IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Катастрофа със Cybertruck поражда опасения за софтуера за самоуправление на Tesla

От години Tesla е подложена на критики и разследвания относно безопасността на своя софтуер за подпомагане на водача

11:09 | 18.02.25 г. 1
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Катастрофа с електрически пикап Cybertruck на Tesla в режим на самоуправление миналата седмица поражда опасения за надеждността на софтуера на компанията, който управлява тази функция, и то дни след като главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви, че тази година ще пусне платена услуга за роботизирани таксита, съобщава Ройтерс.

Пикапът – най-новият модел в гамата на Tesla, не е успял да излезе от свършваща лента, удря се в бордюра и се блъска в стълб в град Рино в Невада, докато е в режим на пълно самоуправление, който все пак изисква контрол от страна на човек зад волана.

„Не правете същата грешка, която направих аз. Внимавайте. Лесно е да стоим безучастни сега – не го правете“, заяви шофьорът Джонатан Чалинджър в социалната медийна платформа X, тагвайки Мъск. „Разпространете моето послание и помогнете на другите да се спасят от същата или много по-лоша съдба“.

Шофьорът съобщава, че е имало неизвестни механични проблеми, които са накарали автомобила да напусне платното и да се удари в стълба, според полицейски доклад, видян от Ройтерс.

От години Tesla е подложена на критики и разследвания относно безопасността на своя софтуер за подпомагане на водача след няколко катастрофи, включително една с фатален край.

В края на миналия месец обаче Мъск заяви, че хората, които са скептични по отношение на технологията, трябва да я изпробват сега, изтъквайки „огромното подобрение“ в профила на безопасност при последната ѝ итерация, наречена версия 13.

Според експерти по технологиите на автономните превозни средства последният инцидент със Cybertruck, който стана изключително популярен в социалните мрежи, е предупредителен знак за безопасността на технологията и готовността на Tesla да извади водача от управлението.

„Надпреварата е с технология, която не е готова за внедряване“, коментира Сабер Фала, професор по безопасен изкуствен интелект и автономия в Университета в Съри.

„Свършването на ленти, сливането и внезапните промени в пътната планировка остават проблематични за системите, управлявани от AI, на който липсва когнитивната адаптивност на човешките шофьори“, каза той.

Tesla не е отговорила на искането за коментар относно катастрофата.

Мъск заяви, че Tesla ще започне да тества платена услуга за превоз на пътници до юни в Остин, Тексас – щат, в който почти няма регулаторни изисквания за автономни превозни средства – последван от Калифорния и други региони на САЩ до края на годината.

Успешното внедряване на роботизираните автомобили е от решаващо значение за Tesla, докато се бори с по-широкото забавяне на търсенето на застаряващата си гама от електрически превозни средства, докато инвеститорите залагат много на завоя на Мъск към роботиката и изкуствения интелект за бъдещ растеж.

За разлика от други автомобилни производители, които използват дублиращи технологии за безопасност, подходът на Tesla разчита само на камери, което според експертите го прави по-евтин, но и по-рисков при трудни условия на видимост, като силен дъжд, сняг или мъгла.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:12 | 18.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 7
гъбко
преди 1 месец
Мъска копче не могат да му кажат , щото уволнява наред регулаторите ... :))) ... тъй че ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още