IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Субсидирай трудно: По желание или по принуда България ще финансира електромобилите?

Стимулите по програма "Околна среда" могат да се структурират като първоначална лизингова вноска за бъдещите ползватели на електромобили, предлага Илия Левков

11:17 | 24.12.21 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Bing Guan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Bing Guan/Bloomberg

Субсидирай трудно

След като години наред покупката на електромобил в България оставаше на 100% риск за потребителя, през ноември се появи план, част от новата оперативна програма  “Околна среда” 2021-2027 г., който предвижда субсидия в размер на до 6135 евро, или 12 000 лв., за електрическо превозно средство. Към това можем да добавим вече наличните стимули като освобождаване от такси и свободно паркиране в централните градски платени зони.

Според Мартин Заимов, съпредседател на Българска асоциация електрически превозни средства (БАЕПС), подобна стъпка от страна на държавата ще помогне за по-широкото разпространение на електромобилите в страната, но е важно как точно ще се направи това.

„Имаме две трудности. Първо, средното време за което българската администрация стартира подобни програми е 2,5 години и, за да не стартираме през 2024 г., трябва администрацията ни да бъде амбициозна. Второ, субсидиите само привидно са за купувачите. Те отиват директно при производителите и е необходимо условията да са много семпли и ясни за да има действителна полза за купувачите“, изтъква Заимов пред Investor.bg. 

Илия Левков, председател на Национална браншова организация за електрическа мобилност – ИКЕМ, смята, че България изостава значително от другите страни в ЕС по отношение на електрическата мобилност. „Тук проблемът е системен и изисква системно решение и подход“, посочва Левков в интервю за Investor.bg. 

Той изтъква, че от 12 години ИКЕМ апелира за „временни, но навременни системни мерки от стимули, за да може електрическата мобилност да се разгърне реално като възможност за бизнеса, за хората и околната среда“.

„Макар и закъсняла, тази мярка е малка крачка в правилната посока“, коментира субсидията Левков. „За съжаление тази малка крачка е в резултат не от нейното осъзнаване, а от външния натиск и от принуда – България е осъдена и ще плащаме в пъти повече за това, че отново не е взела навременни мерки за чистотата на въздуха в градовете и регионите. И отново ще плащаме глоби и ще продължаваме да боледуваме и умираме от мръсния въздух“, добавя председателят на ИКЕМ.

Според Левков тази мярка би помогнала, ако освен ограниченията за ползватели от градовете София, Пловдив и Бургас, бъде така структурирана, че да представлява първоначалната лизингова вноска за бъдещите ползватели на електромобили.

„Така ще се привлекат финансиращи инициативата банкови и лизингови компании и ползвателите ще плащат месечна такса, равняваща се на месечните разходи за гориво и текущи разходи по автомобили с двигател с вътрешно горене“, предлага Левков.

По думите му това предложение важи с пълна сила и за Националния доверителен екофонд (НДЕФ), чиято роля в този процес е също да съфинансира покупката на електрически превозни средства от държавни и общински институции.

„Тук има още много какво да се желае, за да се улесни процесът, а не да бъде силно администриран и доста сбъркан. Ползвателят на съфинансирането трябва първо да закупи на 100% електрическо превозно средство и след това да получи одобреното от НДЕФ съфинансиране, ангажиращо купувача с определени административни отчети и ангажименти, както и проверки“, посочва Левков, добавяйки: „Този процес може да бъде по същия модел и да се прекрати практиката на покупка на електромобил. Електрическите превозни средства трябва да се ползват под различни дългосрочни кредитирания и лизинговане, което да предостави свободна на ползващия под такава форма електромобил да го върне и вземе по-нов или друг актуален модел“.

От своя страна Заимов посочи, че общата сума, осигурена за периода (2021-2027 г.) за подпомагане на покупките на електромобили, в размер на близо 30 млн. евро, не е достатъчна, за да покрие темпа на растеж на продажбите на електрически коли.

„Очакваният брой стимулирани покупки при тази сума е под 10 000, което при 3,6 милиона автомобила (национален автопарк) е под 0,3%. Електромобилите са 1% средно за националните автопаркове в Европа към момента“, изтъква Заимов.

Според него българският потребител ще заложи на вноса на електромобили втора ръка, което допълнително ще стимулира налагането на този сегмент.

Левков смята, че каквато и сума да се предлага, тя няма да е достатъчна, но за първа стъпка е добър знак за продължаване в правилната посока, подчертавайки необходимостта това да бъде „временна мярка“.

Правят впечатление и поставените условия за кандидатстване за помощ по програма  “Околна среда” - кандидатът трябва да живее в община, където се отчитат високи нива на замърсяване на въздуха и да предостави за рециклиране своя стар автомобил. Интересното в случая е, че първият критерий не е характерен за други страни, докато вторият се използва като опция за допълнително финансово подпомагане при осигурен базов бонус в рамките на ЕС.

Заимов е на мнение, че условията за отпускане на субсидия за покупка на електромобил всъщност представляват „обичайна практика на злоупотреба с власт“ от страна на някои представители на държавната администрация. Според него това са „безцелни и безсмислени критерии, само за отчитане на усвояване“.

Последна актуализация: 13:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

8
rate up comment 7 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
залухaв ... :))) ... колко кинти има във фонд козлодуй ... ?! ... а във фонд реактивни отпадъци ... ?! ... ми да те светна в първият има натрупани досега 1,4млрд , а трябва да са малко над 2млрд . това е фондът за закриване на 4-те малки реактора , а за двата големи се мълчи като бит (цензура) , 60% от фондът е европейско съфинансиране ... хаха фащаш ли залухaв , европейците ни дават кинти да затворим според добрите световни практики старите си реактори , щото богатата техническа нация не е отделяла кинти когато е требвало . до 2030 требе да са приключили всички дейности по закриването , кинтите са усвоени над 50% , от този фонд смотaните ви бесепарски правителства санираха разни сгради ... :))) ... некaдърници ... във вторият , требват кинти за преработка на ОЯГ , ми натрупаната сума нема да стигне и за 1/4 от събралото се гориво . тия кинти требе да се събират с цената от АЕЦ-а , ама не се събират за да ви е еффффтин токът смeшник , и да ривете по форумите колко е без пари ядреният ток ... та тъй , нито кинти за закриване на малките реактори , нито кинти за закриване на хилядниците , нито кинти за преработка на ОЯГ , нито кинти за хранилището , което струва почти колкото един нов реактор ... тва ти е изплатеният козлодуй , политкомисарче ... :))) ... хаха , първият хилядник е стартиран1987 и 2017 му е край на експлоатационния срок , колко мислиш че ще може да се удължава във времето ... ?! кинтите за затварянето му ВЕЧЕ ТРЯБВАШЕ ДА СА СЪБРАНИ !!!!!!!!!!!!!!!! ... вторият хилядник е стартиран 1991 . експлоатационният му срок е до 2021 , колко още мислиш че може да работи ... ?! ... че само миналата и тази година ту единият ту другият беше изключват или му беше намалявана мощността няколко пъти поради аварии извън реакторната част ... :))) ... речи политкомисарче , колко според теб ще продължи работата им ... ?! ... и къде са кинтите , които са необходими за затварянето им ... ?! ... тва да не ти е мумията на г.димитров та да я заровят на бакърената и да приключи всичко ... ?! ... б.хти и неграмотното ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 5
alex8712
преди 2 години
Аха, само дето инвеститорите с парите не мислят така - иначе щеше да има дълга опашка от навити... Пък то само един консорциум, начело с чебуРашка, дето даже и държавни гаранции иска, а и там нещо поумря работата напоследък. Така ще е като няма обоснован икономически и финансов анализ за централата - упс, то имаше май един, но го засекретиха, че показваше каква дупка е БеляНе...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 3
aldy
преди 2 години
Абе ти да не си бавноразвиващ се? АЕЦ "Козлодуй" не сме си избили, а токът от нея най-евтин? Затова зелките не по-далече от кацата. Там им е компетентността.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 6
zelka007
преди 2 години
ти още козлодуй не си избил , беляНЕ ще избиваш ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 3
abdul
преди 2 години
при тия цени на тока ше я избием за нула време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
alex8712
преди 2 години
''по-скъпи от АЕЦ "Белене, за която сме прахосали половината от стойността й'' - на око ли го прецени това или как? Досега са изхарчени 3 млрд лв., по оценки са нужни още 17 млрд. лв - не половината, а още 6 пъти по толкова трябват!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 6
aldy
преди 2 години
Ами нали точно с натиск отвън ни спряха три големи енергийни проекта, които ни правеха значими на Балканския полуостров. Какви електромобили, като си нямаме електроенергетика? Сега ще покриваме земеделската земя с фотолунатици и ветрени мелници? Които ще ни излязат по-скъпи от АЕЦ "Белене", за която сме прахосали половината от стойността й. Когато си нямаме национални интереси и приоритети, резултатите са такива огромни разсипии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 6
vodoley
преди 2 години
Твърдо съм на мнение,че без натиск от вън, нищо в тая държава няма да се промени. И цял випуск от Харвард да дойде да на управлява , няма да е достатъчно на бай *** да му се смени чипа!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още