IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Търговете за изграждане на лот 3 на Струма ще бъдат обявени догодина

В този участък се предвижда изграждането на тунел с дължина около 15 километра, който ще минава в района на Кресненското дефиле

11:26 | 15.11.13 г.
<p>
	Парите по ОП &quot;Транспорт&quot; няма да стигнат за всички проекти. Снимка: <em>МРРБ</em></p>

Парите по ОП "Транспорт" няма да стигнат за всички проекти. Снимка: МРРБ

Търговете за проектиране и строителство на лот 3 от магистрала "Струма" – най-дългият и тежък участък от пътя, ще бъдат обявени през втората половина на следващата година. Това съобщи Асен Антов, председател на Управителния съвет на Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти”.

В средата на 2014 г. - през юни-юли, ще бъдат обявени търговете за пътните участъци, а до края на годината – за тунела в Кресненското дефиле, уточни Антов. Процедурите се предвижда да са двустепенни, т. е. с предварителен подбор на кандидатите за проектиране и строителство.

Третият лот на магистралата е разделен на три подучастъка. Най-тежкият е този в района на дефилето, където се предвижда да бъде изграден тунел с дължина около 15 км. По трасето ще има още един тунел – в близост до с. Железница, който ще е с дължина около 2,5 км.

Антов допълни, че подготовката на идейния проект на лот 3 на магистралата е в ход. Предстои да бъде определено окончателното трасе на пътя, включително на тунелите и начина на прокопаването им, както и да се определят местата за депониране на пръстта от изкопните работи.

До пролетта вероятно ще бъде изпран и изпълнител за геоложки проучвания, като търгът ще бъде обявен още този месец, допълни той.

Вече са определени местата за почивка и ТИР паркингите, предстои да се уточнят пътните възли, както и да се  определи начинът за управление на тунелите.

По думите на Антов реалистичен срок за завършване на цялата магистрала "Струма" е след края на новия програмен период (2014 – 2020 г.) заради сложността на участъка в Кресненското дефиле. Пътните участъци би трябвало да се готови до 2017 г., ако проектът върви по план и работата по него започне през 2015 г., прогнозира той.

Що се отнася до магистрала "Хемус", Асен Антов припомни, че предстои да се правят нови проучвания за трасето, за да се отразят някои промени, включително зони в Натура 2000, през които минава старият проект на магистралата, и да се отстранят някои други проблеми.

Антов подчерта, че финансирането за реализацията на проекта остава основен проблем. "Хемус" е включена в списъка с приоритетните проекти по новата оперативна програма „Транспорт”, но финансирането по програмата не стига за всички проекти.

Подготвен е правен и финансов анализ за магистрала "Черно море", за да се уточни при какви параметри може да се реализира пътят чрез публично-частно партньорство. Продължават разговорите с Китай, откъдето има интерес към проекта, допълни Асен Антов.

От жп проектите има пълна готовност да бъдат обявени търговете за участъка Русе – Варна, съобщи Стилиян Кротнев, директор „Стратегическо развитие и инвестиционни проекти” в Националната компания „Железопътна инфраструктура”. Той уточни, че се изчаква окончателното изчистване на параметрите на оперативната програма „Транспорт”, за да се види дали ще има възможност апликационните форми на проекта да бъдат подадени още в началото на 2014 г.

„Желанието ни е да работим усилено в посока направлението Драгоман – София – Пловдив, а оттам към турската и гръцката граница, както и по направлението към Бургас, за да се завърши един цялостен коридор”, коментира Кротнев.

През следващата година ще тръгнат някои процедури за модернизирането на жп участъка Пловдив – Бургас, а някои участъци от линията биха могли да бъдат готови към 2015 г.

Подготвя се и нова стратегия за жп линията София – Драгоман, тъй като участъкът от Сливница до Драгоман е по-сложен за изпълнение. Работи се и по проекта на жп линията от София през Перник към Кюстендил и Гюешево към границата с Македония. Предстоят срещи с представители на македонската страна.

Други приоритетни проекти, по които се работи, са Видин – София, Мездра – Горна Оряховица и други жп участъци, които чакат финансиране. Кротнев подчерта, че за реализацията на всички инвестиционни проекти на компанията за жп инфраструктура са необходими над 4 млрд. евро.

Що се отнася до новата оперативна програма „Транспорт”, гонят се целите, заложени от Европа – до 2030 г. да бъде завършена основната транспортна мрежа, а до 2050 г. – и разширената, посочи Мартин Георгиев, началник отдел „Програмиране” в дирекция „Координация на програми и проекти” в транспортното министерство.

Приоритетните оси са насочени към изграждане и модернизация на жп и пътна инфпраструктура, изграждане на интермодални терминали – предвижда се още един в Русе, който интегрира пътен, жп и воден транспорт, както и въвеждането на иновации в управлението на пътната и жп инфраструктурата.

Обмисля се към бенефицентите по програмата да бъде включена и морската администрация, посочи Георгиев. Добавен е и още един жп проект – участъкът Карнобат-Синдел, който ще се развива като товарен коридор, свързващ двете морски пристанища и косвено – пристанището в Русе чрез жп линията Русе – Варна.

Сред приоритетните проекти, които ще се финансират по програмата Connecting Europe, е подобряването на корабоплаването по Дунав. Когато бъде определен бюджет на програмата и е ясно от какви средства може да се възползва България, ще се кандидатства за финансиране на проекта, уточни Георгиев.

Ще се наложи обаче да се търсят други технически решения за реализацията на някои участъци от него, тъй като плавателният път минава през 30 зони, попадащи в екомрежата Натура 2000.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:55 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още