Китайските компании за онлайн търговия на дребно Shein Group и Temu записаха двуцифрен спад на приходите от продажби в САЩ през седмицата, след като повишиха цените, за да покрият разходите от увеличените американски мита, пише Bloomberg. Това е първоначален знак, че наказателните търговски мерки на Доналд Тръмп са се отразили на популярността на платформите за пазаруване.
Shein отчете 23% понижение в наблюдаваните продажби в САЩ през седмицата от 25 април до 1 май, спрямо предходните седем дни, когато увеличението на цените не беше в сила, според Bloomberg Second Measure, която анализира данни за кредитни и дебитни карти.
Приходите от продажби на Temu, която е собственост на PDD Holdings, са се понижили със 17% през същия период, показват данните. Спадът в продажбите, наблюдаван и при двете компании, контрастира със скока в продажбите през март и началото на април, когато потребителите се запасяваха с продукти от кухненски прибори до дрехи в очакване на предстоящи повишения на цените.
Първоначалният спад на приходите от продажби е една от най-ранните реакции на американските потребители към повишенията на цените, предизвикани от решението на Тръмп да премахне т.нар. de minimis данъчна вратичка, на която Temu и Shein разчитаха, за да изпращат малки безмитни пратки от Китай до американските потребители.
Тръмп също така увеличи митата върху китайския внос до 145%, а потребителското доверие в САЩ – вече притиснато от натиска върху разходите за живот – през април спадна до почти петгодишно дъно. Трупат се доказателства, че потребителската инфлация ще се ускорява.
Рискът от по-нататъшното повишение на цените е надвиснал и за големите американски търговци на дребно. Компании като Walmart и Target все още не са повишили цените, но някои китайски доставчици казват, че ще откажат да поемат разходите за митата, което подкранва несигурността относно това дали търговците на дребно и купувачите могат да бъдат принудени да платят сметката.
Решението на Amazon.com да не показва повишенията на цените на продуктите си заради митата след оплакване на Тръмп изведе на преден план нова дилема, пред която са изправени търговците на дребно – или да прехвърлят увеличението на разходите върху потребителите, или маржовете на печалбата им да се свият.
Temu и Shein до голяма степен разчитат на верига за доставки в Китай. И двете компании коригираха цените си на 25 април, тъй като оперативните им разходи се увеличиха рязко заради митата. Оттогава Temu прехвърли почти всички нови мита за внос на Тръмп върху американските потребители, що се касае до продукти, директно доставяни от Китай. Цената на някои стоки почти се удвои.
Средната цена на 100-те най-популярни продукта за красота и здраве в Shein се е увеличила повече от два пъти в сравнение с 15 април, когато Bloomberg започна да следи цените на стотици продукти ежедневно. Средната цена на артикулите в категорията с играчки и игри е скочила с над 60%, а тази на стоките за дома и кухнята - с близо 40%, докато при дамското облекло има увеличение с 10%.
Влиянието на митата върху Shein забавя плановете на компанията за първично публично предлагане, докато търговецът на дребно оценява въздействието върху бизнеса си и очаква регулаторни одобрения, съобщи Bloomberg този месец.
Temu пък планира да се откаже от успешния си модел, съсредоточен върху евтин китайски внос, и да премине към модел на „местно изпълнение“. Съгласно плана компанията ще се стреми да продава само стоки от местни търговци на американския пазар в обозримо бъдеще – начин да заобиколи вносните мита.
След 25 април Temu започна да показва повече продукти от местните складове на страниците си с най-продавани стоки. Цените на тези продукти до голяма степен останаха стабилни оттогава, показват данни, събрани от Bloomberg. Това е така, защото стоките вече се съхраняват в САЩ и не подлежат на мита.