IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Автомобилната индустрия през 2020 г. – пандемия, стимули и електрификация

Притиснати от по-строгите регулации за емисиите, автопроизводителите трябваше да започнат битка на два фронта, когато в началото на годината се появи коронавирусът

11:30 | 02.01.21 г. 3
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Очаква се до 2025 г. автомобилната индустрия да пусне на пазара около 600 нови електрически превозни средства и плъгин хибриди, което ще увеличи значително продуктовия асортимент за потребителите.

В момента Европа и Китай водят сред пазарите по отношение на продажбите на електрически превозни средства. Според McKinsey сегментът в Европа е нараснал с 44% между 2018 и 2019 г., въпреки че растежът се забави в много други страни по света. Китай от своя страна отбелязва по-бавен растеж в сравнение с Европа през разглеждания период, но все пак остава най-големият пазар за електромобили в глобален мащаб.

По данни на McKinsey 85% от продажбите на електромобили в Китай принадлежат на местни компании, докато в глобален мащаб китайските концерни стоят зад 57 от продажбите на електрически автомобили.

Пандемията помогна на Европа да засили фокуса си върху електрификацията на автомобилния сектор. Според ACEA делът на електромобилите през второто тримесечие нараства до 7,2% в рамките на ЕС, в сравнение с 2,4% през същия период на 2019 г., въпреки над 80-процентния спад в продажбите на автомобили на европейския пазар. През разглеждания период продажбите на плъгин хибриди нараснаха със 133,9%, докато тези на чисти електромобили се увеличиха с 12,7 на сто.

През третото тримесечие делът на електромобилите нарасна до 9,9%, а този на хибридите – до 12,4 на сто. Това беше поредното потвърждение, че Европа окончателно се е насочила към „изчистване“ на своя автопарк.

Но въпреки бурния си напредък, сегментът на електромобилите остава слабо изразен в над 10 страни от ЕС, сред които попада и България. Пазарният дял на електрическите превозни средства в България и други десет страни блока остава под 1%, сочи проучване на АСЕА от началото на ноември.

АСЕА АСЕА

Делът на електромобилите на българския автомобилен пазар достига 0,6%, като страната ни се нарежда на седмо място сред страните с най-малък пазарен дял. На първа позиция е Естония с 0,3%, следвана от Литва (0,4%), Словакия (0,4%), Гърция (0,4%), Полша (0,5%) и Латвия (0,5%).

Нови насоки за ограничаване на емисиите

За да насърчат продажбите на екологични автомобили и да се стимулира икономиката, някои правителства създадоха политики, благоприятстващи превозните средства с ниски нива на емисии и алтернативни форми на транспорт.

Новите разпоредби обаче могат да варират значително в зависимост от региона. Например в Германия субсидиите за покупка на  електромобил могат да надхвърлят 10 000 долара за превозно средство. В Китай субсидията варира от 16 200 юана до 22 500 юана (около 2350 до 3265 долара) за автомобил.

В края на лятото ЕК при нови регулации по отношение на емисиите от автомобилния сектор, според които изпълнителната власт на ЕС вече може да извършва проверки за съответствие на превозните средства с изискванията и в реални условия. Комисията може да разпореди изтегляне от пазара в целия ЕС и да наложи санкции до 30 000 евро на автомобил. Към момента транспортът произвежда приблизително 30% от общите емисии въглероден диоксид в Европа, като около три четвърти идват от автомобилите.

Регулаторните промени, съчетани с макроикономическите такива, инфраструктурата и други фактори, ще повлияят на това колко бързо ще се възстанови пазарът на електромобили в различните страни. Този сегмент е много по-вероятно да започне да се радва на бързо възстановяване и силен растеж в Китай и Европа, отколкото в САЩ, където правителството не предоставя субсидии за закупуване на електромобили. В дългосрочен план пазарният дял на електромобилите също е по-вероятно да се увеличи в Китай и Европа, изчисляват от McKinsey.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:44 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

3
rate up comment 1 rate down comment 0
kane
преди 3 години
електрификацията и автономността са -"много шум за нищо"пожелания, не реалностти
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 0
kane
преди 3 години
ето колко продава тесла в китай:По данни на McKinsey 85% от продажбите на електромобили в Китай принадлежат на местни компании, докато в глобален мащаб китайските концерни стоят зад 57 от продажбите на електрически автомобили.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
kane
преди 3 години
Очаква се до 2025 г. автомобилната индустрия да пусне на пазара около 600 нови електрически превозни средства и плъгин хибриди, което ще увеличи значително продуктовия асортимент за потребителите.Ето къде е истината за тесла.Когато бешеединстваната почти/ имаше само един лиив/ продаваше и растеше, когато има 600 модела, а тесла има 5 от тях...бай бай тесла
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още