IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кризата с чиповете в Китай се задълбочава

Въпреки че е най-големият производител на автомобили в света, Пекин разчита почти изцяло на чипове, внасяни от Европа, САЩ и Тайван

13:57 | 19.07.22 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Andrey Rudakov/Boomberg</em></p>

Снимка: Andrey Rudakov/Boomberg

Германският производител на чипове Infineon коментира пред Ройтерс, че „инвестира интензивно и разширява производствените си мощности в световен мащаб“, както и че недостигът може да продължи до 2023 г. за чипове, възложени на външни изпълнители.

„Тъй като геополитическата и макроикономическата ситуация се влоши през последните месеци, надеждни оценки относно края на настоящия недостиг едва ли са възможни в момента“, посочва компанията в изявление.

Тайванският производител на чипове United Microelectronics Corp коментира пред Ройтерс, че е успял да пренасочи част от капацитета към автомобилни чипове поради по-слабото търсене в други сегменти. „Като цяло за нас все още е предизвикателство да отговорим на съвкупното търсене от страна на клиентите“, казват от компанията.

Анализаторът на TrendForce Гален Цен коментира пред Ройтерс, че ако доставчиците на автомобили се нуждаят от 100 PMIC чипа, които регулират напрежението от батерията до повече от 100 приложения, в момента те получават около 80.

Тежките условия на предлагане в Китай контрастират с подобрената перспектива за предлагане за глобалните производители на автомобили. Volkswagen например заяви в края на юни, че очаква недостигът на чипове да намалее през втората половина на годината.

Председателят на борда на китайския производител на електромобили Nio Уилям Ли каза миналия месец, че е трудно да се предвиди кои чипове ще са в недостиг. Nio редовно актуализира своя „списък с рискови чипове“, за да избегне недостиг на който и да е от повече от 1000 чипа, необходими за стартиране на производството.

В края на май китайският производител на електромобили Xpeng Motors призова за чипове с онлайн видео, включващо играчка Pokemon, която също беше разпродадена в Китай. Подскачащият герой, подобен на патица, размахва два знака: „търся спешно“ и „чипове“.

Борбата за заобиколни решения доведе производителите на автомобили и доставчиците до основния център за търговия с чипове в Китай Шънджън и „сивия пазар“ - законно продавани посреднически доставки, но не разрешени от първоначалния производител, според запознати източници за търговията. Сивият пазар носи рискове, тъй като чиповете понякога се рециклират, неправилно етикетират или се съхраняват при условия, които ги повреждат.

„Брокерите могат да са много опасни“, коментира Масацуне Ямаджи, директор изследвания в Gartner. По думите му цените им са 10 до 20 пъти по-високи, но в настоящата ситуация много купувачи на чипове трябва да разчитат на брокерите, тъй като оторизираната верига на доставки не може да удовлетвори поръчките на клиентите, особено малките клиенти в автомобилната или индустриалната електроника.

Пан казва, че много брокери от Шънджън са новодошли, привлечени от скока на цените, но не са запознати с технологията, която купуват и продават. Докато обемът, държан от брокерите, е труден за количествено определяне, анализаторите казват, че той далеч не е достатъчен, за да отговори на търсенето.

Когато доставките се нормализират, може да има балон на активите в запасите от непродадени чипове в Шънджън, предупреждават анализатори. „Не можем да издържим твърде дълго, но и автомобилните производители не могат да издържат“, казва Пан.

Китай, където усъвършенстваният дизайн и производство на чипове все още изостават от задграничните конкуренти, инвестира, за да намали зависимостта си от чуждестранни чипове. Това няма да е лесно, особено като се имат предвид строгите изисквания. MCU съставляват около 30% от общите разходи за чипове в автомобил, но те също са най-трудната категория за Китай за постигане на самодостатъчност, казва Ли Судон, старши мениджър в CATARC. Местните играчи са навлезли само в долния клас на пазара с чипове, използвани в климатиците и контролите на седалките.

С времето Китай може да изгради силна местна индустрия, както направи, когато определи производството на батерии като национален приоритет.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 2
khao
преди 1 година
ква пропаганда, всички знаем че Русия изнася за Китай... и пак не им стигат, баси!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 3
Борката
преди 1 година
Taка работи пропагандната машина. Щом Китай е удвоил износа на чипове за Русия, трябва да речем, че Китай закъсва за тия неща.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още