Европейците все още имат по-голямо доверие на традиционните медии - повече от половината граждани на страни от ЕС (56%) вярват повече на информацията от радиото, отколкото на онлайн медиите (35%), пише в първия анализ на аудиовизуалния сектор на общността, представен от Европейската комисия.
Тези данни показват известен парадокс - все повече хора четат новини в социалните мрежи, но едва 19% им се доверяват. Телевизиите и печатните издания имат доверието на по 49% от европейците.
Сборът е над 100%, защото анкетираните са избирали сред повече от една възможности.
Повечето европейци гледат новини всеки ден и основен източник е телевизията (77%, включително и онлайн чрез приложенията на телевизиите), следвана от социалните мрежи (44%), онлайн медиите (42%) и радиото (43%).
Печатните медии все повече изостават, докато онлайн медиите отчитат сериозен ръст в търсенето през последните години, което се дължи на по-доброто покритие на интернет и навиците на младата аудитория.
Данните за България показват, че делът на хората, които научават новините от социалните мрежи, е сред най-високите в ЕС - 47%.
Източник: ЕК
Реално новинарският секторът се трансформира видимо заради процесите на дигитализация и новите потребителски навици. Повечето традиционни медии също следват тренда и увеличават своето присъствие онлайн, за да отговорят на търсенето на потребителите. Разликите в отделните държави и сред отделните възрастови групи са големи. Младежите например търсят новини в социалните мрежи, блогове и видео платформи (например YouTube).
Като цяло новинарският сектор в ЕС остава фрагментиран, с много на брой медийни компании (над 44 хил.), но повечето малки компании - със или под 10 служители. Приходите обаче се насочват към големите участници на пазара - телевизионните канали.
Тенденциите през последните години сочат, че приходите се свиват за печатните медии, растат незначително за телевизиите и радиостанциите и се увеличават съществено за онлайн медиите.
Но европейците все още търсят новини със свободен достъп и не са склонни да плащат за такова съдържание, което ограничава и приходите за новинарските сайтове.
В резултат, въпреки лошите перспективи пред печатните медии през 2022 година те са генерирали печалби от 15,5 млрд. евро, спрямо едва 4 млрд. евро за онлайн медиите. В същото време потребителите научават около 43% от новините през седмицата от новинарските сайтове, спрямо едва 21% от вестниците.
Заетите в новинарския сектор на ЕС намаляват до около 600 хил. души през 2020 г., спрямо 850 хил. през 2008 г.


От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рамка
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц