Потребителските такси, които пристанищата в Европейския съюз (ЕС) получават от корабни линии, както и държавните субсидии за тях трябва да станат по-ясни благодарение на нови правила, одобрени от депутатите в Европейския парламент (ЕП).
Според Европейската комисия (ЕК) липсата на ясни правила за обществено финансиране на пристанищната инфраструктура и за таксите за използването ѝ спъва инвестициите.
Целта на промяната е да направи пристанищата в ЕС по-ефективни и привлекателни за инвеститори. Новите правила ще бъдат в сила за над 300 морски пристанища, които са част от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).
С въвеждането им пристанищата ще са длъжни да отразяват по прозрачен начин в счетоводната си система публичните средства, които са получили. Портовете ще трябва да направят и по-прозрачен начина, по който се определят пристанищните услуги и инфраструктурни такси. Държавите на Евросъюза трябва също да гарантират, че е въведена ефективна процедура за разглеждане на жалби.
„След 15 години дискусия за европейската пристанищна политика ние най-накрая постигнахме споразумение: съществуващите модели за управление на пристанищата могат да се запазят, като за първи път се поставя акцент върху добрите условия на труд, които са основна част от конкурентоспособността на пристанищата, и не подлежат на преговори от наша страна“, заяви докладчикът Кнут Флекенщайн (С&Д, Германия).
Според него „финансовата прозрачност е в основата на споразумението, което трябва да улесни работата на ЕК по изготвянето на съгласуван режим на държавна помощ и насърчаване на инвестициите в пристанищата“.
За да се гарантира високо качество на услугите, правилата включват нови изисквания, според които доставчиците на пристанищни услуги трябва да гарантират, че работниците получават необходимото обучение за придобиване на знанията, които са особено важни за тяхната работа, като се обръща особено внимание на аспектите, свързани със здравето и безопасността. Тези изисквания за обучение трябва също да бъдат редовно актуализирани, така че да се отговори на предизвикателствата на технологичните иновации.
Регламентът не налага конкретен модел за управление на морските пристанища, но поставя условия, при които пристанищата могат да определят минимални изисквания към доставчиците на услуги за теглене на буксир, акостиране и швартоване, зареждане с гориво и събиране на отпадъци от експлоатацията на кораби, както и да ограничават броя на доставчиците на тези услуги.
Така например морските пристанища могат да ограничат броя на доставчиците на пристанищни услуги, за да гарантират сигурността, безопасността и екологичната устойчивост.
Обработката на товари и пътническите услуги също ще бъдат обект на правилата за финансова прозрачност, но са изключени от правилата, които уреждат организацията на пристанищните услуги.
Новите правила трябва да бъдат одобрени от Съвета на ЕС, за да влязат в сила.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони