„Шокиращо е да разберете, че [изоставането] не се отнася само за това кога ще стартирате или кога ще осигурите батерии“, изтъква Сугиура. Представител на Toyota изясни пред Nikkei Asia, че това означава, че компанията „обмисля изграждането на платформа изключително за батерийни електромобили“.
Кеничиро Уада, консултант по автомобилна електрификация, който преди това работи по проекти, свързани с BEV в Mitsubishi Motors, изтъква, че подходът на Toyota относно 2026 г. показва колко бавно действа компанията и това значително ще навреди на нейната конкурентоспособност.
Междувременно конкуренцията не спи. През 2022 г. бяха продадени 7 млн. електрически коли, като делът на това задвижване достига 8,7% от общите продажби в глобален план, изчислява S&P Global Mobility. Toyota се нарежда на 27-мо място в сектора, с продажби от 21 650 BEV през миналата година, при 0,3% пазарен дял.
Очаква се продажбите на BEV да достигнат 37 млн. броя, или 36% от общите глобални продажби на леки автомобили, до 2030 г. според изчисления на LMC Automotive. Ако Toyota успее да постигне целта си да продаде 3,5 млн. електромобила, пазарният ѝ дял ще нарасне до около 9%.
Сато подчерта пред журналисти през февруари, че обещаното ускоряване на разработката на BEV "не се основава на пейзажа на конкурентоспособността", а е въпрос на намиране на правилния подход за това как трябва да изглеждат електромобилите на Toyota.
Но експертите отговарят, че Toyota няма голям избор по отношение на това задвижване. „Конкуренция или не, другите правителства обявяват регулации за продажбите на бензинови и хибридни автомобили, така че производителите да нямат друг избор, освен да електрифицират гамата си“, изтъква Уада. Европейският съюз, както и някои щати в САЩ, предлагат политики, които ограничават емисиите на въглероден диоксид от превозните средства и забраняват продажбите на такива превозни средства след 2035 г.
Вместо да приветства новото бъдеще обаче, Toyota лобира срещу него заедно с други големи имена в автомобилната индустрия. Изглежда, че през 2021-2023 г. Toyota се застъпва за дългосрочна роля на хибридните превозни средства, задвижвани с двигател с вътрешно горене, за сметка на електромобилите с батерии както в Япония, така и на други пазари, показва анализ на мозъчния тръст InfluenceMap.
В същото време Toyota изтъква, че компанията смята, че „е важно да се популяризират електрическите превозни средства в световен мащаб“ и ще „продължи да участва в диалога с правителствата в различни страни и региони“, така че дейностите към въглеродна неутралност ще продължат да се развиват.
„Ако това стане, какво ще се случи с Япония“?
Тойода обяви по-рано, че 75% от преходът към електрическа мобилност е борба „на живот и смърт“ за автомобилните доставчици. От своя страната Сато отбеляза, че Toyota е готова да „чуе гласовете на компаниите по цялата верига на доставки“ по отношение на трансформацията.
Компанията също така твърди, че бързото преминаване към BEV ще доведе до ограничения във веригата на доставки поради недостатъчните количества литий, ключов метал в структурата на батериите. Към това той добавя допълнителни препятствия, включително липса на чисти източници на електроенергия като възобновяеми източници за захранване на електромобилите и ограничена зарядна инфраструктура.
„Не отричам, че [BEV] са една от ключовите опции, но в крайна сметка става въпрос за енергийна сигурност“, изтъква Сато пред журналисти. „Мисля, че е наистина важно да се осигурят алтернативи, които могат да издържат на различни енергийни среди, вместо насилствено налагане на електрификацията. Всеки регион е напълно различен и опитът да се отговори с едно единствено решение е доста неразумно“, предупреждава той.
Въпрос на оцеляване
Някои експерти предупреждават, че ако Toyota не действа бързо, компанията може да последва съдбата на други индустриални гиганти от сектора на мобилните телефони, които бързо бяха изместени от конкурентите след появата на iPhone на Apple.
Това отразява опасенията на самия Тойода, споделени още през 2017 г.: „Няма гаранция, че производителите на автомобили ще могат да играят водеща роля в мобилността през следващите 100 години“, изтъква той. „Битката започна“, и тук не става въпрос за победа или загуба, а за оцеляване.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа