IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще се превърне ли шоколадът в луксозна стока?

Потребителските нагласи и поведение по отношение на шоколадовите изделия ще се променят, казва бутиков производител

20:27 | 28.03.24 г.

Повишаващата се цена на какаото на световните борси се дължи най-вече на климатичните промени, но също така и на търсенето. Вероятно ще видим и нов пробив на цената на световните борси. Засега повишението на цената на суровината не се отразява върху цените на малките занаятчийски работилници, нито на големите масови производители, защото винаги могат да се оптимизират разходи. Напълно възможно е обаче в бъдеще шоколадът отново да се превърне в луксозна стока, каквато е бил в миналото. 

Това каза Станимира Георгиева, основател на "Шоколадова къща Станимира", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria. Гостът коментира ефектите от поскъпването на суровината на световните борси, след като фючърсите на какаото на Нюйоркската стокова борса с доставка през май за кратко надвишиха 10 000 долара за тон. След това цената отстъпи и сега е на нива около 9800 - 9850 долара за тон.  

По-слабата реколта в Западна Африка, болестите по дръвчетата, както и европейският закон за борба с обезлесяването, който доведе до ограничения в търговията с какао и какаови продукти в европейските страни, са част от причините за този ръст в цената на какаото, коментира Георгиева.

Според нея потребителското поведение не се променя драстично с това, че цената се е повишила. „Хората искат да купят качествен продукт, независимо от повишената цена, както в сладкарницата, така и на щанда с шоколад в магазина", посочи тя.

Въпреки скока на цената на какаото и какаовите продукти социалният предприемач заяви, че цените в малките занаятчийски производства засега не се променят, защото "малкият занаятчийски производител може да задържи цената си, като оптимизира други разходи" - за опаковки, за труд и др. Не на последно мясото идват и "иновативните методи, като например да не се продава на килограм или на грам, а да се залага на качеството на изделието, което има и артистичен елемент", обясни Георгиева. 

При по-големите производители, които предлагат по-масови изделия, виждаме различни иновативни методи, някои успешни, други не толкова, каза още събеседникът. Такива методи са намаляване на грамажите на шоколадови десерти вместо увеличаване на цените, както и запасяване с количества суровина на по-ниска цена - какао и какаови продукти, както и оптимизиране на разходите - роботизация и оптимизация на производствения процес с използване на по-малко работна ръка.

Според Георгиева потребителските нагласи и поведение по отношение на шоколадовите изделия ще се променят. "Това е неизбежно. Отношението на хората към това какво консумират се променя и поведението им става по-отговорно. От друга страна все повече се осъзнават факти, като този, че какаото допринася за 7% за обезлесяването на планетата“, каза тя.

Гостът изтъкна, че няма нищо толкова шокиращо в перспектива шоколадът да се превърне в луксозна стока и е напълно възможно да видим нови пробиви в цената на световната борса. В миналото шоколадът е бил наричан "храна на боговете". "Той идва в Европа преди по-малко от 200 години и десетилетия се е ползвал само като напитка във френския императорски двор, а масово се използва едва от около 100 години. Той може да бъде считан за луксозна стока и заради многото ползи за нашето здраве. Занаятчиите шоколатиери ще станат бижутери", коментира Георгиева.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:06 | 28.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още