или приятели и семейство.


Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Умеров: Постигнахме реален напредък по време на разговорите в Берлин
Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Как американската товарна жп индустрия стана по-мръсна от въглищните електроцентрали
Тимъти Шаламе и Кайли Дженър си взимали почивка, но още са заедно
Младите гърци вече няма да могат да се укриват от военна служба