Всеки, който помни Централна Европа в първите години на 90-те, няма как да не е впечатлен от трансформацията на страните в региона от централно-планови икономики към пазарно-ориентирани демокрации, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Регионът отбелязва 25 години от падането на комунистическата диктатура, като за пореден път е интегриран изцяло в политическия и икономическия живот на Стария континент. Гражданите са по-богати, стандартите на живот са по-добри, а някога сивите градове се съживяват. Брутният вътрешен продукт (БВП) на глава от населението в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) сега е 65% от средния за Западна Европа спрямо 49% през 1989 г., сочат изчисления на австрийската банка Erste Group.
С нарастването на благосъстоянието се подобрява и достъпът до потребителските стоки. Притежателите на автомобили в региона се удвоиха, като нивата в Полша и Чехия достигнаха тези в Западна Европа. Броят на домакинствата без пералня също спадна до нивата, наблюдавани в западноевропейските икономики.
Но е важно да не се увличаме. Напредъкът на региона изглежда впечатляващ за тези 25 години, но изостава от това, на което са се надявали гражданите, и дори не повтаря успеха на други развиващи се пазари за същия период като например този на някои страни в Азия и Латинска Америка.
Темпът на растеж е неравномерен, а в някои страни губи скорост през последните години. Растежът в развиващите се европейски икономики най-вероятно ще бъде средно 2,7% през 2014 г. и 2,9% през 2015. - силен спрямо икономическия ръст в Западна Европа, но близо двойно по-бавен от прогнозирания в някои от водещите азиатски развиващи се икономики, показват данни на Международния валутен фонд. Нещо повече – новото благосъстояние е концентрирано в столиците, като по-голямата част от региона все още се нарежда сред най-бедните в Европа.
Докато Китай съумя да изгради цели мега градове, качеството на инфраструктурата в Централна Европа остава поразително лошо. Гражданите може сега да имат коли, но те имат все по-малко нови пътища, по които да ги карат. Гъстотата на високоскоростните магистрали, измерена чрез метри на квадратен километър, е под тази в Западна Европа, като едва е нараснала за тези 25 години.
Високоскоростните жп връзки като цяло не съществуват. Бързата жп отсечка между столицата на Чехия Прага до югоизточна Германия вече 16 години не е довършена, като все още няма магистрали, които да свързват града с други столици в региона. От това се оплаква чешкият финансов министър Андрей Бабиш.
Наистина – Централна Европа се превърна в магнит за производството с ниски разходи и аутсорсинг дестинация за европейските и азиатските страни, които търсят начини да навлязат на пазара в Европейския съюз (ЕС). Столицата на Словакия – Братислава, например, се превърна в основен хъб на автомобилните производители. Но местните иновации и успешни бизнес истории остават оскъдни. Повечето от топ износителите в региона са чужда собственост, което означава, че голяма част от печалбите напускат границите под формата на дивиденти.
Същевременно за жалост може да се каже, че най-успешните износители са самите граждани. Над 500 000 словаци живеят в чужбина, което е близо 10% от населението. 5% от унгарците емигрираха. Над 2 млн. поляци работят в Европа.
Мигрантите притежават ценни умения и опит, но, освен ако не бъдат примамени да останат у дома, Централна Европа ще бъде изправена пред демографска катастрофа, причинена от нарастващите коефициенти на зависимост. За това предупреждава бившият унгарски министър-председател Гордън Байнаи. Според Евростат делът на населението в работоспособна възраст в Унгария, Румъния, Словакия и Полша ще спадне до между 10% и 15%.


Времето във Варна на 8 декември 2025
Закопчаха трима шофьори във Варна
Зеленски се среща днес със Стармър, Макрон и Мерц
Честваме паметта на преподобния Патапий
Тристранката се събира днес
OpenAI се превръща от спасител на фондовия пазар в бреме
Търговският излишък на Китай надхвърли $1 трилион след възстановяване на износа
От 2600% печалба до 86% унищожение: най-горещата крипто сделка се срина
Търговците на облигации не се поддават на по-ниските лихви на Фед
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Как да използваме Google Maps без интернет
Repsol направи розово гориво за всички автомобили
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Зони и такси за паркиране - как е уредено в съседните ни страни
В последния кръг: Сантос и Неймар се спасиха от изпадане
Доналд Тръмп-младши: Баща ми може скоро да се откаже от Украйна
Поскъпна лифтът към Седемте рилски езера
ПП скочи и срещу Бюджет 2: Подайте си оставката преди сряда!
преди 11 години Това е така, защото на Запада така му изнася и той прави всичко възможно за запазване на статуквото. отговор Сигнализирай за неуместен коментар