Китай на Си Дзинпин се възстановява и прави опити за сближаване със западния бизнес. Макар че стимулира приходите на мултинационалните компании, той също така носи ново затруднение: дали да инвестираме във втората по големина икономика в света, докато геополитическото напрежение около съдбата на Тайван се засилва, пише корпоративният редактор на Financial Times Ан-Силвейн Часъни.
Откакто Пекин премахна всички ковид ограничения през декември, отложеното търсене в сектора на търговията на дребно подхрани по-бързо от очакваното възстановяване. Икономическият ръст на Китай от 4,5 процента през първото тримесечие се пренесе в печалбите на западните марки, особено в горния край на потребителския спектър.
Вземете Porsche, която отчете рекорден скок от 18 процента в продажбите, движен от Китай, най-големият пазар на германския производител на луксозни автомобили. Или LVMH, подкрепена по подобен начин от подема на най-големия пазар на луксозни стоки в света, който според френската група е довел до 17-процентен ръст на общите й продажби през първото тримесечие, точно когато растежът в САЩ стагнира. Междувременно нейният базиран в Париж съперник Hermès приветства „много добрата китайска Нова година“, като обяви скок от 23 процента в азиатските си приходи. В тези по-високи сегменти потребителите могат да бъдат таксувани с 30% повече за луксозни стоки в Китай, отколкото в Европа, според Morgan Stanley.
Но има „слон в стаята“, както отбеляза икономистът от УниКредит Ерик Нилсен в брифинг след пролетните срещи на МВФ: нарастващото геополитическо напрежение между Китай и Запада води до „най-дълбоката промяна от едно поколение в мисленето за икономическата политика и политически приоритети“.
„В САЩ“, пише той, „всичко се свежда до сдържането на Китай. В Европа говорим за по-мека версия на същото. Това означава, че ако (или когато?) отношенията между САЩ и Китай се влошат още повече, водейки до по-нататъшни протекционистични мерки, включително забрани за износ и санкции, европейският бизнес най-вероятно ще бъде заклещен между двете страни.“
Свен Берендт, партньор в Berlin Global Advisors, казва, че корпоративният свят е в странен момент, „когато пост-пандемичният хедонизъм се сблъсква с геополитическия риск“.
Компаниите осъзнаха този риск, откакто бившият президент на САЩ Доналд Тръмп наложи редица икономически санкции на китайски компании, отбелязвайки по-конфронтационна промяна спрямо Пекин, която продължи при неговия наследник от Демократическата партия Джо Байдън. За веригите за доставки тази позиция, съчетана с огромни смущения в търговията по време на пандемията от Covid, накара компаниите да се откажат от стратегията „just in time” (точно навреме) в полза на „just in case” (за всеки случай - бел. прев.) – като групи от Intel до Apple преразгледаха своята зависимост от Китай и се опитаха да преместват части от производството си другаде, в страни като Индия и Виетнам.
Но взаимозависимостта с Китай, изградена през последните две десетилетия, е такава, че това не е лесна задача, както се вижда от трудностите на Apple в Индия. И ако има един урок от много по-малкото икономическо отделяне (поради по-малката обвързаност – бел. прев.) между Русия и Запада след инвазията ѝ в Украйна, той е, че процесът е болезнен за западните марки и те влизат в него неохотно.
Икономическото възстановяване на Китай само ще направи тези планове за диверсифициране на веригите за доставки по-трудни за изпълнение, особено за публично търгувани компании. С нарастващия натиск от страна на акционерите и със стимулите за заплащане (за мениджърите – бел. прев.), обвързани с цената на акциите, ще има по-голямо изкушение да се омаловажат или игнорират геополитическите рискове (американски генерал наскоро прогнозира, че Вашингтон и Пекин вероятно ще влязат във война за Тайван през 2025 г.)
Германският производител на автомобили Volkswagen (който притежава Porsche), например, обяви наскоро план за инвестиция в размер на 1 милиард евро за изграждане на център за иновации в Китай. Това идва след решението му от миналата година да похарчи 2,4 милиарда евро за бизнес начинание с китайския дизайнер на чипове Horizon Robotics. Определено не е знак за благоразумие по отношение на страна, която все повече политици смятат за най-голямата заплаха за Запада.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали