Цените на произведенията на изкуството на търговете са продължили да нарастват през първата половина на 2019 година, въпреки че обемът на продажбите сериозно се е свил със 17,4%, предаде Франс прес. Големите тръжни центрове нямат силни позиции с изключение на Хонконг - "Меката" на азиатското изкуство.
Колекционерите на забележителни произведения на изкуството изглежда изчакват по-благоприятни моменти за продажбата им, въпреки че търсенето остава солидно. Това се посочва в шестмесечния доклад на Artprice - компания, специализирана в информацията за котировките на пазара на произведения на изкуството.
Проучването включва публичните търгове на произведения на изящните изкуства (картини, скулптури, рисунки, фотографии, отпечатъци от литография, видеа, инсталации и гоблени), отчитайки 262 300 продадени партиди на търгове в света. Акумулираният оборот е 6,98 милиарда долара, което е спад със 17,4% спрямо първите шест месеца на 2018 година.
Въпреки че продадените 262 300 партиди сочат леко увеличение с 0,1%, свиването на оборота е значително и засяга всички големи пазари: САЩ (3,3 милиарда долара, минус 20%), Китай (1,7 милиарда долара, минус 12%), Великобритания (1,4 милиарда долара, минус 25%), както и по-второстепенни като Франция (329 милиона долара, минус 12%).
Модерното изкуство и античното изкуство не са предложили шедьоври.
Глобалният индекс на цените е нараснал с 5%.
Цените на съвременното изкуство са се увеличили с 40%. Изглежда някои колекционери изчакват да изкарат на пазара произведения, чиито цени продължават да се покачват, отбелязва АФП.
Аукционните къщи се затрудняват "да убедят колекционерите да продадат най-добрите си произведения". Сред причините са разходите за трансакции, които остават високи.
"Време е пазарът да влезе в новата цифрова ера", твърди президентът на Artprice Тиери Ерман. Той призовава да бъдат наваксани десетте години закъснение, като дилърите се откажат от празните зали и прекомерния персонал.
Хонконг се конкурира с Ню Йорк и Лондон, като продава на търг до 40% от китайското изкуство. Именно при съвременното изкуство Хонконг привлича западни звезди като американския уличен артист Коус или английския скулптор Тони Крег, както и най-добрите творци от цяла Азия.
/БТА/