IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електромобилите вече формират 5% от продажбите на нови леки коли у нас

Страната ни оглавява класацията по растеж на пазара на хибридни автомобили в блока

11:03 | 30.08.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Продажбите на електромобили в България вече формират 5% от общите продажби на нови леки коли в страната. През юли у нас са продадени 170 електромобила от общо 3370 нови автомобила, сочат данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). За седеммесечието този дял е 4,9%.

Достигането на дял от 5% от общите продажби е повратна точка за автомобилите, задвижвани само с електричество, сочи анализ на Bloomberg Green, според който този праг сигнализира началото на масовото приемане и бързо покачване на дела.

България запазва възходящия импулс при общите продажбите на нови леки коли през юли, записвайки четвърти пореден месец на растеж. В същото време страната ни е лидер в рамките на Европейския съюз (ЕС) по ръст на регистрациите на хибридни автомобили и се нарежда сред водещите страни по увеличение на продажбите на електромобили и плъгин хибриди през въпросния месец, показват данните на ACEA.

Общите продажби на нови леки коли в България през юли се увеличават с 19% до 3370 броя спрямо 2832 броя година по-рано.

Междувременно пазарът в ЕС продължава своята възходяща траектория, разширявайки се с 15,2% на годишна база, като това е дванадесети пореден месец на растеж, изтъкват от АСЕА. Регистрациите в блока през юли достигат 851 156 превозни средства, като повечето пазари отчитат солидно увеличение, включително основните – Франция (+19,9%), Германия (+18,1%), Испания (+10,7%) и Италия (+8,7%).

За периода януари-юли общите продажби в България се увеличават с 20,8 на сто до 20 992 превозни средства спрямо 17 371 броя година по-рано.

За първите седем месеца на годината продажбите на нови коли в ЕС се увеличават с още по-бърз темп спрямо юли – 17,6%, достигайки общо 6,3 млн. превозни средства. Въпреки индикациите за възстановяване на европейската автомобилна индустрия от свързаните с пандемията прекъсвания на доставките, обемите от началото на годината все още са с 22% по-ниски в сравнение с тези от 2019 г. През този седеммесечен период повечето пазари отбелязват двуцифрено увеличение в процентно изражение, включително четирите основни: Испания (+21,9%), Италия (+20,9%), Франция (+15,8%) и Германия (+13,6%).

Продажбите на електромобили в България през юли се увеличават със 150% до 170 броя спрямо 68 броя година по-рано. Страната ни е изпреварвана по ръст единствено от Белгия, където регистрациите на този тип задвижване растат със 235,9%, отбелязва АСЕА.

През юли европейският пазар на електрически автомобили се разширява с 60,6% до 115 971 превозни средства. Делът на колите с този тип задвижване (изцяло с батерии) се увеличава от 9,8% преди година до 13,6 на сто. Повечето пазари в ЕС отбелязаха значителен ръст - двуцифрен или трицифрен -  включително Германия (+68,9%) и Франция (+32,4%).

За първите седем месеца на годината България отчита ръст на продажбите на електромобили от 156,5% до 1039 броя. За същия период регистрациите на електрически модели в ЕС междувременно нарастват на годишна база с 54,7% до 819 725 броя.

Разпределение на различните видове задвижване по пазарен дял в ЕС. Източник: ACEA Разпределение на различните видове задвижване по пазарен дял в ЕС. Източник: ACEA

При продажбите на хибридни автомобили България отчита 165% ръст през юли до 53 броя спрямо 20 броя година по-рано.

Регистрациите на това задвижване в ЕС междувременно се повишават с 31,6% през миналия месец на годишна основа, основно подхранвани от стабилния растеж на най-големите пазари в региона. Продажбите в Германия се увеличават с 46,6%, докато тези във Франция, Испания и Италия нарастват съответно с 32,8%, 30,8 на сто и 16,7%.

В периода януари-юли продажбите на хибриди в България растат със 54,6% до 371 броя спрямо 240 автомобила година по-рано. В ЕС регистрациите на коли с този тип задвижване отчитат ръст от 28,5% до близо 1,6 млн. броя. Пазарният им дял се равнява на приблизително една четвърт от общия пазар.

Продажбите на плъгин хибриди в България през юли растат със 100% до 34 броя спрямо 17 автомобила година по-рано. В ЕС регистрациите на това задвижване нарастват с 14,5% до 67 060 броя. Особено силни резултати отчитат пазари като Нидерландия (+107,6%), Франция (+80%) и Испания (+42,7%), които компенсират свиването в Германия (-39,5%), най-големия пазар за този вид задвижване.

Въпреки този ръст пазарният дял на плъгин хибридите остава непроменен на ниво от 7,9% през юли.

Регистрации на нови коли в България през последните 12 месеца. Източник: АСЕА Регистрации на нови коли в България през последните 12 месеца. Източник: АСЕА

Бензинови и дизелови автомобили

Въпреки силния растеж при продажбите на екологични превозни средства бензинът и дизелът остават доминиращи задвижвания на българския пазар през юли. Продажбите на бензинови коли в страната растат с 16,4% до 2409 броя спрямо 2070 броя година по-рано.

Междувременно европейският пазар на бензинови леки коли се разширява през юли с 5 на сто до 304 903 броя. Пазарният дял на този тип задвижване обаче продължава да се свива за сметка на по-екологичните модели до 35,8% спрямо 39,3 на сто година по-рано. Растежът при продажбите се дължи главно на стабилното представяне на основните пазари, най-вече на Франция, където регистрациите на бензинови коли отчитат ръст от 16,4%, и на Германия, където продажбите се увеличават с 12,5 на сто.

За периода януари-юли продажбите на нови бензинови коли в България се увеличават с 16,1% до 14 955 броя спрямо 12 880 броя за същото време на 2022 г.

Над 2,3 милиона бензинови автомобила са продадени през първите седем месеца на годината в рамките на ЕС, което е значително увеличение от 14,3% в сравнение със същия период на 2022 г.

При продажбите на нови дизелови коли в България се наблюдава увеличение от 6,7% през юли до 696 превозни средства спрямо 652 автомобила година по-рано.

В същото време пазарът на дизелови автомобили в ЕС продължава да се свива, като през юли регистрациите се понижават с 9,1%. Растежът в Германия (+2,7%) и този на пазарите от Централна и Източна Европа не успява да компенсира общия спад.

Делът на дизела от общия пазар се понижава до 14,1% спрямо 17,9% през юли 2022 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:17 | 30.08.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още