Глобалният пазар на луксозни стоки в момента се сблъсква с трудности, като повечето марки в сегмента отчитат спад на продажбите. Нов анализ на консултантската фирма EY, засягащ над 1600 клиенти на десет пазара и в различни възрастови групи, показва, че през 2025 г. клиентите изпитват затруднения в това да оправдаят премиум покупките.
Според Индекса на луксозните стоки на EY високото качество е в основата на лукса, но статутът все още има силно влияние. Общо 71% от клиентите заявяват, че са мотивирани главно от желанието си да притежават висококачествени продукти, а 32% посочват, че купуват луксозни модни стоки като знак за статут.
В противоречие с тенденцията за дискретен лукс, индексът показва, че наличието на лого все още има значителна привлекателност за всички клиенти, желаещи луксозни стоки, като 26% го поставят сред петте най-важни фактора при покупката, в сравнение с едва 12%, които предпочитат липсата на лого.
Според резултатите, притежаването на стока с високо качество е по-важно от ексклузивността, одобрението от знаменитости, персонализацията и дори цената. Данните показват, че клиентите в Китай търсят най-много статут чрез притежание на луксозни стоки.
Мотивация при покупка на луксозни стоки. Източник: EY
Устойчивостта като важен фактор
Устойчивостта, включително проследимостта и прозрачността на веригата на доставки, също се очертава като значителен фактор, влияещ върху решенията за покупка, тясно свързани с качеството на продуктите. Почти една трета (31%) от респондентите класифицират устойчивостта сред петте най-важни фактора, влияещи върху покупката - също толкова важна, колкото и цената (30%).
Основните инициативи, които привличат клиентите към устойчивостта, включват устойчиво опаковане (53%) и иновативни материали (45%).
Клиентите в Обединеното кралство (43%) и в Китай (37%) са най-силно фокусирани върху устойчивостта.
Устойчиви инициативи, които имат значение при покупка на луксозни стоки. Източник: EY
Цена или качество?
Индексът на EY разкрива непреодолимо противоборство между качеството и цената на луксозните стоки. Общо 62% от анкетираните казват, че са обмисляли да си купят луксозен продукт през изминалата година, но са се отказали, тъй като цената е била твърде висока. Други 46% посочват, че биха забавили покупката си, докато не спестят достатъчно или докато марката не предложи отстъпка или разпродажба (29% от анкетираните).
Клиентите от поколение X най-често се отказват от покупка, посочвайки високата цена като причина (38%).
Повече от половината клиенти в Япония (60%) и Великобритания (53%) предпочитат да забавят покупката си и да купят по-късно с намаление. А в Китай, вместо да чакат, клиентите търсят гъвкави опции за плащане (50%) и висококачествени алтернативи, като например дубликати — продукти, които копират дизайна на луксозни продукти на модни къщи без логото на модната къща (25%).
Пазаруването във физическите магазина е предпочитано
За клиенти на луксозни стоки пазаруването в магазините остава предпочитано. Общо 75% от тях са купили последния си луксозен артикул от физически магазин на марката, въпреки нарастващата популярност на онлайн пазаруването. Все пак 33% комбинират посещенията в магазините с уебсайтовете на марките.
На пазари като Обединените арабски емирства (ОАЕ) онлайн пазаруването е първият канал за покупки за 55% от клиентите, но удовлетворението е значително по-ниско в сравнение с физическото пазаруване, което подсилва преживяването и включва ексклузивността на обслужването.
По-младите поколения предпочитат онлайн каналите - 17% от поколението Z срещу 10% от бейби бумърите, а 41% от поколението Z предпочитат комбинация от онлайн и офлайн канали, в сравнение с 24% при бейби бумърите.


Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Администрацията на Тръмп не смята Украйна за приоритет
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България