Renault SA е във финалната фаза на преговорите за сключване на сделка тази седмица за намаляване на дела си в своя партньор, японската Nissan Motor Co., и за прекрояване на техния алианс, който съществува вече две десетилетия, съобщава Bloomberg, цитирайки източник, запознат с темата.
Споразумението ще позволи на френската компания да реализира своето планирано отделяне на бизнеса с електромобили от този с конвенционални превозни средства. Renault и Nissan са готови да подпишат необвързващо споразумение, след като подробностите бяха до голяма степен финализирани в края на миналата седмица, посочва източникът.
Дискусиите между компаниите продължават, като се очаква на 15 ноември на специално събитие в Токио да бъде обявено споразумението.
Съгласно плана френският производител на автомобили ще намали своя дял в Nissan до 15% от сегашните 43%. В замяна японците ще инвестират между 500 и 750 млн. долара в придобиването на дял от около 15% в бизнеса на Renault за електрически превозни средства с кодово име Ampere.
Промяната в собствеността би облекчила дисбаланса, който беше източник на търкания между ръководствата на двете компании през последните години. Въпреки че Renault има огромен дял в Nissan, японският автомобилен производител е продал 4 млн. автомобила през 2021 г. срещу 2,7 млн. броя за френския производител. Арестът на бившия председател на алианса Карлос Гон през 2018 г., който ръководи Renault по време на спасителната маневра на французите спрямо Nissan преди две десетилетия, постави началото на промените в алианса.
Nissan планира да започне да набира пари от Китай за сделката скоро след подписването на необвързващото споразумение, добавя друг източник. Японският автопроизводител може да се оттегли от преговорите, ако Renault поиска различни условия или френското правителство, ключов инвеститор в Renault, се опита да блокира плана, добавя източникът.
В кулоарите на автомобилното изложение в Париж френският министър на финансите Бруно льо Мер каза, че е разговарял с ръководителя на Renault Лука де Мео по темата. „Ние просто искаме гаранция, че решенията, взети от Renault, ще запазят алианса, което е в интерес на Renault“, изтъква Льо Мер.
Ръководствата обсъждат плана за отделяне на електромобилния бизнес от февруари, тъй като Renault се стреми да укрепи бъдещето си на европейския автомобилен пазар. По-рано този месец стана ясно, че дискусиите са напреднали, когато изпълнителният директор на Nissan Макото Учида и главният оперативен директор Ашвани Гупта се срещнаха в Япония с Де Мео и Франсоа Прово, вицепрезидент по международно развитие и партньорства.
Автоконцерните предприемат безпрецедентни мерки, за да управляват по-ефективно прехода към електрическа мобилност. През март Ford Motor Co. заяви, че ще отдели своето звено за електромобили от активите си за конвенционални превозни средства, които ще се фокусират върху намаляване на разходите и рационализиране на операциите. Миналата година Daimler раздели своя бизнес с автомобили от този за тежкотоварни превозни средства, като в момента акциите на Mercedes-Benz Group AG и Daimler Truck Holding AG се търгуват поотделно на борсата.
Съгласно плановете на Renault бизнесът, посветен на електромобили и софтуер, ще бъде базиран във Франция и ще разполага с около 10 хил. души персонал до 2023 г. Втора организация, партньорство с китайската Zhejiang Geely Holding Group, ще се фокусира върху колите с двигатели с вътрешно горене и хибридни задвижвания и ще бъде базирана извън Франция, също с персонал от около 10 хил. души.
Книжата на Renault поскъпват, откакто компания обяви плановете за разделяне на своя бизнес. Източник: Bloomberg
Една потенциална пречка в случая може да се окаже тревогата на японското правителство относно трансфера на технологии за задвижване към Aurobay, съвместно предприятие между Geely и Volvo Car AB и други инвеститори, посочва източник.
Всички членове на борда на Renault, Nissan и Mitsubishi Motors Corp., най-малкия и нов член на тристранния алианс, ще присъстват на събитието в Токио през ноември, добавя източникът.
Преговорите с Nissan по „няколко“ проекта са „сложни“ и ще „отнемат време“, изтъкна Де Мео пред журналисти на 13 октомври. Все пак той каза, че е оптимист, че през следващите седмици може да бъде постигнато споразумение с Nissan по някои от обсъжданите проекти.
„Работим с правилната нагласа“, изтъкна шефът на Renault, добавяйки: „Имаме някои интересни неща“.
Споразумението включва разпоредби, които не позволяват на Renault да продава акции на конкурент или на активен инвеститор, споделят източници. Renault няма планове да продава веднага, тъй като ще трябва да поеме обезценка, като продава на текущи цени, и ще се стреми към организирана продажба на акции на Nissan.
Един от вариантите, които се обсъждат, е поставянето на акции в тръст и предоставянето на Nissan право на първи отказ за всяка акция, която се предлага за продажба, посочва друг източник, запознат с разговорите.
Правата на глас на Renault в Nissan също ще бъдат ограничени незабавно, когато сделката влезе в сила. Промените ще изискват ново оперативно споразумение между компаниите.
„Разговаряме всеки ден“, заяви председателят на Renault Жан-Доминик Сенар в понеделник на автомобилното изложение в Париж.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България