Очаква се инвестициите в търговски площи в световен мащаб да нараснат, тъй като на някои локации търговците на дребно отново разширяват мрежите си от магазини. Това води до възобновяване на ръста на наемите на редица пазари на първокласни търговски площи и предизвиква интереса на инвеститорите, пише консултантската компания Savills.
Във Великобритания например през първото тримесечие на 2025 г. инвестициите в магазини на търговските улици са нараснали с 39,2% до 524 млн. паунда в сравнение с първото тримесечие на 2024 г., а обемът на инвестициите в търговски центрове е достигнал 2 млрд. паунда през 2024 г. Това е най-високото ниво от 2017 г. насам и е значително над средногодишната стойност от 1,3 млрд. паунда, постигната през последните осем години.
Електронната търговия, световната финансова криза, пандемията, свиването на разходите за живот, крайните климатични условия и геополитическата несигурност създадоха заплаха за излизане на сектора от релси в световен мащаб, отбелязва Savills. Според консултантската компания обаче прогнозираната вълна от затваряне на магазини до голяма степен не се е осъществила, въпреки че положението остава сложно. С възстановяването на наемите търсенето от наемателите е дало нов тласък на инвестициите и строителството.
„Все още има някои инвеститори, които проявяват сдържаност поради предишни навлизания в сегмента на търговските площи, а средствата, които институционалните инвеститори в света са заделили за търговски площи, са намалели от 28% през 2018 г. на 11% днес. Но много инвеститори започват да се оглеждат отново“, коментира Оливър Салмън, директор „Капиталови пазари“ в Savills World Research.
„През 2024 г. инвестициите в търговски площи в световен мащаб бяха като цяло стабилни, като през втората половина на годината се наблюдаваше ускоряване на инерцията и, подкрепени от някои знакови сделки, търговските площи привлякоха все по-голям дял от институционалния капитал. Въпреки това нюансираното възстановяване изисква внимателен подбор на активите от страна на купувачите“, допълва Салмън.
Според Savills преоценката на активите е предоставила интересни възможности за инвеститорите. Доходността е особено атрактивна в сравнение с други популярни сектори като жилищния и логистичния, които се нуждаят от продължителен силен ръст на наемите, за да гарантират развитието си, и са с относително затегнати цени поради тежестта на капитала, който се насочва към тях.
В Азиатско-Тихоокеанския регион търговските площи показват потенциал за растеж, въпреки че възстановяването им не е еднакво във всички страни. През четвъртото тримесечие на 2024 г. в Австралия, Малайзия и Индия се наблюдава ръст на инвестициите в търговски площи поради повишеното търсене на търговски центрове в региона. Като цяло наемните пазари на търговски площи в региона остават силни и следовтелно активите са привлекателни за инвеститорите, като особено в Япония се наблюдава силен ръст на продажбите на дребно, подкрепен от пристигащите в страната туристи, което води до ниски нива на незаетите площи и стабилен ръст на наемите на ключови локации.
Делът на незаетите търговски площи в САЩ е на историческо дъно от 4,7%, като ръстът се дължи на силното търсене във всички категории, включително дискаунт, козметика, спортно-развлекателни и спортни стоки, лукс и мода. Но Savills отбелязва, че някои международни марки вече спират или забавят експанзията си в САЩ в отговор на повишената нестабилност в света и се насочват към Канада за по-голямо присъствие в региона.
Според Savills липсата на ново строителство в Европа на пръв поглед е добра новина за стойността на съществуващите търговски площи. Първокласните основни молове и специализираните подсектори, като ритайл паркове и дизайнерски магазини, като цяло продължават да се представят добре.
„Несигурността в света доведе до известно охлаждане на сектора в Европа, но бягството към първокласни площи продължава, като търговците на дребно търсят най-добрите локации и възможности“, коментира Лари Бренън, ръководител на отдел „Търговски площи“ за Европа в консултантската компания. „Намирането на правилния размер също е постоянна тема, която стимулира както възможностите, така и активността“, допълва той.
„Водещите сектори остават спортните и спортно-развлекателните сектори, както и скъпите модни марки, които продължават да сключват сделки с най-голям обем площи на търговските улици и в градските центрове. Секторът на ритейл парковете също остава устойчив, с ограничени наличности на повечето пазари, подкрепени от много високо ниво на търсене“, отбелязва Бренън.


Може ли изкуственият интелект да намали броя на върнатите покупки от е-магазини?
Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Синът на Арнолд Шварценегер, Кристофър, е копие на полубрат си Джоузеф Баена
Над 500 студенти посрещат 8 декември на Пампорово
Берое и Септември завършиха 0:0
Мъж е в тежко състояние след катастрофа на пътя София-Варна
Делян Добрев: Предишният вариант не беше бюджетът на ГЕРБ