IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Технологиите, които трябва да следим през тази година

Войните, климатът, застаряването - по целия свят се появяват технологии, които може да решат поне част от големите проблеми 

17:00 | 09.01.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg
Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg

Потенциалът е налице

Потенциалът е налице и сега: Инженерите в утвърдените компании се занимават с нови идеи. Натискът да се правят нови пробиви се увеличава в условията на наближаваща рецесия и напрегнати вериги за доставки.

Освобождават се средства за стимулирани от научните изследвания странични университетскипредприятия. Вместо в банкови приложения и онлайн магазини милионите може да се насочат към рециклиране на батерии. Същевременно в областта на изкуствения интелект, например, е достигнато ново ниво на зрялост.

Handelsblatt идентифицира няколко предизвикателства, които ще бъдат в центъра на вниманието през тази година и след това - и попита кои технологии могат да ги решат.

Лечение за веригите на доставки

Проблемът: Първо пандемията, после войната в Украйна - глобалните кризи нарушиха или дори разкъсаха много вериги за доставки през последните години. Разходите за последващи действия са гигантски. В свое проучване британският институт за пазарни проучвания Vanson Bourne 2021 установи, че прекъсванията на веригите за доставки струват на големите компании в света средно 184 млн. долара годишно.

Според експертите много компании сега се разоряват поради факта, че когато са изграждали веригите си за доставки в продължение на десетилетия, основната им цел е била да сведат разходите до минимум. „Те все повече разчитат на системата „точно навреме" (just in time) и на ниските складови наличности, за да намалят още повече разходите", казва Кай Хоберг, професор в Хамбургския Kuehne Logistics University, който провежда изследвания върху веригите за доставки.

184 млн. долара годишно
струват на големите компании в света прекъсванията на веригите за доставки. 

Резултатът е изключително сложна логистика. Пандемията показа, че тя зависи от стабилната среда, казва той. „При възникване на смущения се налага да се справите с много сложна система“. Проблемът обаче изглежда технологично решим.

Решенията: „Това, което липсваше на компаниите досега, беше прозрачност", казва Хоберг. Но това може да се промени с информацията в „квазиреално време". Ключът към това се нарича IOT (интернет на нещата).

През последните години много се говори и пише за потенциала на интернет на нещата. Но изпълнението отнема време. А в традиционно нискодоходния логистичен бизнес инвестициите едва ли са си заслужавали от гледна точка на доставчиците, казва Хоберг.

Сега мнозина гледат на нещата по различен начин: „Последните две години показаха, че клиентът иска прозрачност. В бъдеще проследяващите устройства на ремаркетата на камионите и контейнерите ще могат да записват в реално време къде се намират материалите и продуктите, колко е студено в хладилния контейнер или дали вратата е отворена. Така например суровини, заседнали в танкер в Суецкия канал, все още няма да достигнат местоназначението си. Отново CES. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg Отново CES. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg

Но: „с помощта на данните компаниите могат да вземат по-добри решения в областта на транспорта и производството", казва Кай Хоберг. Например дали трябва да пренасочат стоките по друг маршрут, дали трябва да се разгледат алтернативи, защото суровините пристигат със закъснение, или дали си струва да се произвежда даден продукт на място, защото цените в Азия се покачват бързо.

Инвеститорката Мари-Хелене Аметсрайтер подкрепя стартиращи предприятия, които разработват „интелигентни и лесни за използване инструменти" за осигуряване на прозрачност във веригата на доставки. „Често това не е чисто технически въпрос, а по-скоро зависи от иновативния дух и отвореността на клиентите", казва тя.

Анализът на данни може да помогне за извличане на максимална стойност от данните и за възможно най-точно прогнозиране на времето за доставка. При поръчването на коледни подаръци отново се убедихме колко неточно е проследяването, казва Хоберг: „В производството е още по-сложно, защото се нуждаете от данни за много етапи от веригата на доставки и трябва да ги анализирате“. 

Друга технология, върху която Аметсрайтер се фокусира, е адитивното производство или 3D принтирането. „Това, което досега е намирало приложение само в малък мащаб или в пилотни проекти, бавно достига съответната пазарна зрялост", казва инвеститорката. 

Съхранение за енергията от слънцето и вятъра

Проблемът: Опасенията, че хората и компаниите в Европа ще останат без газ през тази зима, все още не са отминали. Освен това поради повишените цени много хора се опасяват, че ще трябва да мръзнат в домовете си.

Зависимостта от руския газ и петрол е толкова голяма, че Германия например почти се превърна в уязвима за изнудване. Това осъзнаване доведе до преосмисляне на енергийните доставки през последните месеци.

Решенията: Германия се фокусира върху разширяването на използването на възобновяеми енергийни източници. Това изисква нови технологии: Защото слънцето и вятърът не винаги доставят електричество, когато е необходимо.

За да се запази стабилността на мрежата въпреки това, са необходими технологии за съхранение. Това могат да бъдат огромни литиево-йонни батерии, помпени електроцентрали или редокс-батерии, които съхраняват енергия с помощта на големи резервоари с течност.

Пионерски проекти ще бъдат свързани към мрежата в Германия още през 2023 и 2024 г. „Усилвателите на мрежата" на операторите на преносната мрежа TransnetBW и Tennet вече са в процес на изграждане. В североизточната част на провинция Баден-Вюртемберг предстои да заработи най-голямото в света съоръжение за съхранение на електроенергия. Литиево-йонните батерии с капацитет от 250 мегавата ще заемат площ от четири и половина футболни игрища в няколко контейнера до подстанцията в Кюпферцел.

Последна актуализация: 17:00 | 09.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още