IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Игрите искат да се учат от Facebook

Интернет е голямата тема на започващото днес изложение за компютърни игри Gamescom. Бизнес моделът на бранша търпи радикална промяна

17:49 | 17.08.11 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Много скоро настолните игри ще бъдат изместени от продукти, базирани само в интернет.<em> Снимка: Ройтерс</em></p>

Много скоро настолните игри ще бъдат изместени от продукти, базирани само в интернет. Снимка: Ройтерс

Дори севернокорейският диктатор Ким Чен Ир е фен на онлайн игрите, защото те са се превърнали в особено успешен бизнес и за страната му. Северна Корея дори започва да обучава компютърни специалисти, които да понапълнят дрънчащите на кухо каси на държавата с видеоигри. В началото на месеца южнокорейската полиция арестува елитна група от 30 мъже, които с помощта на специални програми са спечелили повече от 6 млн. долара от игри за по-малко от две години, писа New York Times.

Те са писали специален софтуер, който автоматично стартира в азиатски игри допълнителни опции, с чиято помощ спечелените точки и предмети в играта се препродават на истински играчи за истински пари. Приходите са отивали за разработването на севернокорейската ядрена програма.

Тази история може да ви се стори епизодична, но тя илюстрира генералното развитие на игралния бранш, пише в свой анализ германското икономическо списание Wirtschaftswoche. На започващото днес най-голямо европейско изложение за игри производителите ще представят на фокус именно онлайн предложенията си. Игрите в нета отдавна изживяват бум, но плановете за борсов дебют на Zynga увеличават натиска върху конкуренцията.

Защото основаната едва преди четири години компания, която разработва игри за Facebook като Farmville, може да постигне пазарна оценка от 20 млрд. долара. Това е сумата, която дългогодишните лидери в бранша Activision Blizzard и Electronic Arts събират в момента заедно.

При това игрите са сравнително прости. Zynga например печели само от това, че малка част от потребителите й са склонни да плащат за виртуални стоки.

"Това е бизнес моделът на бъдещето за цялата гейм индустрия“, казва Йенс Бегеман, изпълнителен директор и основател на Wooga. Берлинската компания също се е специализирала в игри за Facebook и междувременно вече е на второ място след Zynga. Повече от 33 млн. потребители играят всеки месец игрите на Wooga, сред които са заглавия като Bubble Island, Brain Buddies и Monster World.

По този начин компанията изпреварва дори Electronic Arts (EA), въпреки че „динозавърът в индустрията“ е изработил популярни заглавия като Simpsons или любимия на американците Madden Football. И покупката на специализирания в игри за Facebook Playfish, за когото EA преди половин година плати около 900 млн. долара, не успя да му помогне да намали изоставането от Zynga. Защото с 250 млн. потребителя Zynga е на цели светове от едва 30 млн. почитатели на игрите на EA.

Големи надежди EA възлага на "Sims Social", която се очаква да стартира скоро като вариант на популярната игра за Facebook. Импулс трябва да придаде и нова покупка – до 1,3 млрд. долара ще даде гигантът за малкия оператор на игри Popcap, който през миналия месец е отчел 15 млн. потребители на игрите си във Facebook.

"Да си онлайн във всички компании от бранша днес е топ приоритет“, обяснява директорът за Европа на EA Йенс Уве Интат.

Дори и компании, които досега са разработвали преди всичко класически конзоли и игри за настолни машини, преосмислят стратегията си. „От игрите във Facebook може да се научи много“, казва Авни Йерли. Той е един от основателите на базирания във Франкфурт разработчик Crytek, който постигна истински фурор със заглавията си Far Cry и Crysis 2.

От последната междувременно са продадени повече от 3 млн. екземпляра, но въпреки това Crytek преосмисля стратегията си.

"Сегашният бизнес модел, при който играчите плащат около 50 евро, за да закупят оригинален диск с игра, в бъдеще няма да е работещ“, казва Йерли. Затова следващата изненада на компанията ще бъде прототип на онова, което според нея ще бъде бизнесът на бъдещето – безплатна онлайн игра, в която ще се плаща само за по-добри оръжия, по-бързи коли и други предмети.

В момента играта е в тестов вариант в Азия, където трябва и да се появи първоначално. „Този модел е наложен в Азия вече от почти десетилетие, и там вече има почти само онлайн игри“, казва Йерли. „Сега и Западът ще трябва да навакса“.

Така се оказва, че за комунистическите игрови кадри на Ким Чен Ир се отварят нови възможности.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още