Университетите в България снижават критериите си за прием и за задържане на студентите. В повечето от тях се наблюдава и откъснатост на научните изследвания от практическите предизвикателства на икономиката и обществото. Това пише в стратегия за развитие на висшето образование до 2030 година, одобрена от Министерския съвет и внесена за дискусия в Народното събрание.
Налице е и разминаване между изискванията за активна социална реализация и потребностите на пазара на труда, показва още анализът на състоянието на системата.
Университетите страдат от липсата на достатъчно финансиране, плановете за преподаване са остарели и има сравнително слаба практическа подготовка за студентите, което се дължи отчасти на остарялата апаратура.
От друга страна, обаче, качеството на образованието е добро в повечето учебни заведения, а някъде има и създадени връзки между бизнеса и образованието. Възможности за висшето ни образование са развитие на програми за учене през целия живот (на фона на намаляващия брой кандидат-студенти), както и представяне на нашите учебни заведения в чужбина.
Преподавателите трябва да се подготвят за работа в мултикултурна среда, пише още в документа.
Като възможност за висшето образование е посочено още и масовото включване на дигитални форми за обучение на студентите, които да допълват класическата форма.
В стратегията са записани и няколко приоритетни области за развитието на сектора, сред които модернизиране на методите и образователните подходи, които да доведат и до по-добро качество на образованието. Университетите трябва да работят, за да привлекат "качествени мотивирани млади преподаватели", както и да бъде подобрена структурата на управлението и акредитацията на висшите училища.
Приоритет е и осигуряването на финансова устойчивост на висшите училища и изготвяне на система за стимулиране на развитието на качествено образование и научна дейност.
Едни от най-сериозните предизвикателства в областта е неравномерното разпределение на мрежата от висши учебни заведения в страната. Така студентите се концентрират в три основни области - София, Пловдив и Варна, защото тук е и основната част от бизнеса. В България не се наблюдава ясно изражение на модела високоразвитите технологични центрове да възникват около кампусите на университетите и да е налице обмен на идеи от практиката.
Стратегията си поставя няколко конкретни цели до 2030 година. Те включват създаването на нови учебни планове, гъвкави форми на обучение и подобряване на организацията на работата на университетите.
Според документа висшите учебни заведения трябва да се включат международни образователни и научни мрежи и да активизират развитието на научната дейност, също така и да създадат връзка с бизнеса и научните институти.
Като част от плана в тази насока е възможността да бъдат привличани преподаватели от практиката в някои специалности, дуалното обучение и повече студентски стажове.
Основна цел пред висшето образование в следващите 10 години е да бъде подобрена и системата за оценяване и акредитация, пишат авторите на стратегията.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
преди 5 години Да ми пишат, мога да им кажа директно проблемите на масата университети - 10000 излишни специалности, които на запад дори не са ги чували. В техническите се преподава стар/излишен материал, че тоя даскал няма часове и иначе ще трябва да го гонят. А същия даскал се държи като богопомазан и къса като невидял, щото неговия предмет за него е като математиката. Голяма част от преподавателите в техническите университети нямат реална практика или ако са имали, тя е била през 80-те години, а това е сектор, където всяка година има стотици нови неща. Изключително стара база, има компютри отпреди 20 години.В икономическите университети повечето даскали си имат или работят и на други места и поне могат да ти кажат реални примери от тяхната практика. Пак има измислени предмети, но повечето го осъзнават и не натискат толкова. Там проблема е с някои стари преподаватели, които прецакват нарочно студенти, без да им провеят дори изпита. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Университетите в България - снижени критерии и без връзка с практиката Моме, от моята практика БЕЗ критерии... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Още преди над 20 години когато аз учех беше така... вие днес го осъзнавате, броя го за прогрес. :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар