Lego не е притеснена от вълната нови мита, които американският президент Доналд Тръмп наложи на търговските партньори на САЩ, след като най-големият производител на играчки в света току-що откри нов производствен комплекс във Виетнам.
Компанията не очаква промените в световните вериги за доставки да нарушат производството на тухличките ѝ, заяви главният изпълнителен директор Нилс Б. Кристиансен по време на посещение във Виетнам в сряда.
„Като група вероятно ще успеем да се справим доста добре“, каза той в интервю за Bloomberg News. „Обикновено произвеждаме в рамките на региона, в който продаваме.“
Снимка: Bloomberg
Компанията планира да инвестира 1 млрд. долара в продължение на 15 години в комплекса, който ще произвежда играчки за Азия, каза Кристиансен. Заводът на компанията в Мексико и бъдещият завод в щата Вирджиния ще осигуряват продукти за Северна Америка, добави той.
Откриването на шестия производствен център на Lego се случва само дни след като администрацията на Тръмп разтърси световната търговия и финансовите пазари, обявявайки най-високите американски мита от повече от 100 години. Промените накараха производителите в експортно ориентирани държави като Виетнам, който сега е изправен пред нови мита от 46%, да се опитват да разберат как да се ориентират в новия глобален търговски пейзаж.
„Дали това ще означава, че хората са по-изнервени или ще харчат по-малко? Ще трябва да видим какво ще се случи“, каза той.
Датската компания разглежда растежа на новите пазари като буфер срещу евентуални неблагоприятни последици от митата, като през последните няколко години растежът на Lego надминава този на пазара, посочва Кристиансен.
„Така че дори пазарът да бъде засегнат малко, все още имам надежда, че можем да продължим да печелим пазарен дял и да се представяме по-силно. Това няма да промени стратегията ни.“
Заводът във Виетнам се намира близо до град Хошимин в провинция Бин Дуонг. Административният му офис е украсен с традиционен виетнамски велосипед, фенери и мозайка на дракон от пода до тавана – всичко това е направено с цветни тухлички Lego.
Lego има за цел да захранва новия обект със 100% възобновяема енергия от началото на следващата година. Датската компания се сблъска с предизвикателства по отношение на целта си за постигане на нулева нетна консумация до 2050 г., след като въглеродните ѝ емисии скочиха миналата година поради по-голямото търсене на продукти в резултат на растежа на нови и съществуващи пазари. Предишно усилие за използване на рециклирани пластмасови бутилки за производство на нови тухлички беше прекратено през 2023 г.
Lego очаква да купува вятърна или слънчева енергия от енергийната мрежа на Виетнам, щом тя бъде налична, за да гарантира, че комплексът му ще може да работи със 100% възобновяема енергия, каза Кристиансен по време на брифинг по-рано в сряда.
„Чувствам се комфортно, когато казвам, че тази фабрика ще работи на 100% с възобновяема енергия“, заяви той.
Компанията откри завода си, след като Lego съобщи, че продажбите са нараснали с 13% до 74,3 млрд. крони (10,8 млрд. долара) през 2024 г. благодарение на силното търсене в Северна и Южна Америка, Европа и Близкия изток.