IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-възрастните коли в света (Част 1)

Кои са най-дълго произвежданите модели, които не са претърпели кардинални промени

16:12 | 07.09.13 г.
<p>
	<em>Снимка: Motor</em></p>

Снимка: Motor


Lotus Seven/Caterham 7 - от 1957 г. до наши дни

Историята Lotus Seven започва малко насила. През 50-те години на миналия век приключва производството на първия "уличен" модел на Колин Чампън, носещ името Six. Първоначално компанията не планира пускането на приемник на "Шестицата", но интересът от страна на потенциални клиенти е заставила Чампан да измени своето мнение.

По това време името Seven е планирано за проекта на Lotus във Формула 2, но той така и не се задейства и названието е дадено именно на новия автомобил. Първият му прототип е доста напреднал за времето си - с дискови спирачки, задно окачване De Dion и състезателен двигател от компанията Coventry Climax. Донор на "Седмицата" става моделът Eleven (11), от който е взета каросерията.

Серийното производство на Lotus Seven стартира през 1957 г. Само че автомобилът вече е без мотора на Coventry Climax, който е заменен от агрегат на Ford с мощност 41 к.с. Окачването De Dion отстъпва мястото си на по-евтиния аналог Nash Metropolitan, а дисковите спирачки са заменени от барабанни.

Машината се продава в два вида - напълно сглобена и готова за експлоатация, и като "кит-кар" - на части, които клиентът сам си сглобява. Цената на първата версия е 1 000 паунда, а на втората два пъти по-малко. Скоро обаче се оказва, че Lotus не печели нищо, тъй като всички пари от продадени машини отиват за погасяване на разходите за заплати на работниците.

Освен Caterham, където и до ден-днешен произвеждат този автомобил, негови копия се правят и от много други компании, сред които са южноафриканската Birkin Cars, новозеландската Fraser, а също така и британските MK Sportcars, Westfield Sportscars и американската Brunton Auto. Всъщност Caterham получават правата върху модела през 1973 г.

Благодарение на Колин Чампън машината не отива в забвение и е произвеждана в редица модификации, без обаче да се променя външния й вид. А моделът си остава един от любимите на автомобилните фенове, които имат желание да си пробват силите на пистата.

Citroen 2CV - от 1948 до 1990 г.

"Грозното патенце", както е известен Citroen 2CV, си е извоювал статута на култов автомобил за Франция. Компактният хечбек е превозното средство, което позволява на разорените от Втората световна война жители да пътуват не само из Франция, но и сред други европейски държави. Той се представя блестящо, макар че в края на жизнения му цикъл вече не е вземан на сериозно.

Една от най-известните модификации на 2CV е Sahara. Тя разполага с предаване към четирите колела, като задна ос е задвижвана от отделен мотор. Този модел е предназначен за полицията и военните, но не постига успех и от него са продадени едва 700 бройки.

Разработката 2CV стартира още през 1938 г. До началото на войната обаче автомобилът не е готов, а направените прототипи, както и частите и документацията са унищожени от окупаторите. След края на войната всичко започва наново, а премиерата на "Грозното пате" става факт на автосалона в Париж през 1948 г.

Първоначално Citroen 2CV (който за разлика от Volkswagen Beetle и Fiat 500 има не две, а четири врати), се комплектова с мотор тип "боксер" с мощност 9 к.с. и 4-степенна скоростна кутия. Сред новостите при модела са още независимото окачване и предното предаване. Интересът е огромен, като според слухове за нов автомобил се е чакало близо 5 години.

Дизайнът на автомобила така и не се променя до края на живота му - 27 юли 1990 г. Тогава от конвейра на Citroen в португалския град Мангуалди слиза последната от общо 5 114 959 бройки 2CV.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още