IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Александра Щетинска от "Кока-Кола България" за тайната за привличане на ИТ таланти

ИТ центърът на компанията днес обхваща близо 200 души, разказва мениджърът "Човешки ресурси"

15:04 | 24.08.22 г.
Автор - снимка
Създател

Александра Щетинска е мениджър "Човешки ресурси" в "Кока-Кола България" и стратегически HR Business Partner за EMEA от 2018 г. Преди това тя заема подобна позиция за софтуерен холдинг, като има над 12 години опит в различни области на човешките ресурси – подбор, развитие на таланти, организационно поведение, лидерско консултиране и др. Завършила е бакалавърска степен по "Психология", магистърска степен "Трудови пазари и управление на ЧР" и е докторант по "Културна и диференциална психология" в Софийския университет.

Бихте ли ни споделили повече за това каква е Вашата роля като мениджър "Човешки ресурси" в развойния ИТ център на "Кока-Кола България"?

- Като стратегически HR-бизнес партньор, усилията ми са фокусирани в това да помагам на компанията и лидерите в "Кока-Кола" да постигат целите си за растеж и да допринасят за изграждането на устойчива организационна култура. Най-общо работата ми се състои в това да разработвам, съветвам и прилагам стратегии и решения, свързани с подбора, развитието, приобщаването, ангажираността и благополучието на екипа ни. Ролята ми покрива Централна и Източна Европа, Евразия и Средния Изток, като един от най-големите ни екипи в региона е именно  развойният ИТ център, базиран в София. Той е от стратегическа важност за дигиталното развитие на системата на Кока-Кола в глобален мащаб.

Десетки млади хора изпитват притеснения относно това дали уменията и знанията, които добиват по време на образованието си, ще им бъдат полезни в намирането на работа. Като мениджър "Човешки ресурси", кои умения и знания бихте им препоръчали да развиват, ако искат да намерят работа в компания като "Кока-Кола България"? Кои умения стават все по-важни и кои губят приоритет?

- Трудно може да се даде еднозначен отговор, но критичното мислене, уменията за анализ на данни и адаптивността са универсални умения за успех. За всички професионалисти в днешно време е важно  да проявяват любопитство, да се опитват да разбират холистично бизнеса, никога да не спират да учат и да търсят и предлагат иновативни подходи. Светът се развива прекалено бързо, за да си позволим да останем задълго в комфортната си зона. Ключово е младите хора да осъзнават, че ученето не спира след получаването на дадена диплома или сертификат, по-голямата част от придобиването на професионални умения се случва чрез реален опит и  колаборацията с други професионалисти. Способността да слушаш активно, да приобщаваш другите и да си толерантен към различията, е наистина фундаментална за успешната работа в екип и стои в основата на израстването ни като лидери.

Бих посъветвала тези, които сега започват кариерата си, да се фокусират върху уменията да приоритизират и да задържат вниманието си, тъй като натрупването на експертиза изисква  постоянство, търпение и целенасоченост. А относно въпроса - кои умения вече не са необходими, изместването от физическа към дигитална среда е осезаемо както за бизнеса, така и в ежедневен план. Ако преди се е налагало да помним, то днес умението да намираме важното в морето от информация и да боравим правилно с него, е много по-ценно. Ако някога организационната йерархия е давала конкретна структура и яснота при взимането на решения, то днес уменията да навигираме в мрежа, да изграждаме доверие и да излагаме аргументите си уверено и последователно, са ключови за създаването на успешен личен професионален бранд.

Със сигурност повечето хора имат погрешна представа за работата в "Кока-Кола", а някои дори не подозират, че компанията разполага с подразделение, което се занимава с разработката на ИТ и софтуерни продукти. Можете ли да ни споделите повече относно това какво е естеството на работата в компанията и развойния ИТ център?

- За мен Кока-Кола днес е синоним на иновация и промяна. Създаването на ИТ центъра на компанията у нас започна преди близо 5 години и в първия етап от развитието си фокусът беше създаването и поддържането на софтуерни и инфраструктурни решения за региона на Европа, Средния Изток и Африка. Ефективната работа на екипа и разрастващите се нужди от трансформация, дигитализация и анализ на данни доведоха до добавяне на нови услуги и продукти с приложимост в глобален мащаб, което от своя страна донесе и естествен растеж за системата в България. 

Днес ИТ центърът обхваща близо 200 човека, като в екипа ни има архитекти и софтуерни инженери, боравещи с различни програмни езици - някои фокусирани в SAP разработка , други в областта на BI и анализ на данни, трети - с фокус върху  маркетинг приложения за връзка с потребителите  и електронна търговия. При нас работят и експерти, специализирани в облачни решения, информационна сигурност и инфраструктура. Не на последно място, ние развиваме и продукти в някои от най-иновативните области в ИТ -  изкуствен интелект, machine learning, роботика и IoT.  С удовлетворение мога да споделя, че покриваме широк и задълбочен спектър, който много малко софтуерни компании могат да предложат в България.

През последните няколко години страната ни премина през десетки изпитания. Оказват ли влияние всички тези фактори и по отношение на подбора и развитието на персонал? Как изглежда 2022 г. за ИТ работодателите? 

- ИТ секторът в България е може би най-бързо растящият и развиващ се бранш и в него доказано работят отлични специалисти. Глобалните, регионалните и локалните тенденции неминуемо влияят и на ключовите процеси за работодателите. На фона на здравната и финансова криза, военните конфликти, глобалната неудовлетвореност и движение на професионалисти, наблюдаваме страхотни технологични иновации, но и демографски и културни измествания на ценностите. Текущият фокус на бизнеса е върху благополучието и свързаността на служителите, както и в намирането на експерти, които да припознават стремежите и ценностите си с тези на компанията, за която работят, за да вървят в една посока.

По отношение на подбора се наблюдава сериозно раздвижване, конкуренция и голям  избор от работни възможности в нови направления и разрастващи се области.  Връзката между работодател и служител  се оформя като партньорска и подборът днес повече от всякога се случва и от двете страни. По-голямата част от хората дългосрочно искат да работят хибридно, а не изцяло отдалечено или в офис. Все повече от IT професионалистите са доволни от баланса между работа и личен живот и осъзнават важността му при избора на кариера и нов работодател. Тяхното развитие се случва холистично – чрез комбинация от формално обучение, менторство и учене през  колаборация и участие в екипни проекти. 

Динамиката и изобилието от възможности носи със себе си и нуждата от по-задълбочено лично изследване и самооценка, за да намери всеки средата, която ще му носи развитие и смисъл. Мисля, че това са част от тенденциите, които наблюдаваме в последно време, някои валидни за всички професионалисти, други специфични за ИТ сектора.

Можете ли да споделите Вашите наблюдения - какво прави служителите днес удовлетворени от работата си? В "Кока-Кола" успявате ли да отговорите на очакванията им  и да създадете подходящата среда?

- Една от тенденциите, които споменах по-рано, е гъвкавостта в работата и балансът спрямо личния живот. Създаването и развитието на благоприятна и стимулираща работна атмосфера е от голямо значение за цялостното усещане за удовлетвореност. Някои фактори като лидерство, колеги и екип, заплащане и разбира се - възможностите за развитие, винаги ще бъдат важна част от уравнението, а неглижирането на което и да било от тях ще продължава да води до негативни последици. Професионалистите обръщат все повече внимание на свободата и доверието, което им се гласува, както и на възможността да допринасят към по-голяма цел или кауза, която да ги вдъхновява. Служителите наблюдават  решенията, които се вземат на високо управленско ниво и анализират дали културата пасва на личната им ценностна система. 

За мен ключът към дългосрочния успех е редовното проследяване на удовлетвореността, както и наличието на прозрачни и смислени разговори и действия, които отразяват индивидуалните нужди на всеки. Горда съм да споделя, че служителите на "Кока-Кола България" показват висока ангажираност в регулярните ни проучвания и не само. Магията на бранда ни, социалната отговорност и консистентните действия на лидерите ни в отговор на посланията от страна на колегите, допринасят за изграждането на силната ни организационна култура. Щастлива съм, че екипът ни я оценява и участва активно в развитието ѝ.

За втора поредна година ИТ центърът на "Кока-Кола България" се нарежда на първо място в проучването Graduate Survey за най-предпочитан работодател сред студентите, а тази година бе избран на първо място и в класацията Employer of Choice. Какви са факторите, които Ви правят предпочитан работодател, и защо и студентите, и утвърдените професионалисти избират "Кока-Кола"?

- Позиционирането на един работодател като предпочитан изисква време и постоянство. Цялото семейство на "Кока-Кола" в България има заслуга за тези признания. Това, което ни разграничава като работодател, е принадлежността на хората към бранда, ценностите и глобалната стойност, която създаваме като система.  Културата ни е обърната към индивидуалните нужди на служителите и търсенето на обратна връзка от тях.  Стремим се към  работна среда, в която всеки да може да бъде най-добрата версия на себе си и да дава пример на останалите.  Мисля, че прозрачността, колаборацията, инвестицията в професионално развитие, признанието и грижата, която полагаме за нашите хора, ни правят универсално желан работодател сред експерти и студенти. Благодаря им за оценката, доверието и екипността!

Последна актуализация: 10:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Интервюта виж още
Финанси виж още