IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Новият капитан на Toyota насочва концерна към бурните води на електромобилите

Изправен пред историческата трансформация на индустрията, най-големият автомобилен производител в света може да се окаже пленник на миналото

11:36 | 29.03.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Коджи Сато. Снимка: Bloomberg L.P.
Коджи Сато. Снимка: Bloomberg L.P.

„Шокиращо е да разберете, че [изоставането] не се отнася само за това кога ще стартирате или кога ще осигурите батерии“, изтъква Сугиура. Представител на Toyota изясни пред Nikkei Asia, че това означава, че компанията „обмисля изграждането на платформа изключително за батерийни електромобили“.

Кеничиро Уада, консултант по автомобилна електрификация, който преди това работи по проекти, свързани с BEV в Mitsubishi Motors, изтъква, че подходът на Toyota относно 2026 г. показва колко бавно действа компанията и това значително ще навреди на нейната конкурентоспособност.

Междувременно конкуренцията не спи. През 2022 г. бяха продадени 7 млн. електрически коли, като делът на това задвижване достига 8,7% от общите продажби в глобален план, изчислява S&P Global Mobility. Toyota се нарежда на 27-мо място в сектора, с продажби от 21 650 BEV през миналата година, при 0,3% пазарен дял.

Очаква се продажбите на BEV да достигнат 37 млн. броя, или 36% от общите глобални продажби на леки автомобили, до 2030 г. според изчисления на LMC Automotive. Ако Toyota успее да постигне целта си да продаде 3,5 млн. електромобила, пазарният ѝ дял ще нарасне до около 9%.

Сато подчерта пред журналисти през февруари, че обещаното ускоряване на разработката на BEV "не се основава на пейзажа на конкурентоспособността", а е въпрос на намиране на правилния подход за това как трябва да изглеждат електромобилите на Toyota.

Но експертите отговарят, че Toyota няма голям избор по отношение на това задвижване. „Конкуренция или не, другите правителства обявяват регулации за продажбите на бензинови и хибридни автомобили, така че производителите да нямат друг избор, освен да електрифицират гамата си“, изтъква Уада. Европейският съюз, както и някои щати в САЩ, предлагат политики, които ограничават емисиите на въглероден диоксид от превозните средства и забраняват продажбите на такива превозни средства след 2035 г.

Вместо да приветства новото бъдеще обаче, Toyota лобира срещу него заедно с други големи имена в автомобилната индустрия. Изглежда, че през 2021-2023 г. Toyota се застъпва за дългосрочна роля на хибридните превозни средства, задвижвани с двигател с вътрешно горене, за сметка на електромобилите с батерии както в Япония, така и на други пазари, показва анализ на мозъчния тръст InfluenceMap.

В същото време Toyota изтъква, че компанията смята, че „е важно да се популяризират електрическите превозни средства в световен мащаб“ и ще „продължи да участва в диалога с правителствата в различни страни и региони“, така че дейностите към въглеродна неутралност ще продължат да се развиват.

„Ако това стане, какво ще се случи с Япония“?

Тойода обяви по-рано, че 75% от преходът към електрическа мобилност е борба „на живот и смърт“ за автомобилните доставчици. От своя страната Сато отбеляза, че Toyota е готова да „чуе гласовете на компаниите по цялата верига на доставки“ по отношение на трансформацията.

Компанията също така твърди, че бързото преминаване към BEV ще доведе до ограничения във веригата на доставки поради недостатъчните количества литий, ключов метал в структурата на батериите. Към това той добавя допълнителни препятствия, включително липса на чисти източници на електроенергия като възобновяеми източници за захранване на електромобилите и ограничена зарядна инфраструктура.

„Не отричам, че [BEV] са една от ключовите опции, но в крайна сметка става въпрос за енергийна сигурност“, изтъква Сато пред журналисти. „Мисля, че е наистина важно да се осигурят алтернативи, които могат да издържат на различни енергийни среди, вместо насилствено налагане на електрификацията. Всеки регион е напълно различен и опитът да се отговори с едно единствено решение е доста неразумно“, предупреждава той.

Въпрос на оцеляване

Някои експерти предупреждават, че ако Toyota не действа бързо, компанията може да последва съдбата на други индустриални гиганти от сектора на мобилните телефони, които бързо бяха изместени от конкурентите след появата на iPhone на Apple.

Това отразява опасенията на самия Тойода, споделени още през 2017 г.: „Няма гаранция, че производителите на автомобили ще могат да играят водеща роля в мобилността през следващите 100 години“, изтъква той. „Битката започна“, и тук не става въпрос за победа или загуба, а за оцеляване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:36 | 29.03.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още