95% от китайските компании анализират дали да увеличават износа си извън САЩ или дори вече са започнали стъпката в търсене на алтернативни пазари, сочи проучване на търговското звено на застрахователната компания Allianz, цитирано от CNBC. Анкетата е проведена сред 4500 компании.
Едно от основните заключения в нея е, че заради големия брой търговски конфликти през 2025 година износителите в глобален мащаб ще отбележат загуби в размер на 305 млрд. долара.
CNBC отбелязва, че въпреки 90-дневното "търговско примирие" разделянето на САЩ и Китай върви с пълна сила - много китайски компании търсят начин да дивесифицират износа си и да се насочат към други пазари, а в същото време американският бизнес напуска Китай.
Повечето китайски компании, участващи в проучването, очакват свиване на оборота през тази година заради митата на Тръмп. Дори и след като двете страни разговаряха в Швейцария, митата за китайски стоки са 39% спрямо 13% преди идването на власт на новата администрация в Белия дом, сочат анализите на Allianz Trade.
Според оценките и на Economist Intelligence Unit китайските компании не са спрели своята стратегия за експанзия на нови пазари. Анализаторите визират развитието на второто по големина търговско пристанище в Китай след Шанхай - Нинбо, провинция Джъдзян. Компаниите там проучват възможностите да се насочат към Югоизточна Азия и това е всъщност логичен избор. Най-голям интерес събужда възможността да започнат бизнес и в Индонезия. За Виетнам мнението е противоречиво - той също предлага възможности, но и по-високи разходи, което обаче се балансира с качествената работна ръка.
През април САЩ наложи високи мита за вноса на стоки и малко след това ги намали за 90 дни, докато траят преговори по условията за извършване на бизнес. Досега бяха постигнати едно споразумение с Великобритания и пробив за сделка с Китай. По отношение на другите държави обаче нещата са в застой, пише CNBC.
Глобалната търговия достигна рекордните 33 трилиона долара, или ръст от 3,7%, през миналата година, сочат данните на Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD).