Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Web

Gorillas не може да намери купувач

Услугата за експресна доставка бе високо оценена в пандемията, но сега инвеститорите очевидно предпочитат да изчакат

Gorillas не може да намери купувач

Снимка: Hollie Adams/Bloomberg

Базираната в Берлин услуга за бързи доставки Gorillas изпитва трудности при намирането на нови инвеститори. В началото на годината ръководителят на компанията Каган Зюмер обяви кръг от финансиране. До момента обаче не може да обяви, че целта е постигната.

Междувременно се обмисля влизането на стратегически инвеститор и дори продажбата на компанията на конкурент.

Твърди се, че инвестиционната банка JP Morgan, наета от Gorillas, не е намерила заинтересовани страни за услугата за доставка на храна, която обещава доставка в рамките на десет минути, твърди Handelsblatt. Gorillas отказва коментар.

Сега, след бързия си възход, Gorillas е изправена пред също толкова бързо падение. Само девет месеца след основаването ѝ в началото на 2019 г. инвеститорите оценяват Gorillas на 1 млрд. долара, а до септември 2021 г. оценката нараства до около 3 млрд. долара. Сега едва ли някой в сферата на стартиращите предприятия вярва, че тази оценка може да се запази.

Обратът на пазарите е от решаващо значение за много стартиращи предприятия, които няма да печелят пари в обозримо бъдеще. Но едва ли за някоя компания кризата настъпва в толкова критичен момент, както за Gorillas.

Твърди се, че компанията продължава да търпи загуби в размер на около 40 милиона евро всеки месец. Ето защо през февруари - само пет месеца след последния кръг на финансиране от 860 млн. евро - Зюмер отново обяви, че иска да набере поне 630 млн. евро рисков капитал.

Междувременно се твърди, че услугата за доставка е провела разговори с конкуренти като Gopuff и Jokr от САЩ, както съобщава Bloomberg. Твърди се също, че е обсъждано евентуално сливане или продажба на предприятието. Според информация на Handelsblatt JP Morgan е попитала и европейските си конкуренти за интерес. А вътрешнофирмено в Берлин се твърди, че сега всеки говори с всеки.

Всички потенциални купувачи обаче знаят, че времето работи за тях – и срещу Gorillas. Поради инфлацията, обявеното изменение на лихвените проценти и несигурността, свързана с войната в Украйна, технологичните акции се сринаха. Това се отразява и на стартиращите предприятия, които са на фондовата борса. Във вторник например базираната в Берлин платформа за пътувания Omio обяви кръг на финансиране, при който оценката се задържа на около един милиард долара, т.нар. "плосък кръг" (Flat Round).

Инвестиционните банкери смятат, че компаниите, които все още трябва да извървят дълъг път, за да станат печеливши, ще се затруднят да получат пари от инвеститорите за момента. За капиталоемките услуги за експресни доставки това означава, че те трябва да намалят разходите си възможно най-бързо и, ако е необходимо, да се слеят. А въпросът за това при каква оценка ще станат сделките, остава второстепенен.

Gorillas вече не може да запази в тайна страданието си: през май беше обявено уволнението на повече от 300 служители. Това е около половината от персонала в офиса. Освен това в момента компанията свива дейността си в Белгия. В Испания Gorillas обмисля съкращения на персонала, както компанията потвърди пред Ройтерс, а изглежда, че е възможна и продажба на бизнеса ѝ там. Това е завой от досегашния курс на масирано разширяване.

В инвеститорските среди и на стартъп сцената вече се обсъжда какво би могло да заинтересува различните купувачи на услугата за доставки Gorillas - и какво не.

Обещанието за десетминутна доставка на услугите за експресна доставка изисква гъста мрежа от малки складове в центъра на града. А такива пространства се намират трудно. Затова микрологистичните центрове на Gorillas са привлекателни особено за международни конкуренти, които искат бързо да завладеят германския и европейския пазар. През май компанията заяви, че има общо 230 такива склада.

А при стартъпите често срещан е терминът "acqui-hire". Това се отнася до придобивания, които включват предимно служители на компанията. Във времена на недостиг на квалифицирани работници придобиването на служители е стратегия за набиране на персонал. Това, което говори против такава стратегия в случая с Gorillas, е, че тъй като компанията очевидно е в криза, хедхънтърите вече са отвлекли служители с особено търсени умения. Стачките на куриерите на Gorillas и съдебните спорове относно въвеждането на работнически съвет през последните месеци също биха могли да накарат американските инвеститори да се колебаят в това направление.

Конкурентите може да се заинтересуват от пазарните данни на Gorillas. Те вече разполагат със софтуер за самата услуга за доставка - особено след като системата на Gorillas няма особено добра репутация. Но за стратегически инвеститор като верига супермаркети, който иска да открие нов канал за дистрибуция, това със сигурност може да бъде интересно.

Поглъщането на дружества често се свързва и с надеждата, че в бъдеще ще могат да обслужват клиентската база на придобитото дружество. Но при цифровите услуги това често се случва само частично. Рядко е възможно да прехвърлите потребителите от едно приложение като Gorillas към друго, казват от общността на стартиращите компании.

За много конкуренти поглъщането на Gorillas може да се окаже твърде рисковано в момента. Твърде несигурно е каква е стойността на компанията, твърде несигурно е при какви условия тя ще може да набере пари дори през следващите месеци.

Американската компания Jokr току-що закри собствения си европейски бизнес в Австрия и Полша. Цената на акциите на Delivery Hero е само една трета от тази преди година, а компанията току-що беше изхвърлена от Dax. Ситуацията обаче може да привлече интереса на частни инвеститори, които биха могли да влязат с отстъпка, да намалят разходите и да продадат компанията отново след реорганизация, когато несигурността на пазара отмине.
Досегашният план на Gorillas беше прост, но рискован: на пазар с много конкуренти Каган Зюмер искаше да набере повече капитал, да расте по-бързо и да се разшири повече от конкурентите си. През първите 24 месеца компанията му твърди, че е доставила 16 милиона поръчки в девет държави и над 60 града.

Стратегията е позната от стартиращи компании за електронни скутери, услуги за доставка на храна и оператори на туристически автобуси: често най-добре финансираните компании успяваха да изместят всички останали на пазара или да ги изкупуват една по една.

При такъв подход инвеститорите приемат, че компаниите ще водят ценова война в продължение на години, като ще търпят загуби при всеки успех в продажбите. Предполага се, че това ще се изплати по-късно, когато предложението на дадения стартъп се утвърди, конкурентите се откажат и компанията, в най-добрия случай, може да определя цените и да печели високи маржове като монополист.

Но още през изминалата година компанията, смятана от много клиенти за най-добрата марка, загуби репутацията си. Gorillas е обект на много критики: протестиращи куриери се оплакват от лоши условия на труд. Тези, които са били уволнени заради стачката, привличат вниманието на медиите по време на съдебните си дела.

А след това, в разгара на експанзията си, компанията беше засегната и от глобалното преоценяване на технологичните акции, което означава, че инвеститорите вече не са толкова задоволени с парични средства, както през 2021 г. Един берлински инвеститор предупреди в интервю за Handelsblatt още в началото на април: „Ако по пътя ви дръпнат шалтера с този бизнес модел, няма да остане много съдържание“.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Web
Amazon, Microsoft и Google засилват облачната си доминация