От десетилетия Сингапур и Хонгонг са водещи транзитни точки за Азия и останалата част от света. Позициите им обаче са заплашени заради инвестициите в размер на 1 трлн. долара, които ще бъдат направени в няколко глобални летища, пише Bloomberg.
Около половината от тези средства трябва да бъдат изразходвани за модернизиране или изграждане на нови летища в Азия, изчислява Центърът за авиация CAPA, базиран в Сидни.
В Пекин например се строи ново летище за 12,9 млрд. долара, което ще отвори врати през 2019 г. Съоръжението ще превърне столицата на Китай в един от най-големите авиационни центрове в света.
До 2021 г. летището Суварнабуми в Банкок ще премине ремонти на стойност 117 млрд. бата (3,5 млрд. долара). Предвижда се да бъде изградена и трета писта.
Международното летище "Инчеон" в Южна Корея ще инвестира 5 трлн. вона (4,5 млрд. долара) за изграждането на втори терминал, защото има амбиции да се превърне във „водещо средищно световно летище“.
Международното летище „Чанги“ в Сингапур реши да не изостава от тенденцията и представи четвърти терминал за 1,3 млрд. сингапурски долара (950 млн. долара). Той се очаква да заработи до края на тази година, като капацитетът ще се увеличи от 66 млн. души до 82 млн. души годишно.
Хонконг пък планира да изгради нова писта в част от Южнокитайско море за 141,5 млрд. хонконгски долара (18 млрд. долара).
„Това е състезание между глобалните авиоцентрове“, коментира Торбьорн Карлсон, партньор в Korn Ferry International в Сингапур. „Въпросът е кои ще са големите победители“, допълва той.
Според проучване на CAPA, публикувано на 20 юли, в момента около 255 млрд. щатски долара са заделени за изграждане на нови летища в целия свят. Още 845 млрд. щатски долара ще бъдат изразходвани за подобрения като допълнителни писти и терминали. Строителните дейности са планирани в хоризонт 2069 година.
Новите летища в Азия ще погълнат повече от 125 млрд. долара в сравнение със само 3,6 млрд. долара в САЩ и Канада.
„Преди 20 години летищата само чакаха авиокомпаниите да отидат при тях и да летят до тези дестинации. Нещата се променят много бързо“, коментира Джоана Лу, ръководител на азиатската консултантска компания Flight Ascend Consultancy.
Авиокомпаниите в Китай например превозват толкова много пасажери, че авиационните власти планират да създадат мегалетищен клъстер в близост до Хонконг. Китайските южни компании Hainan Airlines Holding Co. и Chengdu Airlines Co. откриха нови маршрути от второ- и третостепенни градове директно към САЩ и Европа, като заобикалят Хонконг.
Според експерти те имат потенциала да преначертаят пътните потоци.
China Southern – една от трите големи държавни авиокомпании, има амбициите да превърне своята основна база в международното летище Гуанджоу Байюн, което се намира на по-малко от 150 км от Хонконг, в основния транспортен център на Китай до Австралия и Югоизточна Азия.
Клъстер от летище се планира и край Шънджън, както и в близост до Пекин и Шанхай.
До 2036 г. пътуващите по вътрешният въздушен транспорт в Китай ще се удвоят до 1,6 млрд. пътници или 1,3 полета за всяко лице на година, според Airbus SE.
Отговорът на Хонконг? Администрацията планира да излее цимент в морето на площ, по-голяма от Сентрал парк в Манхатън, както и да изгради терминал, по-голям от Белия дом, заедно с 2,6 км транспортна връзка, за да свърже очакваните 30 млн. нови пътници със съществуващите терминали.
През миналата година международното летище в Хонконг обслужи почти 71 млн. пътници. Проектът за нова инвестиция е толкова мащабен, че администрацията събира от 70 до 180 хонконгски долара от пътник, включително чрез увеличение на таксите за авиокомпаниите.
Инфраструктурата и капацитетът сами по себе си обаче не гарантират успех. Летищата освен това трябва да мислят как да използват по-добре пространството и контролно-пропускателните пунктове.


Българското гайдарство влиза сред нематериалното културно наследство на човечеството
НС прие на първо четене бюджета на общественото осигуряване
Празнични безплатни пешеходни обиколки ще се проведат във Варна
България въвежда постоянна забрана за улов на есетрови риби в река Дунав и Черно море
39 пожара гасиха огнеборците в страната за изминалото денонощие
Боян Рашев: Среброто ще изпревари златото и през 2026 г.
Биткойн пада под $90 000 след намалението на лихвите от Фед
Българският бизнес мисли за отбрана и няма да вдига ударно заплати през 2026 г.
„Мълчаливи несъгласия“ изострят разделението във Фед след намалението на лихвите
Китай показа най-големия в света "кораб майка" за дронове
Какви са слабите места на дизеловия Mercedes-Benz OM651
ЕС тихомълком планира нов клас автомобили с цена под 15 000 евро
Знаете ли как Audi Matrix LED комуникира с пътя?
Kia показа новия си кросоувър за Европа
Сервиз поиска 15 000 евро за ремонт на Tesla, собственикът я оправи срещу 100 евро
Вижте къде в София спират водата на 12 декември
Сиромахов към Слави: Иди си с мир, утре ще е късно
ПСС: Добри са условията за туризъм по планините
Община Бобошево е осъдена на 5000 лв. обезщетение за ухапване от куче
Ерика Кърк: Дъщеря ни няма търпение да отиде в рая, за да види баща си