IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Хранителните магазини доминират при инвестициите в търговски площи в Европа

Доходността от търговски центрове за първи път е по-висока в сравнение с доходността от складове за търговци на дребно

14:26 | 04.03.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Hollie Adams/Bloomberg</em></p>

Снимка: Hollie Adams/Bloomberg

През 2021 г. инвестициите в сектора на магазините за хранителни стоки в Европа са достигнали общо близо 14 млрд. евро, почти половината от общия обем на инвестициите в търговски площи (32,2 млрд. евро) спрямо 23 на сто през 2013 г., сочат данни на консултантската компания Savills.

Ритейл парковете и складовете на търговци на дребно са съставлявали над 30% от общия обем инвестиции в търговски площи тази година, което е ръст спрямо петгодишното средно равнище от 20 на сто.

Средната доходност от първокласни складове на търговци на дребно е достигнала 5,16% и за първи път е под средното ниво на доходността от първокласни търговски центрове от 5,45%.

По данни на Savills 32 млрд. евро са инвестирани през 2021 г. в търговски площи в Европа, което е спад с 5% на годишна база и с 27% под средното петгодишно равнище. Търговските площи са имали дял от едва 10% от общия обем на инвестиционната активност в бизнес имоти през 2021 г. спрямо 13 на сто през 2020 г.

Секторът на магазините за хранителни стоки обаче не се е вписал в тенденцията и е продължил да бъде двигател на активността през миналата година, съставлявайки почти половината от общия обем на инвестициите в сектора, или 14 млрд. евро.

„Инвеститори, които се стремят да постигнат по-високи прагове на възвръщаемост, като в същото време управляват рискове за приходите, откриха, че ритейл парковете и магазините за хранителни стоки често се намират близо до гъстонаселени центрове и обикновено не са толкова силно изложени на промени в разходите за стоки от неосновна необходимост заради забавяне на икономиката или ограничения за общественото здраве“, коментира Ери Мицостергиу, директор на анализите в Savills.

В резултат на силното търсене доходността от първокласни активи е намаляла значително в хранителния сектор, отбелязва консултантската компания. Стабилността и продължителността на паричните потоци превръщат този сегмент в желан, особено за инвеститори с дългосрочни задължения. От 2019 г. средната доходност от първокласни супермаркети е намаляла с 40 базисни пункта до 5,3%.

Освен това през второто полугодие на 2021 г. доходността от складове за търговци на дребно също се е свила средно с 50 базисни пункта до 5,43%. През последното тримесечие на годината Savills отчита допълнително свиване на доходността за най-добрите ритейл паркове, а средната доходност от първокласни складове за търговия на дребно е намаляла до 5,16%.

За сметка на това доходността от търговски центрове е достигнала рекорден връх от 5,45% през четвъртото тримесечие на 2021 г. спрямо последния цикличен връх от 4,5% през третото тримесечие на 2018 г. Savills отбелязва, че това е първия път, в който отчита по-ниска средна доходност от първокласни складове за търговци на дребно спрямо средната доходност от първокласни търговски центрове.

През 2021 г. Великобритания, Германия и Франция са имали общ дял от 72% от целия обем на инвестициите в търговски площи. Savills наблюдава известни признаци на възстановяване във Великобритания, Италия и скандинавските страни, където обемът от инвестиции в търговски площи е по-висок спрямо миналата година. Във Великобритания те са нараснали с 46%, движени от инвестициите в ритейл паркове и хранителни магазини, които надхвърлят 4,8 млрд. евро.

„Магазините за хранителни стоки ще преобладават в стратегиите на инвеститорите в търговски площи и през 2022 г.“, прогнозира Лейла Пакет от отдела за търговски площи в Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в Savills. „Въпреки тенденциите за свиване на доходността тези два сегмента все още осигуряват по-висока първоначална доходност и стабилни приходи. Тъй като възможностите за инвестиции в сектора на хранителните магазини намаляват, това ще насочи още повече капитали към ритейл паркове и складове. Тежестта на капитала в този пазарен сегмент ще доведе до допълнително свиване на доходността“, допълва Пакет.

След началото на пандемията свободните площи нарастват в градските центрове, а някои по-стари регионални и градски проекти стават старомодни. Средното ниво на свободните площи на търговските улици е достигнало 14,5%, а средното равнище на празните площи в търговските центрове е 19,4% през първото тримесечие на 2022 г.

„Постепенното възстановяване от COVID-19 води до съживяване на пазаруването и общуването на живо, което трябва да подкрепи и съживяването на индустрията тази година. Очакваме да се появят повече възможности за добавена стойност и за преустройство с цел постигане на целите за декарбонизация в бъдеще. Сближаването на очакванията на продавача и на купувача за цените ще бъде решаващ фактор за отключване на възможности“, коментира Мицостергиу.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:03 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още