IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инвеститорите активисти атакуват все повече Европа

Рекорден брой кампании са били стартирани срещу европейски дружества през 2023 г.

17:24 | 09.01.24 г.
Снимка: unsplash.com
Снимка: unsplash.com

Очаква се инвеститори активисти да стартират повече и по-дръзки кампании за промени в европейски компании през предстоящата година след рекорден брой през 2023 г., съобщават консултанти за Ройтерс.

От години Европа бе нещо като задънена улица за активистите, тъй като мениджмънтът на компаниите често има по-близки отношения с местни профсъюзи, понякога с правителства и често с големи инвеститори, отколкото други части на света, което им дава повече защита.

Разногласията често се решаваха при затворени врати.

Нарастващият инвеститорски активизъм обаче може да доведе до по-скъпи и времеемки стратегически противопоставяния, тъй като традиционни инвеститори, например Deka Investment, се присъединяват към корпоративни агитатори като Elliott Investment Management, открито искайки големи промени.

„В миналото инвеститорите в Европа избягваха да призовават за нещо твърде драстично“, казва Андрю Брейди, който консултира компании и активисти като директор на SquareWell Partners.

„Сега обаче активните мениджъри на портфейли са по-готови да наложат натиск в Европа“, добавя той.

Активистите търсят нови граници и намирането на някои стари съюзи в Европа се разпада, коментират анализатори, адвокати и банкери. Проучването на адвокатската кантора Skadden Arps от понеделник открива, че 60% от анкетираните компании очакват активизмът на акционерите в Европа да се засили през следващите 12 месеца.

„Стигмата, прикрепена към активизма в американски стил, при който инвеститорите понякога разчитат на стратегията „шок и ужас“ с големи инвестиционни планове, донякъде се разсея“, казва Кристофър Кувелие, който ръководи консултантските услуги към европейските акционери в Lazard.

Рекордните 69 нови кампании са били стартирани към европейски цели миналата година, което представлява ръст от 15% спрямо 2022 г., която също бе рекордна, показват данни на Lazard, публикувани в понеделник.

„Създават се повече фондове, които се фокусират върху европейски компании със средна капитализация“, коментира Дарън Новак, който ръководи ангажирането на акционерите и капиталовите пазари за сливания и придобивания в Европа, Близкия изток и Африка в JPMorgan.

„Виждаме и повече институционални инвеститори да използват инструментите на традиционните активисти, за да правят промени в компании, например като предлагат стратегически прегледи или дори номинации за управителния съвет“, добавя той.

Макар че британските компании са под най-голям прицел, германските дружества отчитат огромен ръст, представлявайки 20% от всички европейски кампании миналата година спрямо само 8% през 2022 г.

Много работа за вършене

Bluebell Capital Partners и Inclusive Capital Partners се насочиха към фармацевтичния и биотехнологичен Bayer, а PrimeStone Capital и Engine Capital водеха битка с химическата група Brenntag през 2023 г.

Активността се засилва и в Италия, където са се провели 10% от всички кампании спрямо 2% през предишната година.

Франция бележи най-големия спад със само 7% от всички кампании през 2023 г. след 18% през предишната година.

Активистите явно са готови да се нахвърлят по-агресивно върху управленските екипи, изпитващи трудности да се управляват в непредсказуема икономическа среда и пазарни препятствия, показва проучването на Skadden, изготвено в сътрудничество с Activistmonitor.

„Активистите ще продължат да преследват тези възможности в Европа“, казва партньорът в Skadden Саймън Томс.

Очаква се активистите, ангажирани за първи път, да формират нарастващ дял от искащите промени, включително в индустрията и здравния сектор в Европа.

Данните на Lazard показват, че дългосрочни инвеститори са били замесени в 14% от миналогодишните кампании спрямо 12% между 2018 и 2022 г., а физически лица, основатели на компании и семейни офиси са формирали 16% спрямо 11% между 2018 и 2022 г.

САЩ остават най-големия пазар за инвеститори активисти със 133 кампании през 2023 г. спрямо Европа с 69 и Азиатско-Тихоокеанския регион с 44.

„Средата може да е малко по-трудна в Европа, но нещата се променят и има много работа за вършене“, казва активист.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:24 | 09.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Мениджмънт виж още

Коментари

Финанси виж още