IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Недостигът на полупроводници хвърля сянка върху автомобилостроенето и през 2023 г.

Дефицитът изтрива 4,5 млн. коли през 2022 г. и около 3 млн. автомобила през 2023 г. от производството на концерните, изчислява Auto Forecast Solutions

12:03 | 07.01.23 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Липсата на полупроводници изтрива около 4,5 милиона автомобила от глобалното производство през 2022 г., изчислява Auto Forecast Solutions в анализ на последствията от дефицита на чипове, цитиран от Automobilwoche.

Този недостиг ще се прехвърли и през 2023 г. и ще доведе до нови производствени загуби макар и в малко по-малки мащаби. Става въпрос за близо 3 млн. автомобила, които няма да може да бъдат произведени поради нарушените доставки на полупроводници, изтъква изпълнителният директор на AFS Джоузеф Маккейб.

„Индустрията се готви за по-ниски нива на производствени загуби в размер на около три милиона (превозни средства) през следващата година“, изтъква той, добавяйки: „Това със сигурност е подобрение, но все още е сериозен проблем, тъй като недостигът на чипове продължава вече трета поредна година“.

Рецесията създава леко подобрение в рамките на веригата на доставки.

Някои автопроизводители, като Toyota и Stellantis, вече обявиха, че очакват недостигът на чипове отново да засегне съществено тяхната работа през първото тримесечие на 2023 г. и следователно няма да могат да произведат всички поръчани превозни средства, както е планирано, и да ги доставят навреме.

През 2023 г. няколко фактора ще помогнат за облекчаването на дефицита, смятат експерти от AFS. От една страна, ситуацията с доставките в автомобилната индустрия бавно, но стабилно се подобрява, тъй като компаниите сключват нови договори за доставка.

Очакванията за глобална икономическа рецесия допълнително може да облекчат ситуацията, тъй като това ще доведе до спад на поръчките на нови автомобили и по-слабо търсене на потребителска електроника. По този начин наличността на чипове ще се увеличи.

Производствени щети от недостига на полупроводници. Източник: AFS Производствени щети от недостига на полупроводници. Източник: AFS

В последната си оценка на глобалната ситуация с чиповете, AFS също разграничава степента на въздействието по региони и групи производители. Съответно през 2022 г. производителите и доставчиците на автомобили в Северна Америка и Европа са особено силно засегнати в сравнение с тези от Азия и по-специално Китай. В Северна Америка около 1,025 млн. автомобила не са били произведени през 2022 г. поради липсващи чипове, а в Европа - 673 000 броя. В същото време производствените загуби в Китай възлизат едва на 20 000 превозни средства.

В останалите азиатски страни в региона, включително Южна Корея и Япония, загубите достигат 424 000 автомобила.

По отношение на отделните производители Toyota и Stellantis са най-силно засегнатите през последните две години (от януари 2021 г.), като всяка компания е изтрила по 2 млн. превозни средства от графиците си.

Според данните след тях се нареждат General Motors (1,6 млн. автомобила), алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi (1,3 млн.) и Volkswagen Group с около 1,25 млн. коли изгубено производство.

Но докато Toyota и Volkswagen все още могат да наваксат изоставането, тъй като много от техните неизградени автомобили стоят почти готови в складовете и чакат определени части, Stellantis и General Motors се сблъскват с невъзстановими производствени загуби.

По отношение на планирания производствен обем Ford Motor Company вероятно ще бъде най-силно засегната с невъзстановими производствени загуби в размер на 800 000 превозни средства.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:37 | 07.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

3
rate up comment 18 rate down comment 0
Achtung
преди 1 година
Абсолютна измама, PC пазара се свива, смартфоните и те се свиват, крипти копачите глътнаха вода, Микрон съкращава работна сила и производството на DRAM памет с 10% заради пренасищане на пазара. Цените на SSD дисковете също падат. Дори да има някакъв недостиг при аналоговите чипове в момента , то той е породен от свръх запасяване и съвсем скоро ще лъсне. Просто на автомобилопроизводителите им е удобно сегашното положение, цените да са яко нагоре.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 7
danchomentata
преди 1 година
Да преизпълним петилетката за три годиниhttps://en.wikipedia.org/wiki/Czochralski_method#/media/File:Silicon_grown_by_Czochralski_process_1956.jpgработайте братья ветъро в северно море е йофтин.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 13
zelka007
преди 1 година
Некоя чeбурашка нема ли да се изока за неона ?! Да светне кат луминисцента лампа в тунел с интелекта си ?! Иначе онова дето подложките за чиповете се правели в някаква потайна манифактура в един от дворовете на кремля най ми харесва от всичките пaртeнки ... И зануленият нечестив детеубиец лично одобрявал всяка партида ... :))) ... Давайте смело друзя ... уикенда е пред вас ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още