IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ръстът на наемите на големите пазари на търговски площи в света връща инвеститорите

Инвестициите в търговски площи са започнали да нарастват особено силно от втората половина на 2024 г., но инвеститорите са внимателни в подбора на активи

09:11 | 07.06.25 г.
Снимка: Pexels.com
Снимка: Pexels.com

Очаква се инвестициите в търговски площи в световен мащаб да нараснат, тъй като на някои локации търговците на дребно отново разширяват мрежите си от магазини. Това води до възобновяване на ръста на наемите на редица пазари на първокласни търговски площи и предизвиква интереса на инвеститорите, пише консултантската компания Savills.

Във Великобритания например през първото тримесечие на 2025 г. инвестициите в магазини на търговските улици са нараснали с 39,2% до 524 млн. паунда в сравнение с първото тримесечие на 2024 г., а обемът на инвестициите в търговски центрове е достигнал 2 млрд. паунда през 2024 г. Това е най-високото ниво от 2017 г. насам и е значително над средногодишната стойност от 1,3 млрд. паунда, постигната през последните осем години.

Електронната търговия, световната финансова криза, пандемията, свиването на разходите за живот, крайните климатични условия и геополитическата несигурност създадоха заплаха за излизане на сектора от релси в световен мащаб, отбелязва Savills. Според консултантската компания обаче прогнозираната вълна от затваряне на магазини до голяма степен не се е осъществила, въпреки че положението остава сложно. С възстановяването на наемите търсенето от наемателите е дало нов тласък на инвестициите и строителството.

„Все още има някои инвеститори, които проявяват сдържаност поради предишни навлизания в сегмента на търговските площи, а средствата, които институционалните инвеститори в света са заделили за търговски площи, са намалели от 28% през 2018 г. на 11% днес. Но много инвеститори започват да се оглеждат отново“, коментира Оливър Салмън, директор „Капиталови пазари“ в Savills World Research.

„През 2024 г. инвестициите в търговски площи в световен мащаб бяха като цяло стабилни, като през втората половина на годината се наблюдаваше ускоряване на инерцията и, подкрепени от някои знакови сделки, търговските площи привлякоха все по-голям дял от институционалния капитал. Въпреки това нюансираното възстановяване изисква внимателен подбор на активите от страна на купувачите“, допълва Салмън.

Според Savills преоценката на активите е предоставила интересни възможности за инвеститорите. Доходността е особено атрактивна в сравнение с други популярни сектори като жилищния и логистичния, които се нуждаят от продължителен силен ръст на наемите, за да гарантират развитието си, и са с относително затегнати цени поради тежестта на капитала, който се насочва към тях.

В Азиатско-Тихоокеанския регион търговските площи показват потенциал за растеж, въпреки че възстановяването им не е еднакво във всички страни. През четвъртото тримесечие на 2024 г. в Австралия, Малайзия и Индия се наблюдава ръст на инвестициите в търговски площи поради повишеното търсене на търговски центрове в региона. Като цяло наемните пазари на търговски площи в региона остават силни и следовтелно активите са привлекателни за инвеститорите, като особено в Япония се наблюдава силен ръст на продажбите на дребно, подкрепен от пристигащите в страната туристи, което води до ниски нива на незаетите площи и стабилен ръст на наемите на ключови локации.

Делът на незаетите търговски площи в САЩ е на историческо дъно от 4,7%, като ръстът се дължи на силното търсене във всички категории, включително дискаунт, козметика, спортно-развлекателни и спортни стоки, лукс и мода. Но Savills отбелязва, че някои международни марки вече спират или забавят експанзията си в САЩ в отговор на повишената нестабилност в света и се насочват към Канада за по-голямо присъствие в региона.

Според Savills липсата на ново строителство в Европа на пръв поглед е добра новина за стойността на съществуващите търговски площи. Първокласните основни молове и специализираните подсектори, като ритайл паркове и дизайнерски магазини, като цяло продължават да се представят добре.

„Несигурността в света доведе до известно охлаждане на сектора в Европа, но бягството към първокласни площи продължава, като търговците на дребно търсят най-добрите локации и възможности“, коментира Лари Бренън, ръководител на отдел „Търговски площи“ за Европа в консултантската компания. „Намирането на правилния размер също е постоянна тема, която стимулира както възможностите, така и активността“, допълва той.

„Водещите сектори остават спортните и спортно-развлекателните сектори, както и скъпите модни марки, които продължават да сключват сделки с най-голям обем площи на търговските улици и в градските центрове. Секторът на ритейл парковете също остава устойчив, с ограничени наличности на повечето пазари, подкрепени от много високо ниво на търсене“, отбелязва Бренън.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:51 | 07.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още