Южните мечти за приятелски настроена към дълговете Европа се превръщат в кошмар. Осем северни и източни столици на ЕС се обединиха, за да отблъснат надеждите на Юга за разхлабване на правилата за дефицита, за да се справят с големия публичен дълг, останал от пандемията.
Австрия, Дания, Латвия, Словакия, Чехия, Финландия, Нидерландия и Швеция ефективно смазаха тези надежди под формата на документ, подписан от техните финансови министри, предвиден за публикуване преди неформалното събиране на финансовите министри на ЕС в събота в Словения, пише онлайн изданието Politico.eu.
"Намаляването на съотношението на прекомерния дълг трябва да остане обща цел", казва се в документа, до който медията е получила достъп. „Договорът [за ЕС] ... задължава всички държави членки да избягват и коригират прекомерния дефицит“, подчертават финансовите министри на осемте държави.
Този документ нанася тежък удар на Франция, Италия и Испания, които заявиха, че правилата трябва да бъдат адаптирани към реалностите след пандемията и изменението на климата. Пактът за стабилност и растеж ограничава бюджетния дефицит до 3% от икономическата продукция и публичния дълг до 60%. Рамката все пак разполага и с вратички, които позволяват на Брюксел да допуска нарушаване на правилата, а на страните членки – да избягват глобите заради отклонения от критериите.
Брюксел замрази прилагането на пакта миналата година, като активира „общата клауза за бягство“, така че правителствата да могат да се преборят с пандемията, без да се страхуват от упреци от страна на изпълнителната власт на ЕС. Еврокомисарят по икономическите въпроси Паоло Джентилони също е силен привърженик на реформата и планира да започне преговори след изборите в Германия през септември.
Берлин традиционно се противопоставя на облекчаването на правилата, но може и да има промяна в икономическата политика при следващото си правителство в зависимост от това кой ще вземе властта.
Воденият от Австрия клуб за борба с дълга, от своя страна, казва, че е отворен за промяна, но не тази, към която се стремят Париж, Рим и Мадрид.
„Отворени сме за дебати за подобряване на икономическото и фискалното управление“, казва се още в позицията на осемте държави, „но само доколкото опростявания и адаптации, които благоприятстват последователното, прозрачно и по-добро прилагане на правилата“.
Борбата с коронавируса и блокадите от 2020 г. струваха скъпо на ЕС и тласнаха публичния дълг в рамките на единния валутен съюз до над 100 процента от икономическата продукция. Това не е проблем, когато лихвените проценти са ниски, но нарастват опасенията, че може да избухне дългова криза, ако пазарите накажат правителствата с по-високи лихви в бъдеще.
Тези опасения са по-изразени в Южна Европа, където дългът нарасна до над 118 процента от БВП във Франция, Италия и Испания.
По-гъвкавите правила за дефицита биха избегнали политиките на строги икономии, които удариха икономиката на Европа след финансовия срив през 2008 г. Това предизвика друга криза, която застраши съществуването на еврото.
Тази гъвкавост може да дойде от облекчаване на изискванията за това колко бързо страните трябва да намалят публичния си дълг, както и изключване на зелените инвестиции от спирачката на дефицита на ЕС.
Някои учени призовават ЕС да се споразумее за подобни промени в правилата, преди да въведе пакта за стабилност и растеж отново в сила в началото на 2023 г. Това обаче не е приоритет за осемте финансови министри.
„Деактивирането на общата клауза за бягство и евентуалната реформа на пакта за стабилност и растеж не трябва да бъдат свързани“, казва се в документа. „Дискусиите за подобряване на настоящата рамка на икономическото управление се нуждаят от достатъчно време и трябва да се основават на широки консултации от Комисията“, допълват осемте финансови министри.
„Качеството е по-важно от скоростта“, допълват министрите.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
преди 4 години Има ли някаква причина да не изключим ковид помощите, фонда за възстановяване.. абе изобщо защо не изключим всичко от дефицита на ЕС? Има ли някакъв проблем да изключим всичко от дефицита на ЕС? Моля да се изкаже някой "бюджетар"! Важно ми е! Какъв е смисъла да вкарваме разходите в сметките по дефицит?? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ++100 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години "..изключване на зелените инвестиции от спирачката на дефицита на ЕС.."някой май си подридва здравната книжка в тоя ЕС. отговор Сигнализирай за неуместен коментар