Голяма точка на възпламеняване ще бъде социалното благосъстояние. Германия е една от най-щедрите социални държави, като социалните разходи представляват 27 процента от икономиката миналата година (в сравнение с 23 процента в САЩ). Тъй като Берлин е под натиск да харчи много повече за отбрана, затягането на коланите - и обществената реакция – вече започна. Икономически спад ще влоши ситуацията.
Основният приоритет за германската индустрия - модернизацията на скърцащата инфраструктура на Германия - ще бъде по-труден за финансиране. Пътищата, мостовете, морските пътища и друга критична инфраструктура в Германия имат остра нужда от инвестиции. Четири от пет германски компании казват, че лошата инфраструктура възпрепятства бизнеса им, според проучване, публикувано през ноември от Института за германската икономика (IW).
Изход
Германската индустрия няма да изостави Германия напълно. Тя ще е щастлива да остане - стига правителството да ѝ плаща.
Само преди две седмици BASF откри завод близо до Дрезден, който произвежда катодни материали за батерии за електрически автомобили, и обеща да продължи да инвестира във вътрешния пазар. Местните власти и федералното правителство обаче бяха принудени да предложат щедри стимули. Например BASF ще получи 175 млн. евро държавна подкрепа за новата си батерия.
По подобен начин през юни американският производител на чипове Intel си осигури внушителна субсидия от 10 млрд. евро за нова фабрика в източния град Магдебург. Това означава 3,3 млн. евро за всяко от 3000-те работни места, които компанията е обещала да създаде.
При липсата на такава подкрепа компаниите трудно ще устоят на воя на сирените на по-достъпните пазари. След като германското инженерство загуби своето предимство в електрическата ера, производителите на автомобили удвояват инвестициите си в чужбина, особено в Китай или САЩ.
Финансирането, предлагано от Закона за възстановяване от инфлацията в САЩ, се оказа особено привлекателна примамка. През март Volkswagen разкри планове за изграждане на фабрика на стойност 2 млрд. долара в Южна Каролина, където иска да възроди марката Scout, популярно американско 4×4 през 60-те и 70-те години.
През април ръководители от стартъпа за батерии на производителя на автомобили – PowerCo, обявиха инвестиция на стойност 5 млрд. евро в нов завод за батерии в Онтарио, Канада. Производителят на автомобили обеща да инвестира още милиарди в Северна Америка през следващите няколко години, докато се ориентира към електрически превозни средства.
В Германия, напротив, Volkswagen се отказа от плановете си да построи нова фабрика за Trinity, нов електрически SUV, като вместо това избра да преоборудва съществуващите мощности. Производителят на автомобили реши да не изгражда втори завод за батерии в родната си провинция Долна Саксония поради високата цена на електроенергията. През април обаче компанията обяви, че ще инвестира около 1 млрд. евро в център за електрически превозни средства близо до Шанхай.
Според резултатите от неотдавнашно проучване сред 128 германски доставчици на автомобили от индустриалната група VDA нито една от анкетираните компании не планира да увеличи инвестициите си на вътрешния си пазар. Повече от една четвърт планират да преместят операции в чужбина.
Въпреки индустриалното изселване на страната, германските политици до голяма степен отричат задаващите се политически и икономически предизвикателства.
Лобистите в индустрията твърдят, че „взаимната зависимост“ между Китай и Германия ще бъде положителна в дългосрочен план, но подобна логика накара Берлин да приеме руския природен газ – с катастрофални последици. Няма признаци, че германският отлив в посока Китай намалява. Миналата година германски компании са инвестирали 11,5 млрд. евро в Китай, което е рекорд.
„Това, което ме тревожи, е асиметрията на зависимостта“, казва Фрацшер. "Германските компании се отвориха за изнудване, защото са много по-зависими от Китай, отколкото обратното", допълва той.
За да усетят германските политици колко бързо националните шампиони могат да бъдат пометени от технологиите, би било добре да се обадят във Финландия и да попитат за Nokia. Или пък в Канада, за да попитат за съдбата на Research in Motion, компанията зад някогашния пазарен лидер BlackBerry.
В един момент германците ще се събудят за опасностите, пред които са изправени. Въпросът е дали ще го направят преди да е станало твърде късно да се направи нещо по въпроса.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна


преди 2 години До: andyВсъщност Европа позволи на ФАЩ да я самoyбие. Чакат си бедни и тъмни иcлямckи времена. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Европа - Да спасим света чрез самoyбийството си! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години До: mr. Yoda А какво става,когато Русия се ос.ере..Мии..ми май нищо..Те са напълно независими, от тях вече нищо не зависи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години кое е учудващото. В Германия избраха да спрат да работят, за да спрат да замърсяват околната среда. Решение, което тепърва ще се разбира дали е правилно или не. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години До: 0pk я прочети коментара ми отново... и по бавно, като за глуупава ***! иначе познах че е сттия за вас и че ще коментирате по заглавие, хахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Когато в САЩ фъснат, ЕС се поодрисква! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Е да, ам,а пък ще спасят света от емисиите со2...Опс.Или пък не? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години До: кухич, когато безработицата е ниска, не е възможно да има глад за кадри, налЕ? Звездата ти блести над целия форум! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години класически буламач от политико за *** които коментират само заглавието... в началоъо се оплакват че нямало кадри, два абзаца по надолу вече се оплаква от безработица... последно кое е верно? едва издържах пъреата страница... на там няма да си губя времето отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Еврогеиците да си пият аповете редовно.Апчих отговор Сигнализирай за неуместен коментар