IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бутонът „Like“ следи интернет потребителите

Бутоните за споделяне на съдържание са потенциално силно средство за проследяване на интернет потребителите, разкрива проучване

14:19 | 20.05.11 г. 5
Бутонът „Like“ следи интернет потребителите

Интернет потребителите натискат във Facebook бутона „Like“ и в Twitter бутона „Tweet“, за да споделят определено съдържание с приятели. Тези опции обаче позволяват на създателите си да събират данни за уебсайтовете, посещавани от хората.

Тези „социални бутони“, които се появяват на върха на статиите в информационните сайтове и до продуктите на сайтовете за продажби, осведомяват Facebook и Twitter, че някой посещава такива сайтове дори когато потребителите не натискат тези бутони, показва проучване на The Wall Street Journal.

Бутоните са ефективни. Те бяха добавени на милиони уебсайтове през последната година. Бутоните на Facebook се появиха на една трета от най-посещаваните 1 000 уебсайта в света, сочи проучването. Бутоните на Twitter и Google Inc. се появиха съответно на 20% и 25% от тези уебсайтове.

Бутоните, които бяха създадени с цел улесняване на споделянето на определено съдържание с приятели и подпомагане на привличането на посетители от уебсайтовете, са потенциално силно средство за проследяване на интернет потребителите. Те могат да свържат навиците за сърфиране на потребителите с техния социален профил в мрежата, който често съдържа името им.

Например Facebook или Twitter знаят кога някой от регистрираните в тях чете статия с подалите документи за фалит в MSNBC.com или посещава даден блог, дори ако той не натиска бутоните "Like" или "Tweet" в съответните сайтове.

За да може този метод да действа, достатъчно е потребителят да е влязъл веднъж през последния месец във Facebook или Twitter. Уебсайтовете ще продължат да събират данни за сърфирането му, дори ако той затвори браузъра със съответния уебсайт или изключи компютъра си, докато не излезе категорично от своя Facebook или Twitter акаунт, разкрива проучването. 

Facebook, Twitter, Google и други създатели на подобни приложения твърдят, че не използват данните за сърфирането, събрани от тях, за да следят потребителите; от Facebook обявиха, че използват данните само за рекламни цели, когато потребител натисне бутон, за да сподели съдържание с приятели.

Facebook и Google, която има бутон и за своята услуга „Buzz“, заявиха, че „придават анонимност“ на данните от сърфирането, така че информацията не се проследява към конкретен клиент. Facebook посочи, че данните се изтриват след 90 дни, докато от  Google твърдят, че данните се трият на всеки две седмици. Двете компании обявиха, че използват информацията за измерване на ефективността на приложенията и за да помогнат на други уебсайтове да привлекат посетители.

На свой ред Twitter съобщи, че не използва подобни данни от сърфирането и ги трие „бързо“. Говорител на компанията обяви, че тя теоретично би могла да използва данните за „по-добро представяне на съдържанието“ на потребителите в бъдеще.

Откровенията за социалните бутони се появиха на фона на нарастващите опасения за личното пространство на потребителите на интернет и смартфони. Членове на американския Конгрес внесоха през тази година най-малко 5 закона, свързани с личното пространство, включително три, целящи създаването на механизъм, който ще позволи на потребителите да премахват проследяването.

Адвокати, специализирани в проблематиката, изразиха опасения, цитирайки предишни прегрешения на Facebook и Google по проблемите на нарушаване на личното пространство. „Нашите навици за четене в мрежата включват всичко, за което мислим, политически и религиозни възгледи, проблеми със здравето и във взаимоотношенията ни. Искате ли да съществува невидим човек, надзъртащ през рамото Ви, докато обикаляте библиотеката“, пита Питър Екърсли, старши технолог в Electronic Frontier Foundation.

Създателите на бутоните твърдят, че натрупването на данни за сърфирането на потребителите е непреднамерен страничен ефект от начина на действие на опциите. Например за да покаже на един потребител кой от техните приятели онлайн „харесва“ конкретен материал, приложението трябва да знае кой е този потребител.

За да установи широкото разпространение на бутоните и как те събират информация, The Wall Street Journal е помолил програмиста Брайън Кениш, бивш служител на Google, да проучи най-популярните 1 000 уебсайта, подредени според рекламната класация на компанията.

През миналата година Кениш създаде компанията Disconnect Inc., която предлага софтуер за блокиране на събирането на данни от бутоните.

Проучването му включваше над 200 000 отделни страници на тези 1 000 уебсайта. Той разкри, че  Facebook получава данни за сърфирането от 331 уебсайта, а  Google – от 250 сайта, като част от данните идват от „Buzz“. Twitter получава подобна информация от 200 сайта.

Социалните бутони се появиха за първи път преди около 5 години, когато онлайн услуги като Digg Inc. позволиха на потребителите да си препоръчват информационни материали. По онова време приложенията не позволяваха данните за сърфирането да бъдат събирани от социалните мрежи. Те бяха инсталирани от собствениците на уебсайтовете, които ги харесваха, защото това им позволяваше да увеличат трафика в мрежата.

През миналата година Facebook въведе бутона „Like“ и други „интелигентни“ приложения. Те работят с cookie-та, които Facebook влага в браузъра, когато потребител създава свой акаунт или се логва в сайта. Съвместната работа на бутоните и cookie-тата позволява на Facebook да разпознава своите потребители на всеки уебсайт с нейни приложения.

Главният технолог на компанията Брет Тейлър заяви, че технологията позволява на уебсайтовете да покажат например на посетителите кои материали харесват техните приятели. „Не ги използваме за проследяване и те не са предназначени за проследяване“, категоричен бе той.

Но от Facebook обявиха, че все още пласират cookie на компютъра на всеки, посетил началната страница на социалната мрежа, дори той да не е регистриран в нея. Според Тейлър компанията използва тези cookie-та освен всичко друго и за да защити уебсайта от нападения на хора, които се опитват да влязат в чужди акаунти.

До момента някои приложения на Facebook събират данни за сърфирането на интернет потребители, които никога не са посещавали Facebook.com, въпреки че компанията не би могла да знае самоличността им. Оттам обявиха, че прекратяват тази практика, описана от тях като „бъг“ по-рано през тази година, след като бе разкрита от изследовател в Холандия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:18 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 2 rate down comment 0
madcow
преди 12 години
Ако нямаш какво да криеш, няма от какво да се страхуваш. Освен от полицейска грешка. Или административна грешка. Или от това интимните ти снимки да станат достояние на другите. Или бандити, които използват хакнатите данни за да следят къде си, къде детето ти ходи на училище и колко пари имаш...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 0
Presiyan_Tsvetanov
преди 12 години
Това не са хора, това са корпорации!Не можеш така да се доверяваш на шепа интернет специалисти, способни да хакнат най-защитените сървъри в света, камо-ли пък твойто беззащитно профилче в техния собствен. Това е злоупотреба с личността. Аз имам правото да не бъда следен, изследван и включван в някакви статистика за нечия облага. Не искам всеки мой интерес, желание, хоби да става достояние на света и на различни търговски дружества, за които не представлявам индивидуалност, а маркетингов таргет. Искам това, което ми харесва да се вижда от хората в МОЯТА социална мрежа. В крайна сметка, това е оригиналната идея на Facebook. Целта не е да сме X и Y в нечие уравнение. Замислете се колко сме уязвими след като се знае всичко за нас. ПП: НАТИСНЕТЕ-----> Like! Та да стигне и до тях. Пък току-виж спрат да ни навлизат в личното пространство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 2
no-credit
преди 12 години
Искате ли да съществува невидим човек, надзъртащ през рамото Ви, докато обикаляте библиотеката----------------------Ами я да видим: Ако този невидим човек е добронамерен и може да ми препоръча нещо свързано с това, което търся, и ако по този начин ми пести време, защо по дяволите трябва да съм против?! Защо да предполагам, че иска да ми навреди, а не да ми помогне? Откога човек за човека е враг та трябва да се крием един от друг? Изобщо - много, много е сбъркана тая работа с т. нар. лично пространство и лични данни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 0
Гергана Георгиева
преди 12 години
Ето това се казва голяма новина..... Тези неща са ясни от доста време вече... :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
mrvip
преди 12 години
Натиснах бутона "Like" под тази статия :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още